• PennyLane

    Tips för att gå ned i vikt!

    Hej! Jag är riktigt trött på att vara tjock och vill gärna ha tips på hur jag ska tappa vikt.

    Jag har i åratal provat olika metoder som;

    Nutrilett, viktväktarna, lchf, gi, dietist, mfl...

    alla med samma resultat. Några kilon ner och sen efter några månader när jag fallit tillbaka till mitt gamla sätt att äta-upp igen.

    Jag har träningskort , men har inte varit där på några veckor pga bristande motivation. Har ett aktivt jobb och rör mig mig mycket med barnen.

    Det är liksom det att jag aldrig lyckas upprättahålla en plan som jag lagt ut :(

    Är 165 cm lång och väger 85 kilo. Storlek 44-46 i kläder. Snälla hjälp mig på ett konstruktivt sätt.

  • Svar på tråden Tips för att gå ned i vikt!
  • Fjäril kär

    Att lägga om kosten och må bättre, tappa vikt och framförallt behålla vikten måste vara en livsstil. Det du förändrar måste du vara beredd på att hålla dig till lång tid framöver.

    Därför behöver du ändra kosten så den passar just dig och dina behov. Se över hela ditt matintag och använd sunt förnuft. Din kost ska vara varierande, god, näringsrik och mättande. Sen om du lever på pasta 7 dagar i veckan , eller äter kokt kyckling o beasås spelar egentligen ingen roll så länge du går ner i vikt.

  • Nyfikna72

    Ät bättre och mindre portioner. Minska ner godis och sånt till en liten mängd en dag i veckan. Skippa träningshetsen och nöj dig med det du gör. Man kan inte träna sig mindre utan träningen ger bara andra fördelar som starkare kropp.

  • PennyLane

    Tack snälla för fina ickedömmande svar!

    Tycker era tips låter bra och fullt uppnåeliga.

    Jag tror att mer grönsaker och vatten, bra mat som fisk och kyckling kan hjälpa. Och så godis högst en gång i veckan. Gäller bara att hålla i! Ger upp efter två månader :(

    Ska försöka igen!

  • Nyfikna72

    Sikta in dig på små förändringar och strunta i att väga dig, det leder bara till besvikelse. Bättre att se det över lång tid istället och går du ner 10kg på ett år så vad glad i det Istället för att vara ledsen att du bara gick ner 5kg på en månad på nån taskig pulverdiet.

  • Hannoni
    Hej!! 

    Jag kan tipsa dig hur jag gjort :) 

    Jag har alltid varit överviktig och jag har precis som du provat alla dieter man kan tänka sig. Allt från cambridgekuren till LCHF.

    Vissa har fungerat ett tag, jag har gått ner i vikt mycket men så fort jag slutat med dieten så har jag gått upp allt och lite till. Det har bara varit en quickfix. 

    Nu när jag var gravid så gick jag upp 30kg och kände att nu är det dags att ta tag i livet och göra det bästa av det. Man vet ju innerst inne att man skulle må så mycket bättre och känna sig snyggare om man gick ner i vikt. Jag vill ha kläder som sitter snyggt på mig :) 

    Så i år beslutade jag mig för att testa en Aloe Vera Detox, jag hade hört att man kunde bli väldigt pigg av den och även kunna tappa i vikt. Sen fick man även en 90 dagars nöjdkundgaranti så om man inte var nöjd med produkterna fick man pengarna tillbaka. Nu ångrar jag bara att jag inte gjorde den tidigare. 
    Jag tappade 4,5kg och 32cm runt om på 9 dagar och nu en månad senare har jag gått ner 9kg. Jag har ALDRIG mått bättre! Nu är jag så pigg och fått sådan extra energi så jag känner att jag klarar av allt :) Tidigare passade jag på att sova varje gång när min son sov men jag har inte gjort det en enda gång sedan jag började med detoxen. 
    Jag har totalt tappat 25kg sedan jag födde min son!! :D

    Jag har fått ett helt nytt liv, jag tänker mer på vad jag äter och vill vara nyttigare. När jag nu fått uppleva hur pigg jag faktisk kan vara så vill jag aldrig tillbaka. 
    Nu använder jag My fitness pal för att ha koll på vad jag stoppar i mig och kommer aldrig slut dricka aloe veran. Den har gjort mig så gott, förutom vikten och energin så har jag blivit av med mina magproblem :)
  • PennyLane
    Hannoni skrev 2015-02-12 00:30:54 följande:

    Hej!! 

    Jag kan tipsa dig hur jag gjort :) 

    Jag har alltid varit överviktig och jag har precis som du provat alla dieter man kan tänka sig. Allt från cambridgekuren till LCHF.Vissa har fungerat ett tag, jag har gått ner i vikt mycket men så fort jag slutat med dieten så har jag gått upp allt och lite till. Det har bara varit en quickfix. Nu när jag var gravid så gick jag upp 30kg och kände att nu är det dags att ta tag i livet och göra det bästa av det. Man vet ju innerst inne att man skulle må så mycket bättre och känna sig snyggare om man gick ner i vikt. Jag vill ha kläder som sitter snyggt på mig :) Så i år beslutade jag mig för att testa en Aloe Vera Detox, jag hade hört att man kunde bli väldigt pigg av den och även kunna tappa i vikt. Sen fick man även en 90 dagars nöjdkundgaranti så om man inte var nöjd med produkterna fick man pengarna tillbaka. Nu ångrar jag bara att jag inte gjorde den tidigare. Jag tappade 4,5kg och 32cm runt om på 9 dagar och nu en månad senare har jag gått ner 9kg. Jag har ALDRIG mått bättre! Nu är jag så pigg och fått sådan extra energi så jag känner att jag klarar av allt :) Tidigare passade jag på att sova varje gång när min son sov men jag har inte gjort det en enda gång sedan jag började med detoxen. Jag har totalt tappat 25kg sedan jag födde min son!! :DJag har fått ett helt nytt liv, jag tänker mer på vad jag äter och vill vara nyttigare. När jag nu fått uppleva hur pigg jag faktisk kan vara så vill jag aldrig tillbaka. Nu använder jag My fitness pal för att ha koll på vad jag stoppar i mig och kommer aldrig slut dricka aloe veran. Den har gjort mig så gott, förutom vikten och energin så har jag blivit av med mina magproblem :)


    Tack så mkt för ditt engagerade svar och för ditt tips! Jag har faktiskt hört att aloe vera ska ha massa positiva effekter så det är ju definitivt värt att prova. Ska kolla upp snarast!

    Jag blir väldigt svullen lätt också och allt mitt fett sätter sig på magen så jag ser gravid ut :(

    Jag gick upp superlite i vikt under mina graviditeter ( 6 med första och 3 med andra ) men jag tror det beror på att jag vägde mkt från början och att jag spydde varje dag hela graviditerna. Hur gammal är din son nu?

    Jag rasade ca 10 kilo av amningen med andra barnet ( vill bara veta om du ammar också ). Tack!
  • Hannoni
    PennyLane skrev 2015-02-13 17:59:55 följande:
    Tack så mkt för ditt engagerade svar och för ditt tips! Jag har faktiskt hört att aloe vera ska ha massa positiva effekter så det är ju definitivt värt att prova. Ska kolla upp snarast!

    Jag blir väldigt svullen lätt också och allt mitt fett sätter sig på magen så jag ser gravid ut :(

    Jag gick upp superlite i vikt under mina graviditeter ( 6 med första och 3 med andra ) men jag tror det beror på att jag vägde mkt från början och att jag spydde varje dag hela graviditerna. Hur gammal är din son nu?

    Jag rasade ca 10 kilo av amningen med andra barnet ( vill bara veta om du ammar också ). Tack!
    Det är verkligen super, jag har blivit väldigt engagerad i det nu när jag mår så bra av det. Jag har nu beslutat mig för att hjälpa andra så är du intresserad av att veta mer kan jag berätta för dig. 
     
    Det var den här detoxen jag gjorde :)
    blogg.alltforforaldrar.se/smulan/files/2014/09/9-dagars-kickstart-infoblad.pdf

    Mitt sätter sig på armarna och låren och jag tappar alltid magen snabbast tidigare. Men nu är det tyvärr lite svårare att få bort än tidigare eftersom den var så gigantisk under graviditeten. Jag har lite fler kilon att tappa, men det känns mycket enklare nu när man hittat något som fungerar för en :)

    Men gud vad skönt att du gick upp så lite :) Men tråkigt att höra att du spydde varje dag, det är inget jag är avundsjuk på. Kanske var därför du inte gick upp lika mycket? Jag spydde ingenting, men mådde konstant illa och hade foglossning från väldigt tidigt så jag kunde knappt röra mig. Det var nog därför jag gick upp så mycket.  

    Min guldklimp är snart 10 månader :) Jag delammade i 5 månader, jag hade väldigt lite mjölk. Det kom knapp något men jag gjorde så gott jag kunde, sen fick han tänder vid 5 månader och bet väldigt mycket så då var det lika bra att sluta. Hoppas att jag får mer mjölk till nästa barn :)

    Hur gamla är dina barn? 
  • PennyLane

    Hej igen och tack för ditt engagemang.

    Är tanken sen att man ska gå tillbaka till vanlig mat efter detoxen? För det är då jag alltid går upp i vikt igen.

    Mina barn är fyra och 21 månader :)

  • Hannoni
    PennyLane skrev 2015-02-16 17:32:58 följande:

    Hej igen och tack för ditt engagemang.

    Är tanken sen att man ska gå tillbaka till vanlig mat efter detoxen? För det är då jag alltid går upp i vikt igen.

    Mina barn är fyra och 21 månader :)


    Man får med massor av recept när man gör detoxen så jag har fortsatt att laga maten därifrån och fortsätter att dricka Aloe veran. Man lär sig mycket vad man ska tänka på och undvika så det blir att man vill fortsätta och tänka rätt :) Sen använder jag mig av appen My fitness pal, där fyller man i vad man äter så man håller koll på vad man får i sig. Den är jätte bra. 

    Jag har också haft det problemet att jag alltid går upp igen när jag slutat med något. Men det jag insett är att det finns inga genvägar till ett hälsosammare liv, man måste bestämma sig och hitta något som man kan leva med.

    Hur äter du och tränar idag?
  • Anonym (jag)

    Hej TS, 
    Jag vet inte om detta är något som du redan har testat och insett att det inte är något för dig, men tänkte iaf ge dig några tips som fungerade bra för mig.

    * Jag tror för det första att det kan vara bra att försöka få ett hum om hur många kalorier vissa livsmedel som man använder innehåller, dvs hur många kcal det är per hundra gram ett specifik livsmedel. Detta kan t.ex göras genom att man under en kortare eller längre tid för en matdagbok och därmed lär sig vilka livsmedel det är ok att äta mycket för att de är få kcal/g och vilka man kanske bör äta lite mindre av för att det är många kcal/g och på detta sätt tillslut läras sig att komponera en balanserad kost utan att behöva köra en specifik diet eller undvika speciella saker, dvs. du kan i längden äta det du brukar äta men i vettigare proportioner som gör att du kan gå ner i vikt ändå

    * För det andra så gissar jag på att en utav de anledningar till att du tröttnar och slutar beror på att du inte ser tillräckliga resultat? Detta lärde jag mig under min viktnedgång att det kan beror på att man helt enkelt inte minns exakt vad man vägde för en vecka sen, två veckor sen eller när man började och när man inte heller ser någon skillnad i spegeln så tror man att viktnedgången är mindre än den kanske är. Därför är mitt tips att du skapar en rutin att väga (och mäta dig) med jämna mellanrum (t.ex varje månad som start på en ny vecka) och att du sedan skriver ner det i dokument så att du vid nästa tillfälle du vägt dig verkligen  får svart på vitt de förändringar som skett och inte låter dig luras av vad du tror dig minnas. I samband med detta (eller annan regelbunden basis) så rekommenderar jag dig även att ta en bild på dig i underkläder, för att även där ha något att jämföra med, för att av egen erfarenhet så kan säga att jag inte alltid såg någon skillnad i spegeln men desto större skillnad när man hade en förebild att jämföra med. Och om du ser att det blir en skillnad trots allt, så kanske det är lättare för dig att bli taggad att orka  fortsätta din viktresa trots en dipp i motivationen och därmed får se vad mer du kan förändra när du nu lyckats komma så här långt. 

    * För det tredje så kan det även vara ett tips att även föra en dagbok över träning (under en period åtminstone) för att kunna se de framsteg du gör och därmed kunna motivera dig själv att fortsätta. Du skulle t.ex för promenader/jogg/löpning kunna skriva ned sträckan (eller antalet steg du går) och vilken tid du gör det på, för att efter några pass kunna se utvecklingen och att du förmodligen har gått samma distans betydligt fortare eller kommit längre under samma tid, och även där resultaten kanske gör att du orkar fortsätta ett tag till för att se om du kan bli ytterligare lite bättre. (Du kommer även att se hur mycket lättare det är att gå efter ett tag och även när du har tappat några kg). Detta dokument skulle om du är en tävlingsmänniska även kunna användas till att utmana dig själv att hela tiden bli lite bättre eller att sätta upp mål för hur mycket träning du borde ha gjort under veckan/månaden etc. Detta går säkert att utveckla på andra typer av träningsformer med.  

    Jag rekommenderar dig även att ta det lugnt i början och öka träning och få en bättre kosthållning successivt, dvs. gör sakerna stegvis till en vana och tro inte att du över en natt ska kunna få perfekt kosthållning (utan misstag) och en träning som du trivs med och älskar, utan låt saker ta  sin tid och du kommer få en mer hälsosam livsstil som passar dig och som håller i längden och inte bara för stunden tills du tycker det är för jobbigt och tröttnar på det. 

    Slutligen, även om det är lättare sagt än gjort, så försök att inte låta ett misstag (ett uteblivet träningspass, att du inte åt som planerat osv) styra dig. Det jag menar är att du bör försöka att se misstaget för vad det är, dvs någonting som inte kommer att påverka varken ditt slutresultat eller vägen dit nämnvärt om du därefter väljer att köra på som vanligt och inte låter det påverka din vilja att lyckas så mycket att du ger upp och återgår till de gamla rutinerna igen. Misstag kommer förmodligen att ske ett antal gånger längs vägen, men skillnaden mellan om du lyckas eller misslyckas med ditt mål är hur du hanterar dem, dvs. ger du upp eller väljer du att ta lärdom och styrka ur dem och fortsätter kämpa tills du uppnått önskat resultat.

Svar på tråden Tips för att gå ned i vikt!