• Anonym (Kräkrädd)

    De vill bjuda hem oss men vågar inte oss dit då de haft magsjuka :(

    Har ett litet dilemma jag önskar få hjälp med.

    En familj vi umgås med vill att vi ska komma och leka/äta middag där imorgon. Problemet är bara att de (hela familjen) var magsjuka helgen som var och jag har läst/hört att magsjukebakterier lever kvar på ytor, saker, textilier i upp till 2 veckor. Och calici (kräksjukan) kan finnas kvar i hemmet ännu längre!

    Jag är orolig att lillan ska krypa på golvet/ta leksaker och stoppa munnen. Mamman är ingen lortis utan har säkert spritat handtag toaletter osv där hemma men är rädd ändå för Handsprit hjälper ju Inte på calici, och allt kan man ju inte sprita, typ alla golvytor, soffa, mattor och mjukisdjur och sånt!

    Usch, känns inte bra att tacka nej men är så himla orolig att vi ska bli sjuka!! Mag/ kräksjuka är helvetet på jorden enligt min mening!!! Och all tvätt om alla små barn får det som kräks var som helst och överallt... :(

    Hjälp, hur hade ni resonerat??

  • Svar på tråden De vill bjuda hem oss men vågar inte oss dit då de haft magsjuka :(
  • Batmamba
    mamita skrev 2015-02-05 16:14:14 följande:

    jag hade sagt som det är, alltid bättre att vara ärlig! Stanna hemma tycker jag.


    Håller med.

    Och som du säger; sprit biter inte på eländet och smittsamt så in i h-vete är det. Blä.
  • Duckan

    Mig hade det inte bekommit en vecka senare så jag hade inte haft problem med det.
    Om du  har det så tycker jag att du ska säga att ni är det och tacka nej.

  • Påven Johanna

    Jag hade packat ihop ungarna och åkt dit och haft trevligt i trevligt sällskap. 

  • Anonym (Kräkrädd)

    Åh vad jag önskar att jag kunde resonera som Duckan och Påven Johanna, och se på kräksjuka med en axelryckning som så många ju faktiskt gör. Det är bara så främmande för mig som emetofob, blir fruktansvärt rädd och vill hellre dö än att känna illamåendet komma krypande!

    Blir nog som mamita och Batmamba föreslår, att vara ärlig och säga att vi inte vågar bli smittade och stanna hemma. behöver jag tillägga att jag lääääängtar till våren!

    Tack för era svar!

  • Anonym (-)

    Jag besökte min vän ca 1,5 vecka efter att de haft kräksjuka. 2 dagar senare började vår dotter kräkas... och vi hade knappt varit utanför dörren i övrigt, så det borde ha kommit från deras hus.
    Att träffa någon som varit kräkfri i 48 timmar, duschat, bytt kläder osv har jag inga problem med, men inte i deras hem. I fortsättningen väntar jag minst 2 veckor om möjligt.

  • Alexandra1986

    Vi träffade några vänner förra året som varit symptomfria sen måndag, träffades lördag och delade en skål med chips..på söndag klockan 03 började sonen, 05 jag och när jag o sonen var klara började maken 11 på förmiddagen...

Svar på tråden De vill bjuda hem oss men vågar inte oss dit då de haft magsjuka :(