• emmarebecca

    Sjukskiven 50% har två jobb, hur fördelar man?

    Ngn som vet, jag vart som sagt idag sjukskriven på 50% , jag har två jobb, jobbar 80% på en särskola och en helg i månaden på ett gruppboende (ca 15% timanställd) kan jag fördela sjukskrivningen hursomhelst eller hur blir det? Vill först och främst norpa % från helg jobbet då jag behöver vara ledig på helgerna för att orka jobba i veckorna på mitt ordinarie jobb! Ringde FK och hörde men fick en dålig handläggare som inte kunde svara på den frågan så hon skickade den vidare till någon annan som ska ringa mig inom tre dagar!

    hon på FK började svamla om att man kanske behöver ta lika många procent från båda jobben (hon var dock MKT osäker på detta men svamlade på) men när jag då sa att jag bara jobbar en helg i månaden vart hon ännu mer osäker, men med den informationen menas alltså att jag ska på mina 15% bli sjukskriven 50% från, så då blir de att jag ska jobba 7.5 % där och sen sjukskrivning 50% från mitt 80% jobb som då blir 40% .. Med detta vart jag jätte förvirrad! Att de ska vara så krångligt ???? o att vänta 3 dagar på svar känns oxå jobbigt, vill bara ha svar

  • Svar på tråden Sjukskiven 50% har två jobb, hur fördelar man?
  • Ina81

    Tror inte det spelar någon roll hur man fördelar! Jag är både arbetslös och har 30%jobb å min handläggare frågade om jag var sjukskriven på arbetslösa biten lr jobb biten! Är väl bättre att du är sjukskriven på helgen å orkar jobba vardagarna! Fick så får du inge ob som sjukskriven så du kanske förlorar mer på att vara sjuk en helg

  • MajaVira

    "Hon på FK" svarade enligt FK's regler. Om det inte finns något särskilt skäl för undantag är det så att man ska fördela sjukskrivningen över alla arbetsdagar. T.ex. om man är sjukskriven 20% ska man minska arbetstiden varje dag och inte vara helt ledig en dag i veckan.

    I ditt fall är det svårare att säga vad som gäller, så du får nog vänta tills de hör av sig.

Svar på tråden Sjukskiven 50% har två jobb, hur fördelar man?