• Mysgubben

    Skolgång för nyanlända?

    Såg ett inlägg om det men hittar det inte igen. Hur snabbt kommer nyanlända barn in i vanlig klass?

  • Svar på tråden Skolgång för nyanlända?
  • Anonym (Maja)

    Det är olika system i olika kommuner. Eleven ska så snart som möjligt ta del av den ordinarie undervisning. Många skolor har ju vad de kallar förberedelseklasser där eleverna ska förberedas för den svenska skolan. Men det finns inga generella regler kring hur länge en elev ska gå där då förberedelseklass är lokala lösningar som jag förstår. Men eleven ska som sagt så snart som möjligt ta del av den vanliga undervisningen.

  • Plainsongs

    Vet fall där de bara satt nyanlända direkt i en vanlig skolklass, vilket är märkligt förutsatt att det inte finns någon annan i klassen som kanske kan hjälpa till och stötta på modersmålet och vill göra detta.

  • Punkster

    Oftast är det väl en individuell bedömning? Det är iaf olika från kommun till kommun. Jag jobbar i en klass 1, och i den går ett barn som började i klassen två veckor efter att hen kommit till Sverige, medan hens ett år äldre syskon går i en förberedelseklass. 

  • MajaVira

    I vår kommun får de börja direkt i vanlig klass. Jag vet visserligen inte hur länge de varit i Sverige innan dess, men det finns inga speciella grupper/klasser för dem. Detta gäller även förskolan.

    Det är ju minst sagt en rejäl utmaning för lärarna att få elever som inte kan ett enda ord svenska, dessutom är det väldigt begränsad tillgång till tolkar.

  • Anonym (jahapp)

    Här får nyanlända (tonåringar) gå tillsammans i "förberedelseklasser". De går där tills de nått målen för grundskolan, sedan får de börja gymnasiet som alla andra när de klarat av grundskolan (eller komvux/m.m om de är lite äldre). 

    Vet dock inte vad som gäller för barn runt 6-13 år. 

  • Fröken Hepburn
    Anonym (Maja) skrev 2015-02-02 06:10:09 följande:

    Det är olika system i olika kommuner. Eleven ska så snart som möjligt ta del av den ordinarie undervisning. Många skolor har ju vad de kallar förberedelseklasser där eleverna ska förberedas för den svenska skolan. Men det finns inga generella regler kring hur länge en elev ska gå där då förberedelseklass är lokala lösningar som jag förstår. Men eleven ska som sagt så snart som möjligt ta del av den vanliga undervisningen.


    Det stämmer inte helt, det finns allmänna bestämmelser som säger att barn/ungdomar ska gå i förberedelseklass i max 2 år. Och det är en måttstock att utgå i från. Men det är inte reglerat i skollagen.
  • Fröken Hepburn
    Plainsongs skrev 2015-02-02 10:18:24 följande:

    Vet fall där de bara satt nyanlända direkt i en vanlig skolklass, vilket är märkligt förutsatt att det inte finns någon annan i klassen som kanske kan hjälpa till och stötta på modersmålet och vill göra detta.


    Å andra sidan, min dotters kompis familj flyttade till Dubai 1,5 år sedan och flickan i familjen började engelskspråkig klass på en gång med enbart engelsktalande elever och pedagoger. Tufft i början men hon lärde sig språket obehindrat på 5-6 månader.
Svar på tråden Skolgång för nyanlända?