• Äldre 10 Feb 16:29
    1414 visningar
    1 svar
    1
    1414

    Hjälp vad händer med min kropp!!

    Hej!

    Har sedan en månad tillbaka haft problem med nässelutslag som poppat upp lite här och där. De verkar även dyka upp vid tryck speciellt runt höfterna och där bh-n suttit för att sedan försvinna när trycket försvinner. Jag är kvinna i 24 årsåldern. läppen har även fått för sig att svullna upp lite ett par gånger MEN för en vecka sedan fick jag en kraftigare reaktion (trodde de var på grund av klor i en pool) delar av ansiktet svullnade upp och fick stora röda utslag över kroppen. Tog antihistamin och det blev bättre. Nu har det hänt igen låg och sov och vaknade av att jag kände den prickande känslan i läppen av att den är påväg att svullna vaknar till liv och inser att jag är jättesvullen i överläppen och runt munnen men underläppen är ej svullen. Har några små utslag på kroppen nu men inte som sist gång dock är ansiktet ordentligt svullet och överläppen och detta kom från ingenstans. Ser ut som en bulldog och undrar varför. Är obehagligt när de är i ansiktet också är rädd det ska gå ner i halsen och orsaka besvär där.

    Tacksam för svar och vad jag borde göra.

  • Svar på tråden Hjälp vad händer med min kropp!!
  • Äldre 14 Feb 17:31
    #1

    Hej Det du beskriver är när kroppen frisätter histamin som kan orsaka klåda, nässelutslag, svullnad och ett flertal andra symtom i mer eller mindre allvarlig form. Du har tagit antihistamin vilket är bra eftersom det dämpar reaktionen. I många fall kan man inte veta varför man reagerar allergiskt, kan vara allt ifrån någon typ av mat man inte tål, virusinfektion, kyla, tryck, till att reagera på något i omgivningen.
    Du bör ta kontakt med läkare för bedömning av dina symtom och också få rätt medicin att ta när reaktionen uppkommer.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Hjälp vad händer med min kropp!!