• Bok

    Vill flytta hem...

    Behöver råd från andra som kan förstå hur det är att inte bo ?hemma?... (Har inga barn tyvärr, och lär inte bli några heller.) Har bott utomlands i många år. Hade ett välbetalt jobb tills förra året, jobbat frilans sedan dess, inte heltid men klarar mig ? kommer dock inte att fungera i längden.


    Jag vill flytta hem. Saknar mina ?riktiga? vänner ? har genom alla år varit hemma mycket och mina närmaste vänner bor där. Har bekanta där jag bor nu, men de få riktiga vänner jag har fått här har flyttat igen. Tittar efter jobb i Sverige, men hittar sällan något som intresserar mig och ännu mer sällan något där jag får användning för det jag har gjort i utlandet.


    Nu har jag blivit headhuntad till ett prestigefyllt jobb där jag är, inte klart än, men det känns som att de kommer erbjuda mig tjänsten. Känner mig så väldigt kluven. Kunde vara en bra erfarenhet, och skulle ge bra med pengar, men står jag ut här i åtminstone ett år till ? minst två är nog mer realistiskt kanske... Det verkar ju inte som att mina meriter härifrån ?räknas? i Sverige ändå, så då kan det ju kvitta lite om jag får fler meriter av samma slag... Och så är jag trött på att jobba med just det, och skulle helst göra något annat. Å andra sidan känns det ju vansinnigt att tacka nej till ett ?bra? jobb utan att ha något annat...


    Min partner är öppen för att flytta (han är från landet vi bor i) men driver det inte, och om jag vill stanna här ett tag till så gör vi det. Men det känns som att åren bara går och jag gör aldrig något åt min vantrivsel, och som att ju längre jag stannar här ju svårare blir det att ?komma in i Sverige? igen...  Mina föräldrar blir också äldre och jag skulle vilja finnas där för dem. Känns som att mina vänner där går vidare i sina liv medan jag har fastnat i en ond cirkel där jag mest går och drömmer om ett annat liv... Samtidigt gör jag inget direkt för att göra det bättre där jag är, är så trött på allt att jag inte ens orkar träffa mina bekanta här (men jag har alla möjliga planer på hur social jag skulle vara i Sverige... ja det är nog naivt...)


    Vantrivs något oerhört i vår bostad (partnerns, som jag flyttade in i), men stannar vi här ett tag till så kommer vi flytta. Det skulle göra det bättre, men jag vantrivs även med staden i sig. Storstad, finns ingen natur, finns inget vatten, alla är stressade alltid och de vänner jag fortfarande har bor så långt borta att man aldrig träffas hemma. För lite semester för att hinna ha ett kul liv. Livet i Sverige där man kan göra annat på vardagar än att jobba, för att man inte tillbringar 2-3 timmar om dagen med att pendla lockar så oerhört ? men då krävs det ju att man får ett jobb...


    Vågar man tacka nej till ett bra jobb utan att ha något annat, och hur lär man sig att stå ut på en plats när åren bara går och det känns som man slänger bort sitt liv?

    (Måste iväg och jobba så försvinner ett tag men är ytterst tacksam för alla synpunkter!)

  • Svar på tråden Vill flytta hem...
  • LeaveMeAlone

    Låter lite som om du hamnat i en negativ tankespiral där du inte ser möjligheterna med något val.

    Jag är övertygad om att om du arbetat många år så har du meriter du inte ens tänker på som kan vara till användning för att få jobb i Sverige. Vad har du jobbat med?

    Sen kanske du måste överväga vilket som är viktigast till att börja med. Är prio ett att flytta till Sverige så kanske du kan ta ett jobb som inte är ditt förstahandsval men som ger dig en fot in iaf. Då har du åtminstone en start i Sverige och har en del av dina problem lösta. Eller är jobbet viktigare för dig så väntar du alternativt tar jobbet du fick erbjudande om.

  • Halley

    Jag har flyttat hem efter att ha bott utomlands i några år och är glad att jag flyttat hem. Det var spännande att vara utomlands, men det här är liksom hemma. Jag har tagit ett jobb som är under mina kvalifikationer, men känner mig ok med det. Det är i en annan branch än vad jag var i, men det gick att hitta jobb ändå. Och t ex mina engelskakunskaper gav mig fördelar. Du kan marknadsföra dig med fler kunskaper än vad du först tänker dig Alternativet för mig hade varit att arbeta i en bransch med tillfälliga anställningar och jag blev trött på den branschen helt enkelt.

    Jag tror att det underlättar att flytta hem om du hittar ett jobb att börja på direkt. T ex lättare att få partner att flytta med (försörjningsplikt vid anhöriginvandring) och lättare att hitta bostad.

  • Bok

    Tusen tack för era svar! Visst är det nog så att jag har hamnat i en negativ tankespiral, bara svårt att veta hur man skall tackla det.

    De jobb jag har sökt i Sverige har varit klart "under" min nivå, så att säga, så det är mycket möjligt att jag har blivit bortrensad av den anledningen. Delvis har jag också jobbat med något som inte finns i samma form i Sverige, och det är mycket möjligt att mina erfarenheter ses som "konstiga" och inte överförbara (men det är fel!).

    Halley, skönt att höra att du är nöjd, verkligen! Har hört om så många som närmast ångrat det, så det gör att jag har börjat tvivla också, men det känns lite som "nu eller aldrig" - annars blir jag nog fast här för alltid.

    Det är nog rätt att det är bra att ha ett jobb att börja med så du har nog rätt i att jag skall vänta på det...

    Tack igen!

Svar på tråden Vill flytta hem...