• Anonym (Förkrossad)

    Jag vill köpa mig frisk från min Hepatit C

    Jag är en av få som inte gjort någonting för att förtjäna att få Hepatit C. Jag är en 22-årig tjej i en stor svensk stad. Aldrig tagit en drog, aldrig fått blod. Ändå sitter jag här och har en missbrukssjukdom. Smittan kommer från min sambo som inte själv visste om att han var smittad från sitt tidigare missbruk (10 år sedan han lade av). Dock vet ingen av oss HUR det har gått till. Men lever man ihop i samma hem så räcker det väl med att man lånar varandras tandborste eller rakhyvel av misstag, skär sig på samma kniv etc. HUR spelar inte längre någon roll. Jag fick beskedet för ett år sedan efter jag frivilligt gått och testat mig. Efter månader av oavbrutna kräkningar, migrän och trötthet trodde jag att jag var gravid, men fick tillbaka att jag är Hepatit C positiv. Skrevs in på infektionsmottagningen ganska omgående och ingen där tror på att jag aldrig rört en drog. Har begärt ut min journal och sett att dom skrivit att jag fått det från förmodat missbruk, vilket är en jävla lögn och ett slag i ansiktet. 


    Valde sen att inte gå mer hos infektion och fick istället gå hos en privat läkare som skickar mig till sjukhuset varannan vecka för att kolla mina levervärden. Ligger regelbundet på ett ASAT och ALAT värde på 6. Normalt ska värdena inte överstiga 1. Jag är konstant trött, jag spyr, jag har migrän, jag känner mig smittad psykiskt och vågar inte prata med någon om min sjukdom, just för att folk ska tro att jag knarkat när jag inte har det. Det är ingen som tror mig och det gör så ont i mig. På infektionsmottagningen förklarade dom att jag inte kommer få någon behandling på ett par år då dem med risk för skrumplever kommer få behandlingen först. Denna behandling kostar i dagsläget 700.000:- per person i länet jag bor i och delas därför inte gärna ut. 


    Blir så förbannad på hur vårdsystemet fungerar. Det är väl mig dom borde ge en behandling - en ung tjej, aldrig missbrukat och har hela livet framför sig? Jag studerar och jobbar, bidrar till samhället på alla sätt. Skattat sedan jag var 16, ger pengar till välgörande ändamål, hjälper äldre hela dagarna (jobbar inom vården). På något sätt känns det som att JAG förtjänar en behandling. Men istället väljer man att ge behandling till dom som självmant dragit på sig sjukdomen, till dom som har en återfallsrisk och där chansen är hög att dom blir smittade igen och ska kosta pengar ännu en gång. 


    Därför har jag bestämt mig att KÖPA mig fri från det här. Och min sambo såklart. Pengar har vi så det är inga problem. Försökte prata med infektion och säga att vi kan betala vår behandling själva, bara vi får den. Men då förklarade hon att man inte kan köpa sig vård i Sverige på det sättet. Nu till min fråga. Vart ska jag åka för att få min behandling? Behöver jag stanna där under veckorna jag behandlas eller får jag ta med läkemedlet hem utan att det räknas som smuggling? Har läst mig till att Thailand har behandlingen för ca 30.000:- men det känns mer som att man åker dit och får ännu fler blodsjukdomar istället så det är uteslutet för oss. Snälla hjälp oss, jag gör allt för att bli frisk. Jag är inte redo att dö i skrumplever när jag är 50 år. Det var inte såhär mitt liv skulle bli. 

  • Svar på tråden Jag vill köpa mig frisk från min Hepatit C
  • Nape

    Jag läste en artikel om detta nyligen, såg du den? Det handlade pm en man som bekostade sin behandling själv. Han är nu helt fri från detta, frisk.

    Det är inte alls länge sedan jag läste artikeln, kanske två veckor. Kolla Aftonbladet och Expressen! Kanske kan artikeln ge dig tips.

    Det är för jävligt att det ska vara på det här sättet! Lider med dig.

  • Anonym (Förkrossad)
    Nape skrev 2015-02-10 22:19:07 följande:

    Jag läste en artikel om detta nyligen, såg du den? Det handlade pm en man som bekostade sin behandling själv. Han är nu helt fri från detta, frisk.

    Det är inte alls länge sedan jag läste artikeln, kanske två veckor. Kolla Aftonbladet och Expressen! Kanske kan artikeln ge dig tips.

    Det är för jävligt att det ska vara på det här sättet! Lider med dig.


    Tack för stöd! Behövs. Jag såg också artikeln om läkaren som åkte till Japan för att bekosta behandlingen. Lite därifrån jag fick "inspirationen" men det står inte VART han åkte eller hur han gick tillväga. Har försökt googla hans fall för att få klarhet men kommer ingenvart. Gråter
  • Anonym (Konstigt?)

    Fast det låter en smula konstigt att de inte ger dig en behandling mot viruset!! Vad är orsaken till det?

    Båda mina föräldrar hade hepatit C och min pappa hade den lite mildare variationen av smittan och han fick medicin i 6 månader och blev sedan friskförklarade och alla hans värden var bra....

    Min mamma där emot hade den värsta sorten av hepatit C och har genomgått massor av behandlingar utan att bli frisk... I oktober förra året slutade hennes kropp (läs lever) att fungera och hon fick genomgå inte bara en utan två transplantationer och är idag trots att hennes väg till en självständigt liv (pga olika komplikationer) fri från viruset!

    Det måste finnas en anledning till att dom väljer att avvakta med behandling för dig, klart att du är prioriterad du är kanske en av de lättbehandlade patienterna.

    Stå på dig! Inte ska du åka nånstans för att köpa medicin... Man behöver läkare regelbundet under tiden du medicineras då du ofta blir mycket sjuk.....

    Gör inget dumt tjejen, du kommer att få den vård du behöver!

    Kram

  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2015-02-10 22:10:11 följande:

    Blir så förbannad på hur vårdsystemet fungerar. Det är väl mig dom borde ge en behandling - en ung tjej, aldrig missbrukat och har hela livet framför sig? Jag studerar och jobbar, bidrar till samhället på alla sätt. Skattat sedan jag var 16, ger pengar till välgörande ändamål, hjälper äldre hela dagarna (jobbar inom vården). På något sätt känns det som att JAG förtjänar en behandling. Men istället väljer man att ge behandling till dom som självmant dragit på sig sjukdomen, till dom som har en återfallsrisk och där chansen är hög att dom blir smittade igen och ska kosta pengar ännu en gång. 


    De sjukaste får behandling först här som i alla andra fall. Jag förstår hur du i din situation tänker men just ditt resonemang är så väldigt lätt att vända till din egen nackdel. 
    "varför ska någon som självmant dragit på sig sjukdomen och är gammal och sjuk få behandling före mig som är ung och arbetar" kan jag kontra med
    " varför ska du som medvetet valt att leva med en fd missbrukare och alltså vet att du utsätter dig för risker få behandliing före någon som för 30 år sedan blev smittad genom en blodtransfution och nu är rikftigt fiktigt dålig.

    Du är ju liksom inte den ena som anser sig drabbad av sjukdomen utan att det är ditt fel och i mina ögon är du mera medskyldig till din sjukdom än den som för 30 år sedan blev smittad av sjukvården
  • MammaKajsa

    Vad otroligt jobbigt det måste vara att inte anses vara tillräckligt sjuk. Håller med tidigare om att inte tusan ska ni behöva köpa egen vård, men att kika runt lite på privata alternativ och gör ett informerat beslut när man väl har information om alla alternativ tycker jag kan vara en bra lösning.

    Vid en snabb googling av "where can i get private treatment for hepatitis c" dök the London Clinic upp bland många andra. 
      
    Kram och lycka till!  

    www.thelondonclinic.co.uk/patient-care/why-choose-the-london-clinic

  • Anonym (stackare)

    Ja, det är jävligt synd om dig som fick sjukdomen. Men inte mer synd än det är en ung människa som drabbas av cancer, en bilolycka eller vad som helst.

    Missbrukare är lika mycket människor som alla andra men det är faktiskt inte acceptabelt att sjukvården skriver i din journal att du varit det ändå. Särskilt eftersom det är en lögn. Be dem ta bort allt sånt från din journal så länge de inte har några vattentäta bevis för det (och nej, hepatit är inget bevis för det). I värsta fall kan du ju alltid anmäla dem om du inte får något gehör för dina önskemål.

    Sedan det viktigaste. En snabb googling säger att hepatit c ofta läker ut av sig självt. Hos unga, för övrigt friska kvinnor verkar det läka ut av sig självt i uppemot 50% av fallen. I kombination med att läkemedlena är både dyra och har en massa biverkningar gissar jag på att du inte får behandling för att de hoppas på att du ska bli frisk av dig självt. Kan det stämma?

  • Anonym (Förkrossad)

    Många svar att ge nu. 1) hepatit KAN läka ut men blir kronosk efter ett år, så min är kronisk och fastställd. Har genotyp 1 vilken ses som den mest svårbehandlade. 2). Återigen visste ingen av oss att han var smittad. 3) Jag ser mig inte som "bättre" värdemässigt. Jag sae det som att det i längden är bättre ekonomiskt att bota mig. 4) anledningen dom sagt till varför jag ska vänta i ett par år är för att det just nu kostar för mycket pengar med den nya medicinen då det inte är någon som hunnit släppa en billigare variant med aktiva substansen

  • Anonym (One)

    Har samma problem, men har levt med min hepatit i 5 år o varit ner på infektion 5 gånger alltid nästan samma svar, o fick samma svar i dag vänta ett LR två år till så jag ledsnade också ur o har begärt ut mina prover vill inte ha hepatit längre.... Jag kommer försöka leta i Thailand o jag bryr mig inte ett skvatt om vad de kostar o sa desamma till min läkare oavsett om jag förorsakade att jag har det så borde man få hjälp om man visar att man hållet sig ren och att de finns medicin åt det, har genotyp 2 o fick att den inte kommer bort av sig själv.

    Säger till om ja hittar nått

  • Anonym (?)

    Så folk som har fått blodtransfusion förtjänar att få Hepatit C?

  • Anonym (Tjej)

    Ett tag sedan tråden startades nu och jag är nyfiken på hur det gått för Ts? Läste att de med stadium 2 får behandlingen numera. Bra att de vidgar behandlingsgruppen men samtidigt för jävligt att en stigmatiserad sjukdom som faller under smittskyddslagen inte botas för alla när botemedel finns.

  • Anonym (Idiot)
    Anonym (?) skrev 2015-10-20 21:51:22 följande:

    Så folk som har fått blodtransfusion förtjänar att få Hepatit C?


    Förbannat jävla löjlig kommentar. Vart i texten ser du att hon skrivit att hon tycker folk som fått blodtransfusion förtjänat sjukdomen? Förstår att du njuter av att provocera men fy fan vad trött man blir på människor som dig som bara måste slänga ut sig en sån här idiotisk kommentar!

    Lycka till TS!
  • Berry12345

    Hej

    Vet inte hue de har gått för dig. Men var i samma situation fick hep c när jag var 21 år och har aldrig tagit blod, gett blod eller ja....hursomhelst har varit virus fri nu i 4 månader då ja åkte till egyoten och köpte en behandling där för ca 2000 kr den är 3månader och jag följdes upp av sjukhuset här. Samma behandling som de ger här men vägra ge till mig för jag inte var tillräckligt sjuk

  • Anonym (B)
    Berry12345 skrev 2017-12-13 07:34:58 följande:

    Hej

    Vet inte hue de har gått för dig. Men var i samma situation fick hep c när jag var 21 år och har aldrig tagit blod, gett blod eller ja....hursomhelst har varit virus fri nu i 4 månader då ja åkte till egyoten och köpte en behandling där för ca 2000 kr den är 3månader och jag följdes upp av sjukhuset här. Samma behandling som de ger här men vägra ge till mig för jag inte var tillräckligt sjuk


    Hur fick du sjukdomen? De flesta verkar få den genom sprutor eller blodtransfusioner?
  • Anonym (dr)

    Dom avvaktar väl när dom ser att din 10+ år äldre sambo som har missbrukarbakgrund också har sjukdomen och att du blir smittad igen av honom finns där.

    Om jag fått hepatit av en gammal sprutnarkoman så hade jag gått hus i helvete, bara att få veta en sådan bakgrund..

    Du kan bli smittad bara av att ha sex också om du inte visste det det kommer blod där också.

  • Anonym (Tjej)

    Numera får alla I Sverige behandling förutsatt att man inte är i pågående missbruk (som jag förstått det).

    För jävligt dock att många fick vänta flera år på behandling. Politikerna visste att de smittade var en ?svag? grupp som inte skulle göra sina röster tillräckligt hörda, plus att stigmat många ggr tystar de drabbade. Vidrigt av politikerna att utnyttja det faktumet för att slippa skjuta till de små summor pengar det ut ett sjukvårdsperspektiv handlade om.

Svar på tråden Jag vill köpa mig frisk från min Hepatit C