• gosling

    Hitta fransk släkt i Frankrike?

    Jag har försökt via franska ambassaden i Stockholm, men de säger nej. Svenska ambassaden i Paris säger ej.

    Bakgrunden är att min dotters pappa är fransman. Vi har ingen kontakt och jag vet nästan noll om honom och släkten. Vet namn, födelsetid, födelsetid, troligen namn på hans pappa och födelsetid.

    Ambassaden i Stockholm säger att min dotter kan söka släkt om hon först inhämtar hennes pappas födelseattest. Lite svårt då jag ej vet till vad j ska vända mig för att få tag på ett.

    Ej aktuellt att få kontakt med dottern pappa.

  • Svar på tråden Hitta fransk släkt i Frankrike?
  • BuoBä

    Födelseattest kan man få på det Mairie som personen tillhörde då den föddes. Avdelning man ska prata med heter något i stil med "Service de l'Etat Civil".

    Eftersom de inte har personnummer kan det krävas rätt mycket uppgifter för att identifiera personen.

  • gosling

    Jag vet att pappan ej är bosatt i Frankrike.

    Så jag ska ta kontakt med nåt som heter Mairie i staden som tex står i hans pass? Jag har en passkopia.....
    Hur får jag fram detta Mairie? Utan franska kunskaper....

  • BuoBä

    Det är typ samma som rådhus. Är det en större stad finns de på Internet. Googla mairie och staden i passet.

  • BuoBä

    Ett tips; Säg inte att det är för att hitta släktingar du behöver det. Fransmän är väldigt privata av sig, så de kan säkert få för sig att säga nej då.

    Om det behöver anges, säg istället att du behöver det för att kunna registrera din dotter i försäkringskassan eller nåt annat som låter officiellt. Sånt har de förståelse för eftersom all administration är bökig i Frankrike. Vanligtvis har de ingen aning om hur det funkar i Sverige så det är liten risk att de ifrågasätter.

Svar på tråden Hitta fransk släkt i Frankrike?