• Anonym (Tänker mycket)

    Att vilja göra sig av med allt man har inför döden

    Har kommit i åldern när jag inser att jag aldrig kommer att få några barn och således kommer jag inte att ha några arvingar. Jag har en del fina saker och tillgångar men tänker hela tiden att jag borde sluta handla prylar och göra av med alla pengar och bo i typ en hyrestvåa istället för ett stort hus. Orsaken att jag tänker så är att jag inte har några barn som kan ärva mig och att jag inte vill att någon (vem blir det ens?) ska behöva ta tag i alla mina saker och göra en bouppteckning och ordna upp allt efter min död. Och vart ska det ens ta vägen? Soptippen?

    Risken finns att jag är deprimerad men jag undrar om det är normalt att tänka att man inte vill lämna något nämnvärt efter sig när man inte har arvingar? Jag är inte ens speciellt gammal. Visst kan vi alla dö i nästa sekund men om jag lever till snittåldern för kvinnor så har jag en lång tid kvar men tänker redan på att jag borde göra det lätt för den som måste ta hand om allt om jag skulle trilla av pinnen i morgon. Är det konstigt att tänka som jag gör?

  • Svar på tråden Att vilja göra sig av med allt man har inför döden
  • Anonym (Tänker mycket)
    Anonym (M) skrev 2015-02-14 23:42:55 följande:
    Prylar är ju inte speciellt viktigt..
    Vad menar du?
  • Anonym (x)

    Så tänker jag när jag är deprimerad och har självmordstankar. Lite konstigt kan jag nog tycka att det är om du nu inte är deprimerad och ändå planerar inför döden som lär ligga långt fram i tiden.

  • Anonym (e)

    Det är faktiskt inte så svårt att städa ur ett hus och göra en bouppteckning när man inte sörjer samtidigt. Om du inte har någon arvinge kommer antagligen någon få betalt för att reda upp det där och det finns ingen anledning att du ska behöva oroa dig att det ska vara besvärligt för dem. Det är deras jobb, inte värre än att du belastar personalen på ICA genom att köpa mat.

    Bo var du vill och köp vad du vill, du är ju lycklig nog att inte behöva anpassa det efter någon annan.

  • Anonym (Tänker mycket)
    Anonym (x) skrev 2015-02-15 08:38:39 följande:
    Så tänker jag när jag är deprimerad och har självmordstankar. Lite konstigt kan jag nog tycka att det är om du nu inte är deprimerad och ändå planerar inför döden som lär ligga långt fram i tiden.
    Kan mycket väl vara en depression hos mig också. Jag är inte självmordsbenägen men jag tänker ändå att det vore skönt att dö så att jag slapp bekymra mig om allt som bekymrar mig längre.
    Anonym (e) skrev 2015-02-15 08:48:02 följande:
    Det är faktiskt inte så svårt att städa ur ett hus och göra en bouppteckning när man inte sörjer samtidigt. Om du inte har någon arvinge kommer antagligen någon få betalt för att reda upp det där och det finns ingen anledning att du ska behöva oroa dig att det ska vara besvärligt för dem. Det är deras jobb, inte värre än att du belastar personalen på ICA genom att köpa mat.

    Bo var du vill och köp vad du vill, du är ju lycklig nog att inte behöva anpassa det efter någon annan.
    Är det typ kommunen som går in och gör det om man inte har några arvingar? Vart tar alla saker vägen? Dyrare saker som smycken, konst eller liknande och inte gamla tallrikar tänker jag på förstås.

    Jag har så svårt att släppa tankarna på att jag inte behöver köpa några fler saker, förutom nödvändigheter, eftersom att jag ändå ska dö och inte har någon att lämna allt till. Men det blir ju kanske ett långt liv utan prylar alls också om jag aldrig köper något from nu. Men jag vill ju inte samla på mig ännu mer saker heller. Usch, jag mår nog inte så bra...

  • Anonym (Lillisen)

    Du kan ju ändå skriva ett testamente även om du inte har några bröstarvingar. Tex om det finns något du brinner för, cancerfonden, röda korset, djurens rätt etc. Så kan de ärva dina saker och/eller pengar. De dyrare sakerna menar jag nu, som de kan sälja och få in pengar den vägen.
    Eller så skaffar du ett fadderbarn någonstans i världen och testamenterar allt till.

    Eller om du har andra i din närhet, syskon, vänner, syskonbarn, vänners barn..?

  • Anonym (Tänker mycket)
    Anonym (Lillisen) skrev 2015-02-15 21:58:15 följande:
    Du kan ju ändå skriva ett testamente även om du inte har några bröstarvingar. Tex om det finns något du brinner för, cancerfonden, röda korset, djurens rätt etc. Så kan de ärva dina saker och/eller pengar. De dyrare sakerna menar jag nu, som de kan sälja och få in pengar den vägen.
    Eller så skaffar du ett fadderbarn någonstans i världen och testamenterar allt till.

    Eller om du har andra i din närhet, syskon, vänner, syskonbarn, vänners barn..?
    Jag är skeptisk att skänka till olika organisationer för att jag inte vet hur mycket som faktiskt går till behövande djur eller människor och hur mycket som går ner i fickan på ledningsgruppen. Om jag inte har mina föräldrar i livet när jag själv dör så finns det ingen i min närhet som förtjänar att få mina tillgångar. Det må låta elakt men så är det rent krasst. Det är sorgligt egentligen...
  • FIame

    Själv brottas jag med tankarna och ångesten att inte ge mina barn tillräckligt för att de ska ha bra liv när jag lämnar över.

    Så det är inte bara positivt att ha arvingar Solig

  • Anonym (Tänker mycket)
    FIame skrev 2015-02-15 22:03:47 följande:
    Själv brottas jag med tankarna och ångesten att inte ge mina barn tillräckligt för att de ska ha bra liv när jag lämnar över.

    Så det är inte bara positivt att ha arvingar Solig
    Hehe, så kan man också se det. Det finns två sidor av samma mynt sägs det ju.
Svar på tråden Att vilja göra sig av med allt man har inför döden