• Herrn i unform

    Varför allt detta agg emot hbtq-/poly-/bdsmpersoner?

    Hej.

    Nu undrar jag efter att ha läst en hel del trådar och svar här varför det är ett så starkt agg emot dessa olika läggningar här inne? (personer med hbtq, poly eller bdsm-läggningar).


    Varför kan ni som har detta motstånd mot oss bara inte acceptera att folk vill leva sitt liv så lever ni erat?
    Det har flera gånger kommit upp kommentarer som att t ex det är psykiskt sjukt att dela sin partner med andra eller så, det kommer upp kommentarer som att inga kvinnor kan gilla bdsm (då det skulle vara kvinnoförnedrande eller misshandel), att man som hbtq-lagd skulle vara sjuk eller konstig (t ex sett flera trådar där föräldrar beklagar sig över att deras barn är hbtq-lagda)...

    Är det bara jag som upplever det så?


    Ni som har agg emot detta, kom gärna med konstruktiva inlägg på varför det skulle vara så illa och varför ni inte kan låta folk leva sina liv.

    Stolt och stark poly och bdsmlagd!

  • Svar på tråden Varför allt detta agg emot hbtq-/poly-/bdsmpersoner?
  • Kereza

    Själv är jag hemskt öppen mot och med allt och alla - utom EN av de 'grupper' du nämner.
    Jag har inte ens vett att skämmas för det; jag har så Ruskigt dåliga erfarenheter av polyamorösa att jag numer är väldigt återhållen i samröre med dem.

    Varför det nu då?

    För att jag är TRÖTT på att bli kallad snål, elak, självisk, feg, osäker, hagalen, det ena med det tredje, för att jag inte är poly. 

    Naturligtvis gäller det inte ALLA poly-människor, precis som knappast Alla vita, medelålders kvinnor gillar motorcyklar och försdömer de som inte gör det, heller, men det är så jobbigt ofta man får höra att "Jamen du är ju bara hjärntvättad, människan är inte 'byggd' för att vara monogam" 

    I början tyckte jag det var lite charmigt, sådär att, den polyamoröse fått en 'uppenbarelse' om sin egen läggning och därför gärna vill dela med sig om allt det underbara till andra - men med tiden har jag insett att de verkligen Vägrar acceptera att det finns människor som faktiskt inte är det minsta sugen på någon annan än sin mono-partner. 

    Det stör mig, när de då kallar mig hjärntvättad, eller sjuk, eller säger att jag ljuger för migsjälv, eller att jag bara är osäker/feg. 

    Om jag respekterar, och tillochmed försvarar och stöttar deras läggning, så borde det vara lika enkelt för dem att göra detsamma för min. Men nej, de blir fan som militanta veganer och alla som inte tänker som de gör har FEL. 

    ...igen, naturligtvis inte alla, men för många för att jag ska orka försöka längre. Mycket tar jag, men jag har hemskt svårt att acceptera att någon ska kalla mig hjärntvättad bara för att jag inte har samma läggning som de har...

  • Anonym (ömsesidigt)

    Kan bara hålla med "Kereza".

    Om man läser runt i trådarna som handlar om par som har problem för att de har olika sexdrift eller för att de gillar olika typer av sex osv, så finns det alltid ett antal förslag att vederbörande ska skaffa en kk, bli swinger mm.

    Det är ju helt hjärndöda och respektlösa förslag till ett monogamt par, och det vet personerna om som föreslår det. Men av någon anledning så känner vissa polypersoner att de måste provocera genom att föreslå sådana lösningar. Och i nästa stund gnäller samma personer om att de inte respekteras pga sin livsstil.

    Ja man kan undra varför.

  • Fjäril Vingad
    Anonym (ömsesidigt) skrev 2015-02-06 16:42:08 följande:

    Kan bara hålla med "Kereza".

    Om man läser runt i trådarna som handlar om par som har problem för att de har olika sexdrift eller för att de gillar olika typer av sex osv, så finns det alltid ett antal förslag att vederbörande ska skaffa en kk, bli swinger mm.

    Det är ju helt hjärndöda och respektlösa förslag till ett monogamt par, och det vet personerna om som föreslår det. Men av någon anledning så känner vissa polypersoner att de måste provocera genom att föreslå sådana lösningar. Och i nästa stund gnäller samma personer om att de inte respekteras pga sin livsstil.

    Ja man kan undra varför.


    Undrar bara, kommer ens flertalet av sådana förslag från just polypersoner?

    Det finns "monogama" som lever i sexuellt öppna relationer (där tex ena parten tappat lusten och då gett den andra parten fria tyglar). Min personliga erfarenhet är att det oftast är sådana personer som ger sådana förslag.

    Jag själv är poly men går liksom inte ut med förslag om att öppna upp strulande relationer. Ett "vanligt" (sorry ordvalet men jag kom inte på nåt bättre just nu) trasigt monogamt förhållande bör nog i första hand försöka lagas på annat sätt än att öppna upp.

    Poly är definitivt inte något för alla, liksom inte heller tex swinging. Och btw, varför tror så många att alla polys är swingers?! Jag känner många polys förstås men försvinnande få av dem är regelrätta swingers. Jag är det definitivt inte).
  • Fjäril Vingad

    Tänkte mest på att jag på rak arm nog kan räkna upp ca fem öppet poly här på FL... Men nog fler som lever i rent sexuellt öppna förhållanden.

    Bara så vi inte blandar ihop personer här. Det är skillnad på att ha ett öppet förhållande och att vara polyamorös. Ville poängtera det!

  • Anonym (Nej)

    Har alltid och kommer alltid tycka att det är sjukt med människor som tänder på att se andra ha sex med sin partner, och dessutom se ner på andra som inte vill det.

    Hbtq och liknande ser jag dock inte som "sjukt".

  • Anonym (Nej)

    Vill också poängtera att det inte endast handlar om poly (mitt första inlägg i tråden) utan folk som har öppet förhållande.

  • Fjäril Vingad
    Anonym (Nej) skrev 2015-02-06 17:03:31 följande:

    Har alltid och kommer alltid tycka att det är sjukt med människor som tänder på att se andra ha sex med sin partner, och dessutom se ner på andra som inte vill det.

    Hbtq och liknande ser jag dock inte som "sjukt".


    Jag tänder inte heller på att se en partner ha sex med en annan. Har därmed inte ens upplevt det, även om jag är poly.

    Däremot tycker jag att om nån annan tänder på det eller lever så, så låt dem. De är inte sjuka för det. Det stör ju inte mitt sexliv liksom, så why bother...
  • Herrn i unform

    Att föreslå till monogama par med trassliga förhållanden är direkt ogenomtänkt och förlöjligande gentemot personerna. Som sagts är poly inget man bara blir eller något som passar alla.
    Att vara monogama är helt normalt, liksom att vara poly eller annat. 
    Jag förstår dock inte varför så många tror att bara för att man är poly ligger man runt och hejdlöst med allt och alla och utan skydd (som jag sett att en del här på FL tror i sina kommentarer). Det gör man väl inte som singel-monogam heller? (oftast)..
    Jag har förrut levt i monogama relationer och insett att det inte är något som passat mig och inget jag vill tillbaka till igen. 

    Dock vet jag att det kan vara problematiskt att vara öppen om sin läggning eller helt vem man är i en hel del sammanhang i dagens samhälle.

  • Herrn i unform
    Anonym (Nej) skrev 2015-02-06 17:03:31 följande:

    Har alltid och kommer alltid tycka att det är sjukt med människor som tänder på att se andra ha sex med sin partner, och dessutom se ner på andra som inte vill det.

    Hbtq och liknande ser jag dock inte som "sjukt".


    Varför klassa det som sjukt? Det finns ju ingen sjukdomsstämpel för det, så länge det inte är sjukdomsklassat är det ganska kränkande att kalla det sjukt. Något som andra mår bra av, utan att någon kommer till skada. 

    Jag är öppen med att jag gillar att se min partner (fru) med andra, just för att jag gillar att se henne njuta, se henne må bra och tycker att det är riktigt vackert estetiskt.
    Vi ser det även som ett sätt att kunna umgås med nära utvalda vänner på ett djupare plan.
  • Anonym (Nej)
    Herrn i unform skrev 2015-02-06 17:16:06 följande:
    Varför klassa det som sjukt? Det finns ju ingen sjukdomsstämpel för det, så länge det inte är sjukdomsklassat är det ganska kränkande att kalla det sjukt. Något som andra mår bra av, utan att någon kommer till skada. 

    Jag är öppen med att jag gillar att se min partner (fru) med andra, just för att jag gillar att se henne njuta, se henne må bra och tycker att det är riktigt vackert estetiskt.
    Vi ser det även som ett sätt att kunna umgås med nära utvalda vänner på ett djupare plan.
    Ber om ursäkt ifall det lät funkofobiskt, menade inte sjukt som i "sjuk" utan konstig/knäpp/märklig. Så återigen, förlåt för att jag uttryckte mig funkofobt.
Svar på tråden Varför allt detta agg emot hbtq-/poly-/bdsmpersoner?