• emelie vilmer

    Missfall av tvilling någon?

    Hej.

    Finns det någon där ute som fått ett missfall men att det sedan fanns ett foster kvar? 

    Hur i sådana fall var det missfallet gällande blödningar, värk, klumpar, fosterhinna mm..??

    Jag tänker mest tidigt missfall.. vecka 6-12 någon gång? 

    Jag undrar även om någon vet om ett foster som hade ett tickande hjärta 1 vecka tidigare kan tillbakabildas och stötas ut.. för har inte sett något foster i mina klumpar jag fått ut, dock har jag sett nåt som verkade vara en fosterhinna.. som var tom

  • Svar på tråden Missfall av tvilling någon?
  • MammAmma

    Fick missfall med tvillingar under min första graviditet i vecka 9. Jag blödde under en vecka eller så, ganska sparsamt, tills det kom ut som en ganska stor klump (som halva min handflata ungefär). Andra var kvar och graviditeten fortlöpte normalt därefter, även om jag fortsatte blöda i ytterligare nån vecka.

  • emelie vilmer
    MammAmma skrev 2015-02-11 15:16:00 följande:

    Fick missfall med tvillingar under min första graviditet i vecka 9. Jag blödde under en vecka eller så, ganska sparsamt, tills det kom ut som en ganska stor klump (som halva min handflata ungefär). Andra var kvar och graviditeten fortlöpte normalt därefter, även om jag fortsatte blöda i ytterligare nån vecka.


    Hade du då som kraftig mensvärk då?

    Visste du då innan att du väntade två? Eller såg läkarna det senare? :-/
  • MammAmma
    emelie vilmer skrev 2015-02-11 15:27:50 följande:

    Hade du då som kraftig mensvärk då?

    Visste du då innan att du väntade två? Eller såg läkarna det senare? :-/


    Hade inte ont förrän dagen klumpen kom ut.

    Nej jag visste inget innan, hade inte gjort nåt vul eller så. Gjorde ett vul efter missfallet för att se att allt kommit ut och då upptäcktes det att jag fortfarande var gravid men jag hade livmodern full i blod och man kunde se var det kom från. Så fick förklaringen att det troligtvis varit tvåäggstvillingar från början men att den ena antingen inte fäst ordentligt eller inte utvecklats och därför stöttes ut. Tror dock att det vanligaste med graviditeter som börjar som en tvillinggraviditet men den ena inte klarar de första veckorna är att den bara tillbakabildas och 'absorberas' av det andra fostret. Eller av den egna kroppen. Många vet ju inte om att det varit två från början ens.
  • emelie vilmer
    MammAmma skrev 2015-02-11 15:36:21 följande:

    Hade inte ont förrän dagen klumpen kom ut.

    Nej jag visste inget innan, hade inte gjort nåt vul eller så. Gjorde ett vul efter missfallet för att se att allt kommit ut och då upptäcktes det att jag fortfarande var gravid men jag hade livmodern full i blod och man kunde se var det kom från. Så fick förklaringen att det troligtvis varit tvåäggstvillingar från början men att den ena antingen inte fäst ordentligt eller inte utvecklats och därför stöttes ut. Tror dock att det vanligaste med graviditeter som börjar som en tvillinggraviditet men den ena inte klarar de första veckorna är att den bara tillbakabildas och 'absorberas' av det andra fostret. Eller av den egna kroppen. Många vet ju inte om att det varit två från början ens.


    Aha okej! Jag började också få ont efter klumparna kom också. Blöder fortfarande massor. Har varit på två vul. Ena någon gång 1 vecka 7-8. Då såg läkaren en liten på ca 1 cm med ett hjärta som slog. Hon såg även blodklumpar bredvid i livmodern som hon trodde kunde bero på att det vart en tvilling och sa jag skulle blöda mer. När jag kom hem började det forsa blod. Åkte till gyn igen efter 2 dagar senare. Då var livmoder fylld med blod och det var svårt att se fostret även om man såg lite. Läkare kunde inte bedöma om han såg aktivitet eller ej och sa först att det var missfall.. Sedan tyckte han sig se nåt.. han trodde även jag hade flera myom(muskelknutor ) i magen.. det som tidigare läkare sade var blodklumpar..

    Ska tillbaka nu på fredag för att se.. när jag kom hem från andra VUL (helt förstörd) kom några klumpar. . Igår fick jag massor av levrat blod klumpar och en klump med nåt som liknade en tom hinnsäck.. och nu har jag röda blödningar som mens och mensvärk.. är så orolig!
  • emelie vilmer

    Ja då är det bekräftat. Har nu fått ta tabletter för att få ut det lilla som fanns kvar. Den smärtan jag har är extrem. Jag kan ärligt säga att det är exakt som värkar jag hade när jag födde sonen. Har nu blött i snart 1.5 vecka.. hoppas det slutar snart och att ägglossning kommer igång igen. Tror dock inte det kommer ta sig snabbt då vi tidigare fått försöka i över 1 år.. just därför missfallet blivit extra tufft.

Svar på tråden Missfall av tvilling någon?