• Joss81

    Ena tvillingen mindre än den andra :-(

    Hej. Jag väntar enäggstvillingar som delar moderkaka med en tunn skiljevägg. Är i vecka 23 from imorn. På senaste ultraljudet såg läkaren att den ena tvillingen är mindre än den andra. Huvudet och lårbenet skiljde bara litegrann men det var större skillnad på buken, magen. 50 mm och 45 mm. Så hon sa att den ena är för smal. Om två veckor ska vi titta hur det ser ut då. Känner mig så himla nervös ocj rädd. Den mindre tvillingens navelsträng är fäst uppe vid moderkakans kant istället för i mitten så det är nog tyvärr en bidragande orsak. Jag sover alltid på vänster sida för att jag har hört och läst att det är bäst för gravida, att blodflödet blir bätre då. Men nu har jag plötsligt börjat fundera på om det är dumt av mig. Den lilla tvillingen ligger till vänster i magen. Är det då dumt att jag sover på vänster sida så att den lilla hamnar underst? Tänk om navelsträngen hamnar lite i kläm då och försämrar flödet till den lilla? Nån som vet? Jätteorolig 

  • Svar på tråden Ena tvillingen mindre än den andra :-(
  • jessyj

    Oj, jag vet inte svaret på din fråga men jag tror inte det borde vara någon fara att den ena är mindre än den andra. Så är det ju med alla barn att dem är olika i vikt och längd redan från början. Sedan är det väl med tvillingar att dem "delar" ju på det som en ensam bebis får i vanliga fall. Så logiskt sett borde tvillingar vara lite mindre. Ang sova på vänster sida läste jag samma sak när jag väntade nr1, försökte följa det slaviskt men det är ju svårt när man vänder sig på nätterna osv. Min MVC sa att det inte spelade ngn roll vilken sida man sov på, men om du tex sover på rygg o blir yr/illamående är det pga att bebisarna ligger och trycker på kroppspulsådern vilket gör att du mår dåligt. Då är det bara att lägga sig på sidan. Om läkarna anser att något inte är som det ska kommer dem att göra allt för att det ska bli så bra som möjligt. Så lita på läkarna, MVC osv o allt kommer gå bra! Du behöver nog inte vara orolig :)

  • Anonym (A)

    Det har ingen betydelse att du sover på vänster sida. Det kan bli så här när det är enäggstvillingar. Dem vill såklart se nu att den lilla fortsätter att växa fast den är liten. Så de är absolut inte ditt fel och inget du kunnat hindra med att göra ngt annorlunda.

  • Joss81
    Anonym (A) skrev 2015-02-02 07:38:22 följande:

    Det har ingen betydelse att du sover på vänster sida. Det kan bli så här när det är enäggstvillingar. Dem vill såklart se nu att den lilla fortsätter att växa fast den är liten. Så de är absolut inte ditt fel och inget du kunnat hindra med att göra ngt annorlunda.


    Hej. Tack för era svar! Men tror du alltså att det inte är någon fara att den större tvillingen trycker på den mindre när den hamnar underst när jag ligger på sidan?
  • Joss81

    Ja så är det förhoppningsvis. Då kanske jag inte behöver oroa mig för det iallafall

  • Joss81

    Ja så är det förhoppningsvis. Då kanske jag inte behöver oroa mig för det iallafall

  • Anonym (A)

    Och du kan alltid vända dig till ditt mvc om du är orolig. Kanske komma in på en extra besök bara för att prata med bm, el ring bm och prata med henne. Det kan lugna en.

  • Anonym (Belle)

    Hej Joss81!

    Jag vill först börja med att säga att jag verkligen kan förstå hur tufft det känns med ett sånt besked ni fått! Vi väntar också enäggstvillingar och jag är i vecka 22, nästan samma som du alltså. Träffade av en slump en annan mamma med enäggstvillingar där den enas navelsträng satt längre ut på moderkakan. Dessa flickor föddes i vecka 27 och den ena var då väldigt liten, men båda klarade sig och har nu fyllt två år.

    Du kan ställa dina frågor och dela erfarenheter med andra via facebook i gruppen "Enägggstvillingar", men du behöver ansöka om medlemskap och skicka ett mail där du berättar när ni är beräknade typ.

    I den gruppen finns både mammor (och pappor) som fått enäggstvillingar och de som väntar enäggstvillingar. Så mitt tips är att du ska söka dig dit!

    Men vad gäller ditt besked så är det som flera redan skrivit ganska vanligt att tvillingar är olika stora och om navelsträngen sitter långt ut så påverkar det. Men om bebisarna stannar inne så länge som möjligt så får båda bebisarna goda chanser att växa till sig och storleken blir inte något problem. Risken som finns är förtidsbörd, att de kommer för tidigt, och det kan man ju tyvärr inte styra så mycket över mer än att ta det lugnt, inte stressa och inte anstränga sig. Så, även om det är SVÅRT, försök tänka: "Nu ska jag försöka vara lugn för det är det bästa för mina bebisar. Inte oroa mig i onödan."

    Jag personligen gillar att ha fakta så nu ger jag dig vad jag har, hoppas att det inte gör dig mer orolig! Risken för förtidsbörd ligger på ca 5-6 % för ALLA födslar (alltså även när man väntar en) men tvillingar är överrepresenterade i den statistiken. Det är alltså fler tvillingar som födds för tidigt än om man väntar en bebis.

    Hur du sover kan inte påverka, som sagt, de ligger inbäddade i fostervatten så de är "stötdämpade".

    Mitt sista tips får du ta med en nypa salt!!! Men jag har läst mycket på amerikanska sidor om hur viktig kosten är. I Sverige har ingen sagt det till mig, varken BM eller läkare så detta är helt och hållet vad jag "tolkat" utifrån amerikanska hemsidor; för att hjälpa fostren med tillväxten så ska man äta mycket proteiner och järn. I vanliga fall säger man ofta att bebisen tar vad den behöver oavsett om mamman äter chips hela graviditeten (lite hårddraget) men när det gäller tvillingar (och speciellt om de är små) så tror jag att mamman behöver hjälpa till med bra mat. T.ex mycket kött, spenat, röd paprika, broccoli osv. Det finns också studier som visar att om man dricker mycket läsk så ökar det risken för förtidsbörd men som sagt, många skulle kalla det här bullshit och säga att du inte ska stressa upp dig över vad du äter, utan äta vad du är sugen på osv. Men JAG tror på att det finns en sanning i att om man väntar tvillingar så bör man äta mer proteinrik och järnrik mat än om man bara väntar ett barn, eftersom de måste dela på dina resurser. Men som sagt, känn dig fri att dra dina egna slutsatser och känn inte att jag försöker tvinga på dig mina åsikter!

    Hoppas du fick ut något av detta lååååånga inlägg och så kanske vi ses via facebook!

    Lycka till!!!

  • Joss81

    Tack så mycket för ditt peppande svar och dina tips, Belle! Jag ska verkligen försöka tänka positivt även om det är väldigt svårt. Man känner sig så ensam med sin oro och sina tankar, men det finns nog fler som är i ungefär samma sits. Jag ska försöka hitta den facebooksidan som du skrev om. Lycka till, till dig oxå!!

  • Cool Breeze
    Joss81 skrev 2015-02-10 12:49:15 följande:

    Tack så mycket för ditt peppande svar och dina tips, Belle! Jag ska verkligen försöka tänka positivt även om det är väldigt svårt. Man känner sig så ensam med sin oro och sina tankar, men det finns nog fler som är i ungefär samma sits. Jag ska försöka hitta den facebooksidan som du skrev om. Lycka till, till dig oxå!!


    Måste bara fråga om hur det har gått?

    Fick själv veta att min vänstra tvilling är mycket mindre än vad hon ska vara & jag är i v 23...

    Att vänta två veckor nu till nästa ul känns hårt, att bara vänta på ett ev dåligt besked är ju inte kul!

    Håller tummarna att allt har gått bra för er! :)
Svar på tråden Ena tvillingen mindre än den andra :-(