• Äldre 14 Feb 05:04
    810 visningar
    4 svar
    4
    810

    Ni som BYTT lägenhet

    Jag är mitt uppe i ett lägenhetsbyte som sker om en månad. Har dock lite praktiska frågor då ingen av oss parter gjort detta förut.

    1. Vi måste ju flytta precis samtidigt (tömma och fylla omlott) hur blir det då med flyttstäd eller städ överlag?

    2. Vi har två vägghyllor i köket där vi borrat totalt 8 hål, ska vi lämna kvar dom eller ta ned dom? Ser ju fult ut med hål.

  • Svar på tråden Ni som BYTT lägenhet
  • Äldre 14 Feb 08:04
    #1

    Flyttstädningen kommer ni överens om tillsammans, så gjorde jag och killen jag burade lägenhet med. Och fråga honom angående hyllorna :)

  • fannyb­k
    Äldre 14 Feb 08:16
    #2

    1. Ni kommer själva överrens om tider ni flyttar. Städar du själv kan du göra mycket av städningen innan flyttdagen. Lister, bakom spis, under badkar m.m. Sen ställer du så mycket som möjligt i ett rum så kan du städa ur de andra rummen. När du flyttar har du då förhoppningsvis bara ett rum kvar att städa plus damsuga, torka golv och toan kvar. När vi bytte lägenhet för 1,5 månad sedan hade vi flyttstäd och då tömde vi lägenheten och så kom städfirman kl 10. Den andra familjen städade själva och var klara strax efter 14. Under den tiden var vi hemma hos min pappa som bor i närheten och några av de som hjälpte oss åkte iväg och gjorde annat under tiden och kom tillbaka senare.

    2. Fråga dem ni byter med om de vill ha kvar hyllan. Vill de det är det ju bara att lämna den. Håller med om att det är snyggare än 8 hål i väggen. Vill de inte ha den är det bara att ta ner den. Ev kan ni spackla igen hålen så de inte syns lika mycket. Det var vi tvungna att göra efter att vår värd hade besiktigat lägenheten.

    Lycka till med flytten!

  • Äldre 14 Feb 08:34
    #3

    Som sagt så är det något ni får komma överens om. Mitt råd är att ni inte bestämmer att ni hoppar över flyttstädningen helt. Jag vet personer som gjort det och som flyttat från en ganska ren och fräsch lägenhet till en med igengrodd ugn, täppta vattenlås, en massa matrester bakom spisen etc. Det är inte så kul att behöva lägga flera timmars jobb på att få sitt hem i ett hyfsat skick, i synnerhet inte när man redan har fullt upp med inflyttningen.

  • Madmoi­selle
    Äldre 2 Mar 01:28
    #4

    Ni kommer såklart själva överens om hur ni ska göra. Såhär gjorde vi:

    1. Jag bodde i en trea så jag satte all packning i vardagsrummet och flyttstädade allt utom vardagsrumsgolvet. Det hade vi kommit överens om innan. Jag flyttade till en etta och tjejen som bodde i ettan satte allt i mitten av rummet och städade allt utom golvet. Det jobbigaste med en flyttstädning är ju att torka av alla hyllor, putsa fönster rengöra och rengöra köket och badrummet, dvs det gör inget om allt står mitt på golvet.

    2: prata med hon/han/de som ska flytta in och fråga. Jag lämnade kvar vissa saker och fick ta bort vissa saker, samma sak gjorde hon jag bytte lägenhet med.

Svar på tråden Ni som BYTT lägenhet