• Anonym (Mamma)

    Vägra ha pappan med på ultraljud?

    Har vul på måndag och från ingenstans har pappan bestämt att han vill följa med och se. Jag vill absolut inte det, jag tycker det är obehagligt nog att ligga så blottad för läkaren och känner mig inte alls bekväm med att han ska sitta och se det samtidigt.
    Han förstår det inte alls och tycker jag är orättvis, jag sa att han kommer få se bilder sen ändå, men det räcker inte.
    Finns det några regler på om nån får följa med? Funderar på att säga att det inte får följa med nån in eller så för att slippa ha honom där.

  • Svar på tråden Vägra ha pappan med på ultraljud?
  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2015-02-13 11:46:12 följande:

    Har vul på måndag och från ingenstans har pappan bestämt att han vill följa med och se. Jag vill absolut inte det, jag tycker det är obehagligt nog att ligga så blottad för läkaren och känner mig inte alls bekväm med att han ska sitta och se det samtidigt.
    Han förstår det inte alls och tycker jag är orättvis, jag sa att han kommer få se bilder sen ändå, men det räcker inte.
    Finns det några regler på om nån får följa med? Funderar på att säga att det inte får följa med nån in eller så för att slippa ha honom där.


    Du bestämmer
  • SupersurasunkSara

    Som Kjell2 säger, du bestämmer helt själv. Å andra sidan måste ju inte pappan sitta och glo dig rakt upp i muttan heller. Han kan sitta bredvid ditt huvud och du kan be om att få skyla dig, ta med en filt eller något om du är rädd att de inte har något där.

  • sextiotalist

    När jag var gravid, eon år sedan, så var det bara på magen man gjorde ultraljud. Men jag har förstått att man numera tar det vaginalt.

    Jag hade inte heller varit bekväm med det

  • Anonym (Mamma)

    Ja jag vet att jag borde vara den som avgör, men han är så envis så jag funderar på om det finns nån nödlögn jag kan dra till med för att komma undan utan att han blir upprörd.. Ringa dit innan och förklara eller nåt..

  • Minouiee

    Förstår om du tycker det är en obehaglig situation. Men att utesluta pappan på det sättet är väldigt egoistiskt! Om du känner dig trygg med honom, borde han kunna vara ett stöd - det är ju faktiskt hans barn oxå. Ta dig an tipsen Supersurasunksara ger.


    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Anonym (Mamma)
    Minouiee skrev 2015-02-13 11:53:36 följande:

    Förstår om du tycker det är en obehaglig situation. Men att utesluta pappan på det sättet är väldigt egoistiskt! Om du känner dig trygg med honom, borde han kunna vara ett stöd - det är ju faktiskt hans barn oxå. Ta dig an tipsen Supersurasunksara ger.


    Tycker inte det är att utesluta honom, han hinner vara med på ultraljud längre fram.
  • Anonym (Qwe)

    Du kan blotta underlivet och ha sex med personen i fråga men inte låta honom sitta jämte och se din mage?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-02-13 11:54:55 följande:

    Du kan blotta underlivet och ha sex med personen i fråga men inte låta honom sitta jämte och se din mage?


    Mage?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Mamma) skrev 2015-02-13 11:53:13 följande:

    Ja jag vet att jag borde vara den som avgör, men han är så envis så jag funderar på om det finns nån nödlögn jag kan dra till med för att komma undan utan att han blir upprörd.. Ringa dit innan och förklara eller nåt..


    Ofta kan man göra det ja, ringa innan och förklara läget. Hur de hanterar det beror på vem som svarar.
    Vissa backar nog upp dig och säger till pappan att bara mamman får vara med, andra anser att detta är något du får klara upp med pappan själv, ni ska ju ändå klara av att hantera barnet ihop.
    Vissa vill inte säga något alls då de är rädda för att få diskrimineringsanmälan på sig.
Svar på tråden Vägra ha pappan med på ultraljud?