• Anonym (Mia)

    När dagarna är slut.

    Hej,
    Min dotter är drygt 10 månader, och jag och min sambo har i princip plockat ut alla dagar. Det kommer att vara ett glapp för mig mellan nu och när jag börjar jobba i mitten på augusti, när jag alltså inte plockar ut några dagar alls (eftersom det inte finns några fler).. Är detta okej? Det är alltså av eget val då vi klarar oss på sambons lön. Vad händer med min SGI?

  • Svar på tråden När dagarna är slut.
  • Försäkringskassan

    Hej Mia

    Din SGI är skyddad under barnets första år. När barnet fyller 1 år så måste du skydda din SGI för att få behålla den. Är du helt föräldraledig då barnet fyller 1 år och inte tar ut föräldrapenning med 5 dagar per vecka så blir din SGI 0 kr. Det innebär att om du blir sjuk så kan du inte få någon sjukpenning. Föräldrapenningen är densamme till barnets 2-årsdag. När du sen börjar jobba igen så har du rätt till SGI utefter den inkomst du har från arbetet.

    Hälsningar
    Alex, handläggare

  • Anonym (Mia)

    Tack.
    Så när mitt barn fyller 1 år nollställs min SGI alltså. Men när jag börjar arbeta igen i aug i år, så återställs SGI direkt? Eller behöver jag arbeta ett visst antal månader? Vad händer om jag skulle bli gravid igen? 

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om du inte tar ut minst fem dagar i veckan med föräldrapenning från och med barnets ettårsdag så kan SGI:n komma att sänkas till noll.


     


    För att få en SGI så ska man för avsikt att arbeta stadigvarande i minst sex månader.


     


    Om du blir gravid innan det första barnet är ett år och nio månader så behåller du samma föräldrapenning med det nya barnet som du hade med det första barnet. Det kallas för föräldrapenninggrundande inkomst (FGI).


     


     


    Hälsningar


    Malin, handläggare

  • Anlima

    Tack.
    Jag är nu tidigt gravid med barn nummer 2, mitt första barn fyller ett år om ett par veckor. Planerar dock att hinna jobba ett par månader innan barn 2 kommer, men det kommer nog bara hinna bli ca 3-5 månader. 
    Men det betyder alltså att min tidigare SGI står kvar - och jag kan räkna med samma summor som med barn 1?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Det är bara föräldrapenningen för nästa barn som är skyddad av att du blir gravid innan ditt första barn hunnit fylla ett år och nio månader.

    Din SGI påverkas däremot av om och hur mycket du arbetar. Om du är helt föräldraledig med ditt barn efter ettårsdagen så är din SGI 0 kronor under den tiden.

    Om du börjar arbeta och har för avsikt att arbeta i minst sex månader kan du då få en ny SGI som baseras på den inkomsten.

    Hälsningar
    Harry, handläggare

  • Anlima

    Tack, men jag förstår inte riktigt vad detta innebär.

    Hur stor är då föräldrapenningen för barn 2 jämfört med barn 1?
    Menar ni att jag bara kommer få ut ersättning baserat på lägsta nivå, dvs 225:-/dag under hela föräldraledigheten?
    Min SGI för barn 1 baserades på en årsinkomst på över 500 000:-.

    Och för att få ut 944:-/dag behöver jag alltså hinna jobba 6 månader innan barn 2 kommer, dvs börja jobba i maj då barn 2 kommer i november?  
    (Men då förstår jag inte vad som händer om det är så att barn 2 skulle födas för tidigt - om jag inte skulle hinna jobba 6 mån? Då måste det ändå vara BF-datum som räknas?)

    Vi har ingen förskoleplats för vårt barn förrens i augusti, så jag vet inte riktigt hur detta ska lösas?
    Känner mig väldigt förvirrad då vi tog ett aktivt val att vara utan dagar mellan nu och augusti för barn 1, och i o m ny graviditet nu kan straffas genom nollställd SGI?

    Vad är mina valmöjligheter så jag förstår?

  • Anlima

    Nu har jag läst på lite till, hjälp mig förstå att jag fattat rätt nu:
    Att/om min SGI nollställs, "ställer bara till det" OM jag eller mitt barn (nr 1) skulle bli sjuka - det har alltså INGET att göra med den ersättning jag får som föräldraledig för barn 2?

    För barn 2 (som föds när barn 1 är 20 månader gammal) kommer jag att få ut samma totala föräldrapeng som för barn 1 under hela min föräldraledighet, dvs baserad på min gamla SGI (på högsta nivå)?

Svar på tråden När dagarna är slut.