• Äldre 7 Feb 20:11
    5615 visningar
    7 svar
    7
    5615

    Feminism - Ett skämt?

    Läser debatt artiklar VARJE dag om hur hemskt det är att vara kvinna i dagens Sverige, våldtäkter hit&våldtäkter dit.

    Män betraktas som svin och tjejer blir rädda.

    Det är 100 gånger högre risk att bli misshandlad som kille om du är påväg hem från stan, än att bli misshandlad/våldtagen som tjej.

    Min frågeställning lyder lite såhär.

    Ni som är feminister, varför tar ni bara upp kvinnors problem? När män är mer utsatta.





    Använder den debatten som plattform, vad säger ni?

  • Svar på tråden Feminism - Ett skämt?
  • Äldre 7 Feb 20:36
    #1

    -FI säger sig arbeta för kvinnors rättigheter.
    Borde vara intressant för kvinnor alla kvinnor. (50% av befolkningen)

    -FI säger sig arbeta för Hbtq:s intressen.
    Hbtq-personer borde ha intresse av det. (ca 10% av befolkningen)

    -FI säger sig arbeta för jämställdhet.
    De absolut flesta män och kvinnor vill ha jämställdhet. (nästan 100% av befolkningen)

    96,9% valde att INTE rösta på FI
    Känns som om man misslyckats en del.

  • Äldre 7 Feb 20:56
    #2
    Haskel skrev 2015-02-07 20:36:12 följande:

    -FI säger sig arbeta för kvinnors rättigheter.
    Borde vara intressant för kvinnor alla kvinnor. (50% av befolkningen)

    -FI säger sig arbeta för Hbtq:s intressen.
    Hbtq-personer borde ha intresse av det. (ca 10% av befolkningen)

    -FI säger sig arbeta för jämställdhet.
    De absolut flesta män och kvinnor vill ha jämställdhet. (nästan 100% av befolkningen)

    96,9% valde att INTE rösta på FI
    Känns som om man misslyckats en del.


    Håller med, allt man hör från FI är att alla inte är "vita heterosexuella män" - som om det kom som en nyhet.

    Hade varit kul att se FI ta upp ETT ENDA problem som de tycker männen har.
  • Äldre 7 Feb 21:04
    #3
    iphonecracker skrev 2015-02-07 20:56:00 följande:
    Håller med, allt man hör från FI är att alla inte är "vita heterosexuella män" - som om det kom som en nyhet.

    Hade varit kul att se FI ta upp ETT ENDA problem som de tycker männen har.
    Håller med.
    Men sett till väljarstödet, tycks de inte heller ta upp särskilt många frågor som kvinnor och Hbtq-personer generellt, heller känner igen sig i.
  • Prälle­n
    Äldre 7 Feb 21:12
    #4

    Jag vill kämpa mot orättvisor. Jag är glad över att sufragetterna kämpade för allmän rösträtt. 
    Dels känner jag att den största orättvisan av alla just nu är att 1% av världens befolkning äger minst 50% av världens resurser och pengar. Att Sverige har få kvinnliga VD:at bleknar lite i det perspektivet.
    Dels så känner jag, som har varit mest med mina barn och tagit hand om det mesta hemma under inte bara småbarnsperioden utan senare också; att jag är en "man" Och "män" står för så och så mycket ondska.
    Jag är skittrött på det. De som dömer mig på förhand för att jag är man har jag faktiskt ingen lust att tala med längre.

    Jag skulle rösta på vänsterpartiet, om dom inte vore så feministiska.

  • Äldre 11 Feb 14:09
    #5

    Vad gör du för att belysa kvinnors problem och minska dem då?

    (Med tanke på att du tar upp mäns problem som viktigare och förminskar kvinnornas problem och rädsla men ändå tycker att VI ska lyfta "mansfrågan")

  • Äldre 31 Mar 21:35
    #6

    Utan att vara särskilt inne på feminism måste jag nog säga att det är naturligt att en rörelse som utgår från att kvinnor har det svårare i samhället utgår från kvinnors problem. Så länge inte de som tar upp mäns problem aktivt tystas (vilket händer ibland) är det inget problem.


    Jag förväntar mig inte att svenska pudelägarklubben lägger jättemycket energi på taxägares problem.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Äldre 31 Mar 21:45
    #7

    Nej, feminism är inte ett skämt, åtminstone inte för de som verkligen vet vad själva ordet innebär, men tyvärr är det nuförtiden enbart väldigt få personer. 

Svar på tråden Feminism - Ett skämt?