• Cleopatra9

    Väntetid på uppehållstillstånd vid graviditet?

    Undrar om någon setat i liknande sits som jag? Min man bor i ett annat land, vi är gifta sedan 1 år och 2 månader. Hans ansökan om att få komma och bo med mig här i Sverige är inskickad Maj 2014, han har haft intervju i September 2014. Jag har skickat in frågeformuläret December 2014. Jag har även ansökt om förtur då jag är gravid. Förtursansökning samt gravidintyg skickade jag in i November 2014, för ca 2 månader sedan!! Sist jag ringde dem, för ca 3 veckor sedan, sa de att de höll på att handlägga förtursansökningen och att de skulle skicka hem beslut när det tagits. Kan det ta så lång tid att få ett beslut om förtur?
    Har lite panik då jag har ca 10 veckor kvar till beräknat förlossningsdatum som är i slutet av April 2015...Jag kan varken åka till honom nu när jag gått över vecka 28 och han kan inte komma hit... Har gjort allt jag kan och skickat in allt de behöver, vet inte vad mer jag kan göra? När man ringer säger de bara att jag kan vänta... Någon som har erfarenhet av detta, går det snabbt när de väl börjat handlägga om man fått förtur sedan?
    Hjälp tack!

  • Svar på tråden Väntetid på uppehållstillstånd vid graviditet?
  • Cleopatra9

    Inga svar här. Är väl ingen som har erfarenhet av just detta. Men vi har fått ett svar nu! Min man har fått uppehållstillstånd och vi kommer vara tillsammans när vårat barn föds i april! Är jätteglad Tyst Har alltså tagit lite mer än 4 månader bara. Eftersom hans ansökan registrerats som inkommen till Migrationsverket i slutet av September, han ansökte på blankett. 
    För er som blir gravida, be om ett gravidintyg av eran barnmorska och skicka in en ansökan om förtur samt gravidintyget till Migrationsverket så fort som möjligt. Får ni beviljad förtur så kommer ansökan att behandlas snabbt!

  • Anonym (i samma sits)

    Åh grattis till att ni fick ett positivt besked!


    Skulle jätte gärna vilja veta när du fick förturen beviljad och när fick du besked om att han får uppehållstillstånd?


    Har fått förtur för ca en vecka sen, så vill veta på ett ungefär hur lång tid det kommer ta nu. Mitt barn föds i maj så jag blir jätte stressad :(

  • Anonym (Herkules)

    Allvarligt, varför försätter ni er i en sådan urbota dum sits? Ursäkta min ton, men seriöst, någon måtta får det väl vara på den här tidens flummeri? Varför skaffa barn med någon från ett annat land och sedan börja bekymra sig över uppehållstillstånd?

  • Fredagstoffeln
    Anonym (Herkules) skrev 2015-03-01 06:35:18 följande:

    Allvarligt, varför försätter ni er i en sådan urbota dum sits? Ursäkta min ton, men seriöst, någon måtta får det väl vara på den här tidens flummeri? Varför skaffa barn med någon från ett annat land och sedan börja bekymra sig över uppehållstillstånd?


    Håller helt med dig hur ska deras killar försörja dom.
    Antar att dom ska leva på bidrag o leva på staten
  • Anonym (i samma sits)
    Fredagstoffeln skrev 2015-03-01 12:04:31 följande:

    Håller helt med dig hur ska deras killar försörja dom.

    Antar att dom ska leva på bidrag o leva på staten


    Till er information så har jag en otroligt bra inkomst på 25-30 tusen så den gammalmodiga tanken av att "mannen får försörja" kan ni helt och hållet dra ett streck över. Vi lever i år 2015 där kvinnor kan försörja sig själva och inte behöver vara beroende av män. Vet inte om ni är kvinnor eller män men tycker otroligt synd om er om ni har de tankesättet som undergiven kvinna. Och om ni är män så fyfan få bort ert jävla mansego.

    Okej så jag måste alltså skaffa barn med någon i detta land för att undvika att försätta mig i en såkallad dum sits? Vet ni vad kärlek är? Öppna era begränsade små hjärnor (ursäkta min ton) kärleken behöver inte finnas inom samma stad eller land. Lyckligtvist är jag inte lika begränsad i mitt tankesätt och rädd för att möta motgångar som ni 2 verkar vara. Jag är redo att möta motgångar för att få leva med personen jag älskar, det finns något som heter viljestyrka. Är inte en sådan person som nöjer mig med vad som finns tillgängligt. Så därför finns det ingen anledning till att skaffa barn med någon som bor i sverige för att det är det mest "bekväma" ;)
  • Anonym (tjo)
    Anonym (i samma sits) skrev 2015-03-02 01:51:55 följande:
    Till er information så har jag en otroligt bra inkomst på 25-30 tusen så den gammalmodiga tanken av att "mannen får försörja" kan ni helt och hållet dra ett streck över. Vi lever i år 2015 där kvinnor kan försörja sig själva och inte behöver vara beroende av män. Vet inte om ni är kvinnor eller män men tycker otroligt synd om er om ni har de tankesättet som undergiven kvinna. Och om ni är män så fyfan få bort ert jävla mansego.

    Okej så jag måste alltså skaffa barn med någon i detta land för att undvika att försätta mig i en såkallad dum sits? Vet ni vad kärlek är? Öppna era begränsade små hjärnor (ursäkta min ton) kärleken behöver inte finnas inom samma stad eller land. Lyckligtvist är jag inte lika begränsad i mitt tankesätt och rädd för att möta motgångar som ni 2 verkar vara. Jag är redo att möta motgångar för att få leva med personen jag älskar, det finns något som heter viljestyrka. Är inte en sådan person som nöjer mig med vad som finns tillgängligt. Så därför finns det ingen anledning till att skaffa barn med någon som bor i sverige för att det är det mest "bekväma" ;)
    1. 25-30.000 är inte en "otroligt bra inkomst", det är en normal medelinkomst
    2. Ja, kärleken kan finns någon annanstans än hemmavid men det är fortfarande ansvarslöst och ogenomtänkt att skaffa barn innan man vet när eller ens om ens stora kärlek flyttat hit.
  • Anonym (i samma sits)
    Anonym (tjo) skrev 2015-03-02 02:04:02 följande:

    1. 25-30.000 är inte en "otroligt bra inkomst", det är en normal medelinkomst

    2. Ja, kärleken kan finns någon annanstans än hemmavid men det är fortfarande ansvarslöst och ogenomtänkt att skaffa barn innan man vet när eller ens om ens stora kärlek flyttat hit.


    1. Jo det är en otroligt bra inkomst för en person som pluggar i universitetet och är mellan 20-24 år. Många studenter tvingas ta lån för att klara av sina utgifter, därför anser jag att jag har en väldigt bra inkomst. För en vuxen person som redan studerat färdigt och kommit ut i arbetslivet för gott så är det en medelinkomst ja. Men nu berättar jag ur min situation och synvinkel som ung gravid student.

    2. Varför måste allt vara så genomtänkt och planerat? Jag är jätteledsen men jag orkar inte med den "svensson" tanken av att "planera" barn och sätta igång bebisfabriken eller vad fa* folk brukar säga. Inget rasistiskt menat då jag själv är svensk. Jag tror inte på att planera varje steg jag tar. Jag tror mer på att saker händer när tiden är inne.. Varför tycker du att det är ansvarslöst? Jag har goda chanser till att ge mitt barn allt den behöver redan nu och har en stabil ekonomi och ett organiserat liv. Du vet inte mycket om mig för att säga att det är ansvarslöst. Allt du vet är att mitt barns pappa inte är svensk medborgare. Ska du säga att jag är ansvarslös och argumentera emot mig så borde du har något mer att basera dina argument på än bara det.
  • Anonym (tjo)
    Anonym (i samma sits) skrev 2015-03-02 02:45:50 följande:
    1. Jo det är en otroligt bra inkomst för en person som pluggar i universitetet och är mellan 20-24 år. Många studenter tvingas ta lån för att klara av sina utgifter, därför anser jag att jag har en väldigt bra inkomst. För en vuxen person som redan studerat färdigt och kommit ut i arbetslivet för gott så är det en medelinkomst ja. Men nu berättar jag ur min situation och synvinkel som ung gravid student.

    2. Varför måste allt vara så genomtänkt och planerat? Jag är jätteledsen men jag orkar inte med den "svensson" tanken av att "planera" barn och sätta igång bebisfabriken eller vad fa* folk brukar säga. Inget rasistiskt menat då jag själv är svensk. Jag tror inte på att planera varje steg jag tar. Jag tror mer på att saker händer när tiden är inne.. Varför tycker du att det är ansvarslöst? Jag har goda chanser till att ge mitt barn allt den behöver redan nu och har en stabil ekonomi och ett organiserat liv. Du vet inte mycket om mig för att säga att det är ansvarslöst. Allt du vet är att mitt barns pappa inte är svensk medborgare. Ska du säga att jag är ansvarslös och argumentera emot mig så borde du har något mer att basera dina argument på än bara det.
    Eeh, jag baserar knappast mina argument på att pappan inte är svensk medborgare. Tvärtom så har hans ursprung inte alls med saken att göra. Ja, det är smärtsamt uppenbart att du är ung student. Inget som helst helhetsperspektiv.

    Jo, efter detta inlägget bekräftar du bara ännu mer hur ansvarslöst och omoget du resonerar. Men det är bara min åsikt och du har såklart rätt till din
  • Cleopatra9
    Anonym (i samma sits) skrev 2015-03-01 05:28:17 följande:

    Åh grattis till att ni fick ett positivt besked!


    Skulle jätte gärna vilja veta när du fick förturen beviljad och när fick du besked om att han får uppehållstillstånd?


    Har fått förtur för ca en vecka sen, så vill veta på ett ungefär hur lång tid det kommer ta nu. Mitt barn föds i maj så jag blir jätte stressad :(


    Tack =)
    Ärligt talat vet jag inte när förturen blev beviljad eftersom jag aldrig fick besked när den blivit det... Hur lång tid från du ansökte om förtur tills du fick det tog det då? Vet bara att från jag ansökte om förtur ( i slutet av november) tills han fick uppehållstillståndet (5 februari) så har det tagit 2 månader och 1 vecka då ca..
    Tror inte du behöver vara orolig, han kommer nog garanterat före bebis =)
    Min man kommer antagligen på fredag då det tar några veckor efter svar att fixa uppehållstillståndskortet på ambassad, han ska hämta det i morgon för det var klart nu!

    Och er andra gnällspikar förstår jag inte ens att ni orkar lägga er i på det där sättet. Jag ställde en fråga och det är den jag vill ha svar på inte massa andra åsikter. Orka lägga tid på att argumentera emot.. Jag är lycklig och älskar min man över allt annat, jag är beredd att göra allt för att få vara med honom. Och då inkluderat jobbiga situationer såklart. Ni kanske inte tänkt på att bli gravid kanske inte alltid är planerat och för oss finns inte abort på världskartan!! Dessutom har jag jobb och bra kontakter så min man har jobb som väntar på honom här när han kommer. Har även familj och släkt som stöttar och hjälper mig och är jätteglada för min skull. Tråkigt bara att vissa ska vara så negativa...
  • Anonym (Herkules)
    Anonym (i samma sits) skrev 2015-03-02 01:51:55 följande:

    Till er information så har jag en otroligt bra inkomst på 25-30 tusen så den gammalmodiga tanken av att "mannen får försörja" kan ni helt och hållet dra ett streck över. Vi lever i år 2015 där kvinnor kan försörja sig själva och inte behöver vara beroende av män. Vet inte om ni är kvinnor eller män men tycker otroligt synd om er om ni har de tankesättet som undergiven kvinna. Och om ni är män så fyfan få bort ert jävla mansego.

    Okej så jag måste alltså skaffa barn med någon i detta land för att undvika att försätta mig i en såkallad dum sits? Vet ni vad kärlek är? Öppna era begränsade små hjärnor (ursäkta min ton) kärleken behöver inte finnas inom samma stad eller land. Lyckligtvist är jag inte lika begränsad i mitt tankesätt och rädd för att möta motgångar som ni 2 verkar vara. Jag är redo att möta motgångar för att få leva med personen jag älskar, det finns något som heter viljestyrka. Är inte en sådan person som nöjer mig med vad som finns tillgängligt. Så därför finns det ingen anledning till att skaffa barn med någon som bor i sverige för att det är det mest "bekväma" ;)


    Vet du vad? Jag har en utmärkt ide! Flytta till landet din jaa... kille(?) kommer ifrån.
  • Anonym (i samma sits)
    Anonym (tjo) skrev 2015-03-02 11:47:18 följande:

    Eeh, jag baserar knappast mina argument på att pappan inte är svensk medborgare. Tvärtom så har hans ursprung inte alls med saken att göra. Ja, det är smärtsamt uppenbart att du är ung student. Inget som helst helhetsperspektiv.

    Jo, efter detta inlägget bekräftar du bara ännu mer hur ansvarslöst och omoget du resonerar. Men det är bara min åsikt och du har såklart rätt till din


    Nähe vad baserade du min ansvarslöshet på när du först kommenterade? Skulle vara kul att få veta vet eftersom du inte hade mer information än att han inte var svensk medborgare och att vi vänta barn.

    Ja något som kan uppfattas som ansvarslöst och omoget kan verka modigt och starkt hos någon annan. Beror på vad det är för slags person som ser på det. En person som kritiserar andra i en tråd istället för att följa tråden.. Tja avgör själv hur smart och mogen du låter. Men men, som du själv sa.. Alla har rätt till åsikter och jag instämmer helt! Tack för din åsikt gällande mitt liv som du inte vet ett tugg om, och som tråden inte handlar om.
  • Anonym (i samma sits)
    Anonym (Herkules) skrev 2015-03-02 22:03:17 följande:

    Vet du vad? Jag har en utmärkt ide! Flytta till landet din jaa... kille(?) kommer ifrån.


    Min ide är bättre, varför skaffar du inte dig något roligare att göra än att kritisera andra anonymt här. Tycker otroligt synd om dig om det är det roligaste och mest intressanta du kan hitta på med tanke på att tråden inte heter "öppna dörrar för att döma mig", tråden handlar om något. Har du inget klokt svar att ge om ämnet eller frågan som ställts så borde du inte vara här. Ett tips bara:)
  • Anonym (i samma sits)
    Cleopatra9 skrev 2015-03-02 18:12:01 följande:

    Tack =)

    Ärligt talat vet jag inte när förturen blev beviljad eftersom jag aldrig fick besked när den blivit det... Hur lång tid från du ansökte om förtur tills du fick det tog det då? Vet bara att från jag ansökte om förtur ( i slutet av november) tills han fick uppehållstillståndet (5 februari) så har det tagit 2 månader och 1 vecka då ca..

    Tror inte du behöver vara orolig, han kommer nog garanterat före bebis =)

    Min man kommer antagligen på fredag då det tar några veckor efter svar att fixa uppehållstillståndskortet på ambassad, han ska hämta det i morgon för det var klart nu!

    Och er andra gnällspikar förstår jag inte ens att ni orkar lägga er i på det där sättet. Jag ställde en fråga och det är den jag vill ha svar på inte massa andra åsikter. Orka lägga tid på att argumentera emot.. Jag är lycklig och älskar min man över allt annat, jag är beredd att göra allt för att få vara med honom. Och då inkluderat jobbiga situationer såklart. Ni kanske inte tänkt på att bli gravid kanske inte alltid är planerat och för oss finns inte abort på världskartan!! Dessutom har jag jobb och bra kontakter så min man har jobb som väntar på honom här när han kommer. Har även familj och släkt som stöttar och hjälper mig och är jätteglada för min skull. Tråkigt bara att vissa ska vara så negativa...


    Minns inte hur lång tid det tog men nu är oron över iallafall. Vi fick ett positivt besked och hans biljett hit är köpt till den 21 mars! Är så himla glad, med lite vilja och tålamod klarar man av det:)

    Äsch på de negativa kommentarerna. Får de en ego boost av att trycka ner andra så får man väl låta de, de verkar behöva trycka ner andra med negativa kommentarer för att känna sig glada med livet.
  • Anonym (Herkules)
    Anonym (i samma sits) skrev 2015-03-07 21:33:30 följande:

    Min ide är bättre, varför skaffar du inte dig något roligare att göra än att kritisera andra anonymt här. Tycker otroligt synd om dig om det är det roligaste och mest intressanta du kan hitta på med tanke på att tråden inte heter "öppna dörrar för att döma mig", tråden handlar om något. Har du inget klokt svar att ge om ämnet eller frågan som ställts så borde du inte vara här. Ett tips bara:)


    Jag är här väldigt lite, och jag accepterar inte dagens invandringssituation. Därför stör jag mig på arslen som dig.
  • Anonym (i samma sits)
    Anonym (Herkules) skrev 2015-03-14 15:55:35 följande:

    Jag är här väldigt lite, och jag accepterar inte dagens invandringssituation. Därför stör jag mig på arslen som dig.


    Ta och säg det till någon som verkligen bryr sig om din åsikt då. Låt mig bara informera dig om att här gör du ingen nytta. Du kanske borde lyfta på ditt rasistiska arsle och få lite mer kunskap så du slutar vara en ignorant jävel, ignorans leder till fördomar och rasism om det inte föll som en självklarhet för dig. Ha det bra, tack för mig!
  • Anonym (i samma sits)
    Anonym (Herkules) skrev 2015-03-16 20:03:13 följande:

    Du vet inte vad du talar om.


    Okej, då avslutar vi detta eftersom du inte kunde komma med någon bättre argument. Ha det bra och jag hoppas verkligen för ditt bästa att du får lite mer kunskap och minskar den bittra ignoransen som du har.
    Ha det bra, tack och hej!
  • fff

    Spelar det nån roll vilken månad man är i? Upptäckte för 2 veckor sen att jag är gravid, efter att ha varit på semester hos mannen. Skrivs det i intyget hur länge man har varit gravid?

Svar på tråden Väntetid på uppehållstillstånd vid graviditet?