• Anonym (Anonym)

    Ni över 30 - hur lång tid tog det att bli gravid?

    Ni som fick ert första barn när ni var 30 år eller äldre, hur många försök behövde ni innan ni blev gravida?

    Skriv gärna din partners och din ålder.

  • Svar på tråden Ni över 30 - hur lång tid tog det att bli gravid?
  • Anonym (Tjej)

    Har blivit gravid av misstag 4 gånger sedan jag fyllde 30 så jag gissar "på första försöket" passar bäst in.

    Jag var 30 - partner 21 år
    Jag var 32 - partner 23 år
    Jag var 33 - partner 24 år
    Jag var 34 - partner 29 år

  • Anonym (:X:)

    Jag 31 - Partner 30 - tog oss 2 år.
    Nu försöker vi med nr 2 men det har inte gått än (4 mån)

  • Anonym (Ännu)

    Började när jag var 37,blev gravid via IVF på 22:a försöket,blev självklart MA,kämpar än 8,5 år efter starten,men ger aldrig upp.

  • Anonym (Tjej 32)

    9 mån mannen 36 år, inte aktivt vi har tänkt det händer när det händer. Dessutom när jag slappnade av. Är i vecka 8 nu

  • Anonym (Anonym)

    Är det vanligt att det tar "längre tid" att bli gravid när man kommer över 30? Jag vet att det inte finns någon magisk gräns och att det varierar från person till person, men om vi pratar generellt?

  • Anonym (Ännu)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-02-12 06:15:26 följande:
    Är det vanligt att det tar "längre tid" att bli gravid när man kommer över 30? Jag vet att det inte finns någon magisk gräns och att det varierar från person till person, men om vi pratar generellt?
    Inte nämnvärt mellan 30 och 35,men sen sjunker fertiliteten. Överlag blir 85% inom ett år om man ser till alla som försöker,men tar man 39-åringar blir 49% gravida inom ett år. Chansen har minskat från kanske 30% vid 30 till 5% vid 40,men det betyder ju inte att det är omöjligt bli gravid. Missfallsrisken ökar också,efter 40 markant skillnad mot 30.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ännu) skrev 2015-02-12 16:32:18 följande:
    Inte nämnvärt mellan 30 och 35,men sen sjunker fertiliteten. Överlag blir 85% inom ett år om man ser till alla som försöker,men tar man 39-åringar blir 49% gravida inom ett år. Chansen har minskat från kanske 30% vid 30 till 5% vid 40,men det betyder ju inte att det är omöjligt bli gravid. Missfallsrisken ökar också,efter 40 markant skillnad mot 30.
    Tack!
  • Anonym (Tacksam)

    Tog sig på andra försöket med första sonen, jag var 30 han 28. Andra barnet dröjde, efter 4 missfall gick det. Då 35 och han 33. Fick hjälp med progresterontillskott och blodförtunnande. Vet inte om det hjälpte.

Svar på tråden Ni över 30 - hur lång tid tog det att bli gravid?