• Nickman

    Bortskämda?

    Jag lever sen 5 år tillsammans med en kvinna som jag älskar, men vi har nog olika uppfattning om hur man uppfostrar barn. Det är hennes barn sedan ett tidigare förhållande. Flickan är 9 och pojken 12. 

    Är det konstigt att jag tycker det är konstigt att hon

    - Ibland matar dem
    - Borstar tänderna på dem
    - Duschar med och tvättar dem
    - Plockar undan allt efter dem och blir sur på mig för att jag inte gör det.
    - mm

    Jag blir rädd att de inte kan ta ansvar för något när de blir stora. De är idag underbara om än bortskämda. 

  • Svar på tråden Bortskämda?
  • Scoops

    Creeepy....

    Min lillebror hade en kompis vars mamma fortfarande torkade honom i baken när han gått på toaletten när han var 12 år. Äckligt faktiskt i min mening. Jag håller med dig, människor mår bra av att lära sig vara självständiga.

  • Anonym (2006)

    Hej,

    Jag har en son som är född 2006, fyller alltså nio i år. Och jag är definitivt inget proffs men jag säger så här:

    - Ibland matar dem
    Matar gör man med småbarn, inte med 9 och 12-åringar

    - Borstar tänderna på dem
    Där är det föräldrarnas ansvar att hjälpa till tills man ser att barnen kan göra ett bra jobb på egen hand. Min son slarvar enormt om man inte kollar honom så där är det vi föräldrar som borstar.

    - Duschar med och tvättar dem
    Jag skulle inte gå in i duschen med min son, men han och hans pappa kan gå omlott ibland om de varit på träning exempelvis. Men då snackar vi dela utrymme i badkaret, inte tvåla in varandra om du förstår var jag menar. Det är mer av praktiska skäl. Samt att min man tycker att sonen slarvar ibland så han vill väl ha koll. Det händer cirkus en gång i månaden skulle jag säga så det är sällan. Sonen fixar för det mesta att duscha, torka sig och klä sig utan problem.

    - Plockar undan allt efter dem och blir sur på mig för att jag inte gör det.
    Här är det ni som bestämmer och det är bra om ni kan hålla en gemensam linje. Förklarar man för barn att det är viktigt att hjälpa till, att ni kanske inte heller tycker att det är så jättekul att springa och plocka efter dem och att det finns saker som kommer med att leva i ett hushåll som man måste lära sig att göra, så är de oftast med på tåget. Jag personligen tycker inte att det roligt att plocka ur diskmaskinen eller laga mat varje dag men det gör jag ändå.
    Barnen är i och för sig så stora så att de borde kunna förstå att olika människor kan ha olika vanor och förväntningar. Så att om din partner vägrar gå med på ett gemensamt upplägg så att hon fortsätter plocka efter dem osv. så får de förstå att hon gör det men att du inte gör det och att om du då är hemma så får de städa undan efter sig själva.

  • fluu

    Hm, hon verkar lite handlingsförlamad i sitt uppdrag att leda barnen till vuxenlivet. Och att ta känsloutbrott och konflikter.

    Själv har jag en treåring och pushar mycket för det kompetenta barnet:

    - Ibland matar dem
    Jo, om om är sjuk gör vi väl det ibland. Annars har hon ätit själv sedan innan ettårsdagen.

    - Borstar tänderna på dem
    Gör vi självklart.

    - Duschar med och tvättar dem
    Duschar och badar ofta tillsammans. För att det är kul och mysigt. Tvätta sig kan dock ungen själv.

    - Plockar undan allt efter dem och blir sur på mig för att jag inte gör det.
    Här hjälps vi åt, men barnet måste plocka undan en lek innan hon startar en ny.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nickman

    Tack för svaren. Ja, grunden borde väl vara att hjälpa och kontrollera, inte att göra sakerna till dem.

  • Maddi
    - Ibland matar dem
    De är ganska konstigt att mata en 9 åring om dom inte har funktionshinder. 

    - Borstar tänderna på dem
    9 åringen kan jag förstå att man kanske hjälper till med då det är rekommenderat från tandläkaren att hjälpa dom tills dom blir 12 då mindre barn slarvar ätt så mycket.

    - Duschar med och tvättar dem
    De borde dom väl kunna själv. 

    - Plockar undan allt efter dem och blir sur på mig för att jag inte gör det.
    De kan dom också göra, om dom klarar att ta fram så borde dom klara av att ta bort. 

    Bara undrar om hon har dåligt samvete att barnens pappa och hon gick skilda vägar och att det är därför hon gör allt detta. 
  • Alessia

    Hmm - hon kanske gillar att hålla barnen kvar på något slags babystadium. Nej, det här är är inte normalt om det det fråga om icke utvecklingsstörda barn. Dags att hjälpa till att introducera annat förhållningssätt till dessa barn.

  • Anonym (...)

    Borsta tänderna är väl rekommenderat att föräldrarna gör till 12årsåldern.

    Har flickan väldigt långt hår? Isf kan hon behöva hjälp med att få ur balsamen ur håret

  • nozpa
    fluu skrev 2015-02-03 16:04:06 följande:

    Hm, hon verkar lite handlingsförlamad i sitt uppdrag att leda barnen till vuxenlivet. Och att ta känsloutbrott och konflikter.

    Själv har jag en treåring och pushar mycket för det kompetenta barnet:

    - Ibland matar dem
    Jo, om om är sjuk gör vi väl det ibland. Annars har hon ätit själv sedan innan ettårsdagen.

    - Borstar tänderna på dem
    Gör vi självklart.

    - Duschar med och tvättar dem
    Duschar och badar ofta tillsammans. För att det är kul och mysigt. Tvätta sig kan dock ungen själv.

    - Plockar undan allt efter dem och blir sur på mig för att jag inte gör det.
    Här hjälps vi åt, men barnet måste plocka undan en lek innan hon startar en ny.


    +1
Svar på tråden Bortskämda?