• DazaC

    Hur tidigt plussade ni och med vilket test?

    Hejsan!
    Många plussar tidigt före BIM och jag är nyfiken på hur tidigt ni fått positivt och i så fall med vilket graviditetstest?

  • Svar på tråden Hur tidigt plussade ni och med vilket test?
  • DazaC
    emzerus skrev 2015-02-17 21:09:47 följande:

    Jag har plussat på ÄL+11 (BIM -5)  men det gick tyvärr inte vägen...


    Tråkigt att höra :( Vilket test var det du använde då?
  • ClaraV

    Plussade dagen före bim med mitt andra barn, använde testlagrets stickor :)

    Första barnet plussade jag inte försen bim+11-12 nånting och då på mvc.

  • Friidaliinnea01

    Plussade med testlagrets test långt efter bim efter att jag och sambon "slutat försöka" efter 2 års tid.. 4-5 dagar senare plussade jag med cb digitalt och fick gravid 3+ och va i ca v5 nu är jag gravid i v20!

  • Sara H

    Fick det första svaga strecket på ÄL+8, testet på bilden.

    Sen ännu svagare dagen efter, helt blankt två dagar efter, likadant streck tre dagar efter och sen svagare igen fyra dagar efter.

    Fem dagar efter, på BIM-1, tog jag ett vanligt CB och fick ett tydligt plus, och "1-2" på CB Digital. <3

    Testerna är från Bästpåtest. Svaga streck, men de visade rätt iaf. Är nu gravid i vecka 16 (andra barnet).

  • emzerus
    DazaC skrev 2015-02-17 22:32:29 följande:

    Tråkigt att höra :( Vilket test var det du använde då?


    Jag använde clearblue graviditets test...
  • Anonym (Testat)

    Jag testade dagen före beräknad mens med ClearBlue, sånt som ger ett plus i en ruta. Testade med morgonurin, svagt men tydligt. Testade med digitalt på eftermiddagen efter att hållit mig i fyra timmar och fick gravid 1-2 veckor.

  • lilla frun

    Jag testade positivt med Apotekets grav-sticka med kvällsurin på bim-5, bim-4 med morgonurin testade jag positivt med clearblue digital:)

  • DazaC

    Kan svara i min egen tråd ifall det skulle hjälpa andra. Plussade BIM -4. Plussade först svagt men tydligt på sticka från testlagret och sedan direkt igen med likadant test. Tog då också ett Clearblue PLUS och fick ett starkt fint plus.

  • Karin23

    Vad är bim och hur räknar man det? Vad menas med ÄL+8?

    Hur tidigt efter ägglossning kan man ta grav test?:)

  • Karin23

    Vad är bim och hur räknar man det? Vad menas med ÄL+8?

    Hur tidigt efter ägglossning kan man ta grav test?:)

  • SecretlyMe
    Karin23 skrev 2015-03-27 23:03:20 följande:

    Vad är bim och hur räknar man det? Vad menas med ÄL+8?

    Hur tidigt efter ägglossning kan man ta grav test?:)


    Hej igen ;) Äl + betyder dagar efter ägglossning. Äl+1 är en dag efter ägglossning osv.

    Bim betyder "beräknad icke mens" vilket är det datum mensen är beräknad att komma (heter förmodligen "Icke" då man inte vill att mensen ska komma hehe).

    Egentligen borde man inte testa sig förrän mensen är sen, men för vissa är det svårt att hålla sig och stilla sin nyfikenhet. Ett befruktat ägg sägs fästa mellan dag 3-10 efter ägglossning. Därefter ökar gravidhormonet hcg ganska snabbt och blir mätbart i urinen tidigast fyra dagar efter att ägget fäst (har jag läst).

    Det skulle betyda att vissa kan plussa svagt äl+7 men det är nästan igen som gjort det. För de flesta fäster ägget en vecka efter befruktning och får positivt test på äl+10. :)

    Jag rekommenderar dock att vänta till mensen är sen så slipper man betala så mycket onödiga pengar på test :)
  • Karin23

    Tack otroligt mycket för den noggranna infon!:) Fattar verkligen, är skönt^^ Men då känns det som att 3-10 dagar + 4 dagar blir =14 dagar ca, så då är man ju ändå i kant med beräknad start på mens igen, så precis som du säger, vänta till försenad mens innan man testar verkar ju bara öka chanserna eftersom bara för att man testar negativt tidigt behöver inte betyda att det inte resulterar positivt senare:)

  • SecretlyMe
    Karin23 skrev 2015-03-28 12:51:34 följande:

    Tack otroligt mycket för den noggranna infon!:) Fattar verkligen, är skönt^^ Men då känns det som att 3-10 dagar + 4 dagar blir =14 dagar ca, så då är man ju ändå i kant med beräknad start på mens igen, så precis som du säger, vänta till försenad mens innan man testar verkar ju bara öka chanserna eftersom bara för att man testar negativt tidigt behöver inte betyda att det inte resulterar positivt senare:)


    Ja men precis! :) Kyl att kunna hjälpa till :)
Svar på tråden Hur tidigt plussade ni och med vilket test?