• Idaa96

    Katt som gömmer sig

    Jag och min pojkvän skaffade katt i söndags och vi vet att dem kan vara skygga ibörjan så vi har låtit henne vara. Hon började med att lägga sig under soffan och sängen men sen började hon endast vara under badkaret. Det känns farligt att ha henne under badkaret då man ska duscha för badkaret är inte så stabilt, det låter mycket och det blir blött under. Vi har nu täppt igen så att hon inte kan gå in under badkaret, är det fel? Ska man låta henne vara där ändå även om det känns osäkert..?

  • Svar på tråden Katt som gömmer sig
  • anna901

    Det kan ta tid för vissa katter att vänja sig vid nya miljöer och människor, speciellt om det är en kattunge. Min katt gömde sig också under badkaret när vi flyttade och jag håller med om att det inte känns säkert. Vi täppte för med gamla handdukar så att hon inte skulle kunna ligga där under, gör det ni med. Låt henne ligga och gömma sig under soffan eller nått, så småningom kommer hon vänja sig och komma fram

  • kasovi

    Låt katten få vara i ett rum i taget! Det kan bli för mycket för katten annars. Det kan ta lång tid innan den vänjer sig. Lägg fram leksaker till den också och ställ maten synligt om ni inte redan har det..

  • MEE83

    Hur osäkert är badkaret menar du?

    Jag är ingen expert, men alla katter som jag haft varit(del)ägare av har vi låtit vara där dom känner sig trygga. Nu har jag i och för sig aldrig haft någon katt som varit så skygg, den senaste plockade min flickvän upp från ett katt hem när den var kanske 8-9 veckor gammal och den kände trygghet genom att hänga på mig överallt, hon hoppade till och med ner i toalettstolen när jag stod och pinkade, jag fick knipa för fullt och fiska upp henne och duscha av henne!. :)

  • Idaa96

    Vi bor för tillfället i en 1:a och letar efter större så vi har låtit henne vara i alla rum eftersom det inte är så stort. Vi hittade en glasbit även under badkaret så vi vet inte riktigt vad som finns där under sen den tidigare ägaren. Man märker att hon vill under badkaret igen men tänkte iaf ha det igen stoppat tills jag har duschat. Min pojkvän tycker vi inte ska låta henne vara under där över huvud taget men jag vill släppa in henne igen då vi duschat färdigt.

  • SasuButt

    mina katter vande sig inte vid mig och min sambo förrens cs 2-3 månader efter vi tog hem dom. Ett tips är att du sätter dig på golvet med kattgodis, sen låter katten komma fram till dig, försök också att leka mycket med kattungen, detta bygger upp förtroendet hos katten.

  • Donizetti

    Katter väljer med förkärlek att gömma sig under badkar. Det värsta som kan hända är att den blir blöt när ni duschar, men de brukar förflytta sig väldigt fort då. Har själv en skyggis - Movitz - som kommer från Djurens Chans. Han omhändertogs när han var ca 1 år då han och hans kullsyskon och mamma hittades övergivna på en campingplats. Vi har haft honom i över ett år nu men han är fortfarande en skyggis man inte får röra, såvida man inte överrumplar honom när han sitter i sin glugg i klätterställningen. Men din katt är en liten unge så det kommer nog att gå fort att hon kommer fram och vill leka och få mat. Katter är nyfikna till sin natur

  • Madmoiselle
    MEE83 skrev 2015-02-03 17:39:05 följande:

    Hur osäkert är badkaret menar du?

    Jag är ingen expert, men alla katter som jag haft varit(del)ägare av har vi låtit vara där dom känner sig trygga. Nu har jag i och för sig aldrig haft någon katt som varit så skygg, den senaste plockade min flickvän upp från ett katt hem när den var kanske 8-9 veckor gammal och den kände trygghet genom att hänga på mig överallt, hon hoppade till och med ner i toalettstolen när jag stod och pinkade, jag fick knipa för fullt och fiska upp henne och duscha av henne!. :)


    Jag tvivlar starkt på att hon tog katten från ett katthem, skulle det vara så bryter katthemmet mot lagen. En katt ska vara 12 veckor innan den får säljas/ges bort.
  • Donizetti
    Madmoiselle skrev 2015-04-01 04:50:19 följande:
    Jag tvivlar starkt på att hon tog katten från ett katthem, skulle det vara så bryter katthemmet mot lagen. En katt ska vara 12 veckor innan den får säljas/ges bort.
    Det står "tog en katt från ett hem", inte katthem.
Svar på tråden Katt som gömmer sig