• Flisan77

    Vanlig skola eller resursskola?

    Hej, jag är mamma till en kille på 8 år som har diagnosen Atypisk autism. Han går i en vanlig skola och ska börja årskurs 3 till hösten. Han har fått en resursperson i skolan och han har även de teoretiska lektionerna i ett eget rum tillsammans med ett annat barn och dennes resurs. Detta för att han ska få lugn och ro. Problemet är att han inte får träna på att vara självständig och heller inte på att kunna samarbeta med andra barn, de delar han behöver träna på mest. Min son är social, har många kompisar så fritids funkar bra och han trivs i skolan. Frågan är hur vi ska gå vidare till hösten, i vanlig skola eller söka en resursskola. Ev kommer skola kunna erbjuda en grupp för elever med särskilt stöd men detta är inte klart än och vi vet heller inte hur den gruppen kommer att se ut. Det känns viktigt att de han går med ger honom det han behöver även på det sociala planet. Någon som har liknande erfarenhet att dela med sig av så att jag kan få tips om hur vi ska agera?

  • Svar på tråden Vanlig skola eller resursskola?
  • Madmoiselle

    Varför är han inte med de andra barnen jämt? Jag tror att det vore det bästa. En vanlig skola är alltid det bästa.

  • Flisan77

    Det är för rörigt i klassrummet för att han ska kunna fokusera på det han ska göra.

  • Soffis85

    Resurskola menar du särskola då? Är din pojke utredd för utvecklingsstörning? Jag hade gjort ett besök och senare avgjort. Det viktigaste är nog att ni får rätt stöd!

  • sextiotalist
    Soffis85 skrev 2015-02-27 01:32:44 följande:

    Resurskola menar du särskola då? Är din pojke utredd för utvecklingsstörning? Jag hade gjort ett besök och senare avgjort. Det viktigaste är nog att ni får rätt stöd!


    Det finns, men inte speciellt många, skolor eller klasser som har barn med olika funktonshinder som inte särskola

    http://www.asperger-stockholm.se/skolor.htm
  • Soffis85

    Ok min bror går i en klass för personer med Aspergers och det funkar fint och han göra stora framsteg. Så överväg det hela

  • Flisan77
    Soffis85 skrev 2015-02-27 01:32:44 följande:

    Resurskola menar du särskola då? Är din pojke utredd för utvecklingsstörning? Jag hade gjort ett besök och senare avgjort. Det viktigaste är nog att ni får rätt stöd!


    Nej det är skillnad på resursskola och särskola. Det förstnämnda följer den vanliga läroplanen men det är mindre grupper och mer individanpassat.
  • Flisan77
    Soffis85 skrev 2015-03-02 02:01:27 följande:

    Jo jag vet försökte belysa att min bror har gått i en resursskola!


    Tack för en bra input ?
  • Flisan77
    Flisan77 skrev 2015-03-27 21:50:24 följande:

    Tack för en bra input ! (Jag skrev fel, utropstecken skulle det va ?)


Svar på tråden Vanlig skola eller resursskola?