• Jättemagnetisk färgglad mammut

    Hur gör ni med kvällsfika?

    Vi har en 8-åring och en 6-åring. Periodvis äter de tillräckligt med middag för att inte bli hungrig innan de går i säng vid 19-20-tiden. Alltsom oftast äter de dock inte så mycket till middag, och det brukar vara ok med oss föräldrar då vår strategi är att de ska iallafall smaka på maten. Vi brukar erbjuda knäckemackor om de vill ha något annat. Just nu är båda inne i en period då ingenting duger, så jag undrar hur ni andra gör med kvällsmacka. En del av mig tycker att man ska äta tillräckligt till middag för att slippa äta en macka på kvällen, men självklart tycker jag ju inte heller att man ska behöva gå i säng hungrig. Får era barn gå och göra en macka själv när de själv blir sugna eller har ni andra förhållningsregler? Jag och min man vet inte riktigt vilken strategi vi ska ha, dilemma!

  • Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?
  • älskarlivet81

    Nu är vår äldsta 4,5 år men hon kan strula med maten ibland. Dock får hon ingenting att äta innan sängdags i så fall, vi vill inte vänja barnen vid småätande. Vi vuxna äter heller inget innan sängdags.

  • Nyfikna72

    Här äts inget heller mellan middag och sängdags. Vill dom inte ha maten så är det upp till dem. De lär knappast svälta ihjäl......

  • Sisisisi

    Mina barn får äta frukt på kvällen om de är hungriga. Är man inte tillräckligt hungrig för att vilja äta ett äpple behöver man ingen macka heller, det är min strategi.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • lövet2

    Jag serverar alltid kvällsfika. Vi äter middag relativt tidigt (senast 16.30) och 10-åringen lägger sig kl 21. Självklart hinner hon bli hungrig! Har hon ätit mycket middag, så blir det kanske en halv banan till kvällsfika, och har hon ätit lite blir det ett par mackor och en kopp choklad.
    Kan tillägga att även jag alltid äter kvällsfika. Jag vägrar att lägga mig hungrig ...

  • sk0skav

    Vi äter oftast ingen sen middag. Utan den har vi vid 14-15 på helger. Fredagar kan det bli en middag ist för kvällsmat. Annars är det smörgås, gröt, eller yoghurt som alltid gäller hos oss.

    Vi försöker också få 4,5 åriga dottern att förstå att äter man inte när maten serveras så får man inget mer innan nästa måltid. Även vid kvällsmat, men skulle hon ändå klaga jätte mycket att hon är hungrig, så får hon självklart något. Oftast en banan.

  • Jättemagnetisk färgglad mammut

    Jag har också tänkt som er, att duger inte middagen så blir det heller inget annat innan sänggående. Det har dock börjat kännas lite elakt på sistone, men kanske ska fortsätta på den vägen ändå. Jag tror inte heller på småätande, man vill ju helst att de ska äta när det är matdags. Såg förslag på frukt innan sängen och det är en bra idé, se om det kanske kan fungera.

  • Alexi

    Vi ger inte mackor på kvällen mer än i undantagsfall. De ska lära sig äta middag så det räcker. Dock får de i princip alltid en frukt om de vill, just nu äter de äppelklyftor nästan vsrje kväll.

  • BigMami

    Duger inte maten som serveras, oftast vid 17-tiden, blir det heller inga mackor till kvällen! Då får man göra i ordning sin havregrynsgröt istället om man är hungrig.

  • Jättemagnetisk färgglad mammut

    [quote=74834167][quote-nick]lövet2 skrev 2015-02-10 19:24:48 följande:[/quote-nick]Jag serverar alltid kvällsfika. Vi äter middag relativt tidigt (senast 16.30) och 10-åringen lägger sig kl 21. Självklart hinner hon bli hungrig! Har hon ätit mycket middag, så blir det kanske en halv banan till kvällsfika, och har hon ätit lite blir det ett par mackor och en kopp choklad. Kan tillägga att även jag alltid äter kvällsfika. Jag vägrar att lägga mig hungrig ...[/ Jag förstår att du erbjuder kvällsfika när det är så lång tid mellan middag och sänggående. Vi brukar äta middag vid 17-17.30 så för oss blir det inte så lång stund innan det är dags att gå i säng, så då är det nog mest en fråga om en dålig vana (och kanske det faktum att ingenting duger för tillfället) 😊.

Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?