• Äldre 5 Feb 19:20
    2160 visningar
    14 svar
    14
    2160

    Dottern 8,5 år tittar på Sos sommar

    Är väldigt kluven. Dottern satte sig precis framför tvn en stund innan läggdags och när hon zappade och hamnade framför reprisavsnitt av "sos sommar" utbrast hon JA! och skulle titta på det. Jag satte mig bredvid henne för att se vad som skulle hända i just detta avsnitt. Kunde inte komma på att hon tittat på detta tidigare men hon kände helt klart igen det. Så jag frågade och hon brukade titta på det hos sin pappa, sa hon.

    Vi tittade i alla fall en stund och snart blev det fulla människor som inte kom in på krogen och bråkade med polis. Då sa jag att vi istället kunde byta till barnprogram för att se dumma människor som druckit för mycket starkdricka (vi kallar det så här hemma) tycker inte jag är så värst roligt. Så vi bytte kanal och nu funderar jag...

    Var det rätt? Det är ju informativt och det visas inga otäcka bilder. Jag var otroligt skyddad under min uppväxt och visste ingenting om folk när jag började röra mig ute. Men hon är ju bara 8,5 år. Ja jag blev kluven. Men om hon tittar på det hos sin pappa kanske det är bra om vi tittar på det också och diskuterar det vi ser i avsnitten (vi analyserar mycket i den här familjen. Stackars barn med pedagog till morsa...). Jag vet inte, vad tycker ni?


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Svar på tråden Dottern 8,5 år tittar på Sos sommar
  • Äldre 5 Feb 19:26
    #1

    Bättre att hon får se det lite då och då, hemma på TV'n, så slipper hon bli förskräckt den dagen du klipper navelsträngen och flickan kommer ut i verkligheten.

    Men det kan ju räcka med de gånger hon får se det hos pappan.

    För övrigt måste jag bara få kräkas lite på den här meningen: "starkdricka (vi kallar det så här hemma)". Det lät bara så jävla pretto och rövpullat på nått sätt.

  • Äldre 5 Feb 19:29
    #2

    Jag tycker att hon bör få kolla. Sluta kalla alkohol för starkdricka. Låter skittöntigt ;)

  • Äldre 5 Feb 19:29
    #3

    Sambons tioåring älskar alla SOS program och har tittat på dem i flera år. Jag ser inget problem i det. Han vill köra ambulans när han blir stor, eller bli brandman ( det tror jag dock inte han har fysiken till)

    Ibland pratar vi om det han ser.

    Förstår dock hur du tänker. Men här är det liksom redan försent att prata om "starkdricka", båda hans morföräldrar var alkoholister och han är väl medveten om att morfar söp ihjäl sig och att han inte får sova över hos mormor längre eftersom hon var full senast vi hämtade honom där.

    När lillebror råkade ut för en olycka på lekplatsen såg vi vilken nytta detta kan göra. Han var kolugn, gick ner och mötte ambulansen efter att ha förklarat för lillebror vad de skulle göra när de kom osv. Han visste mer än vi! Detsamma när han själv skar sig i skolan. Då berättade han för läkaren på vårdcentralen vad han lärt sig av SOS- programmen.

    Dock är det 112 på liv och död som är hans favorit.

    Däremot är han jättemesig med filmer och tyckte Ensam hemma var läskig:)

  • Äldre 5 Feb 19:29
    #4
    MelittaKaffefilter skrev 2015-02-05 19:26:25 följande:

    Bättre att hon får se det lite då och då, hemma på TV'n, så slipper hon bli förskräckt den dagen du klipper navelsträngen och flickan kommer ut i verkligheten.

    Men det kan ju räcka med de gånger hon får se det hos pappan.

    För övrigt måste jag bara få kräkas lite på den här meningen: "starkdricka (vi kallar det så här hemma)". Det lät bara så jävla pretto och rövpullat på nått sätt.


    Hahaha! Ja det kanske det gör. Inte tänkt på. Hon sa det en gång (någon på förskolan som sagt, vuxen eller barn vet jag inte), och det blev liksom bara kvar.
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Äldre 5 Feb 19:36
    #5
    Grus grus skrev 2015-02-05 19:29:49 följande:

    Hahaha! Ja det kanske det gör. Inte tänkt på. Hon sa det en gång (någon på förskolan som sagt, vuxen eller barn vet jag inte), och det blev liksom bara kvar.


    Hade du bar skrivit starkdricka så hade jag nog hållt inne med åsikten. Men det där "vi kallar det så här hemma", alltså, nej.

    Jag kollade på "SOS på liv och död" som barn. Minns bara en sak; ett barn som var i Skärgården och hittade en flaska som sprängdes i ungens hand (en granat alltså). Sedan dess, fram till vuxen ålder, så vågade jag mig aldrig på att plocka glasflaskor utomhus. Inte heller nyårsraketer.
  • Äldre 5 Feb 19:41
    #6
    amalie79 skrev 2015-02-05 19:29:45 följande:

    [...]Han vill köra ambulans när han blir stor, _eller bli brandman ( det tror jag dock inte han har fysiken till)_[...]"

    Killen är TIO ÅR! Givetvis kan han bli brandman om han verkligen vill det! Det där var en av de vidrigaste sakerna jag läst på länge! Fy fan!


  • Äldre 5 Feb 19:49
    #7
    MelittaKaffefilter skrev 2015-02-05 19:36:54 följande:

    Hade du bar skrivit starkdricka så hade jag nog hållt inne med åsikten. Men det där "vi kallar det så här hemma", alltså, nej.

    Jag kollade på "SOS på liv och död" som barn. Minns bara en sak; ett barn som var i Skärgården och hittade en flaska som sprängdes i ungens hand (en granat alltså). Sedan dess, fram till vuxen ålder, så vågade jag mig aldrig på att plocka glasflaskor utomhus. Inte heller nyårsraketer.


    Så det var ju väldigt effektivt då!

    Skämt åsido, det är lite det jag är orolig för. Att hon ska se något och sedan vara rädd för att sånt ska hända henne. Jag vill inte att hon ska vara lika skyddad som jag var utan förstå hur det kan vara, men samtidigt inte att det ska påverka henne negativt. Försiktig är bra, hämmad är dåligt.
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Äldre 5 Feb 19:58
    #8

    Mina barn får titta, en vuxen finns med och har framförhållning.
    En gång var det poliser som jagade en mördare (efter pausen), så då bytte vi kanal.
    Vi använder ordet droger.

  • Äldre 5 Feb 20:00
    #9
    MelittaKaffefilter skrev 2015-02-05 19:41:42 följande:

    [/quote]

    [quote=74806351][quote-nick]MelittaKaffefilter skrev 2015-02-05 19:41:42 följande:[/quote-nick]


    Va?? Det var verkligen inte så menat. Men han är en rätt så bekväm liten soffpotatis som ändrade sig lite när han fick höra hur jobbigt det kunde vara att bli brandman. På hans pappas sida är de alla födda med dåliga luftrör/astma och allergiska besvär.

    Sedan kommer han mest troligt behöva en operation innan tonåren som förmodligen kommer innebära en viss svaghet som kan sätta stopp för så påfrestande yrken.

    Jag är inte elak, jag är realistisk. Är väl inte konstigare än om han varit tondöv och velat bli konsertpianist?

    Jag kan ha fel, absolut. :)

    Men nu var det ju inte det tråden handlar om:)
  • Äldre 5 Feb 21:55
    #10
    MelittaKaffefilter skrev 2015-02-05 19:36:54 följande:
    Hade du bar skrivit starkdricka så hade jag nog hållt inne med åsikten. Men det där "vi kallar det så här hemma", alltså, nej.

    Jag kollade på "SOS på liv och död" som barn. Minns bara en sak; ett barn som var i Skärgården och hittade en flaska som sprängdes i ungens hand (en granat alltså). Sedan dess, fram till vuxen ålder, så vågade jag mig aldrig på att plocka glasflaskor utomhus. Inte heller nyårsraketer.
    Förlåt för OT men de där med pojken och granaten tänker jag på lite då och då men har inte kunnat minnas vart jag sett det. Det var alltså i ett sånt program. Tack!
  • Äldre 5 Feb 22:30
    #11
    amalie79 skrev 2015-02-05 19:29:45 följande:

    Sambons tioåring älskar alla SOS program och har tittat på dem i flera år. Jag ser inget problem i det. Han vill köra ambulans när han blir stor, eller bli brandman ( det tror jag dock inte han har fysiken till)

    Ibland pratar vi om det han ser.

    Förstår dock hur du tänker. Men här är det liksom redan försent att prata om "starkdricka", båda hans morföräldrar var alkoholister och han är väl medveten om att morfar söp ihjäl sig och att han inte får sova över hos mormor längre eftersom hon var full senast vi hämtade honom där.

    När lillebror råkade ut för en olycka på lekplatsen såg vi vilken nytta detta kan göra. Han var kolugn, gick ner och mötte ambulansen efter att ha förklarat för lillebror vad de skulle göra när de kom osv. Han visste mer än vi! Detsamma när han själv skar sig i skolan. Då berättade han för läkaren på vårdcentralen vad han lärt sig av SOS- programmen.

    Dock är det 112 på liv och död som är hans favorit.

    Däremot är han jättemesig med filmer och tyckte Ensam hemma var läskig:)


    Du är medveten om att tio-åringar kan växa till sig va?
  • Äldre 6 Feb 08:13
    #12
    lostinspace skrev 2015-02-05 22:30:18 följande:

    Du är medveten om att tio-åringar kan växa till sig va?


    Han är redan stor och stark som en vuxen. Det är andra saker som begränsar honom fysiskt som jag inte har någon lust eller anledning att redogöra för här för det var inte det tråden behandlade
  • Ambula­nsliv
    Äldre 13 Feb 08:57
    #13
    MelittaKaffefilter skrev 2015-02-05 19:36:54 följande:
    Hade du bar skrivit starkdricka så hade jag nog hållt inne med åsikten. Men det där "vi kallar det så här hemma", alltså, nej.

    Jag kollade på "SOS på liv och död" som barn. Minns bara en sak; ett barn som var i Skärgården och hittade en flaska som sprängdes i ungens hand (en granat alltså). Sedan dess, fram till vuxen ålder, så vågade jag mig aldrig på att plocka glasflaskor utomhus. Inte heller nyårsraketer.
    SOS på liv och död har inte funnits i 35 år....är väl max 10 i kunnat "njuta" av sån här skit på TV....
  • Äldre 3 Mar 11:37
    #14

    Jag har en son på nio år som just nu är väldigt intresserad av SOS sommar och liknande program. Men han får inte titta på dem själv utan vi kollar tillsammans i så fall. Senast igår undrade han vad nykter och onykter betydde. Jag tycker inte det är ok att lämna barn att titta på den här typen av program själva eftersom det kan väcka så många frågor.

Svar på tråden Dottern 8,5 år tittar på Sos sommar