• Anonym (MiaS)
    Äldre 19 Feb 19:00
    1088 visningar
    11 svar
    11
    1088

    Tuff psykolog

    Min psykolog har varit förstående och kommit med goda råd under de gånger vi träffats. På mötet idag blev jag ifrågasatt, hon sa att hon inte förstod mig... att jag pratar omkring problemen. Allt jag sa bemötte hon med att säga att jag var otydlig och att jag skulle förklara mer djupt. Vilket gav mig rejäl prestationsångest för jag försökte verkligen uttrycka mig. Till saken hör att jag går dit på grund av konflikträdsla, flyktbeteende och att jag "stänger av mig" i relationer. Försöker tänka att det är en del i behandlingen att hon bemötte mig så. Hjälp mig att tänka.... det är förvirrat i tankarna.

  • Svar på tråden Tuff psykolog
  • Anonym (Inte tänka)
    Äldre 19 Feb 19:07
    #1

    Försök att inte analysera det utan var bara dig själv oavsett vad hon säger.

    Du har ju som sagt vänt dig till en psykolog för att få hjälp så var helt ärlig med vad du än känner och upplever.

  • Anonym (MiaS) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 19:20
    #2

    Jag vet bara inte hur jag ska kunna utveckla mina tankar mer än vad jag gör... Det känns som att hon tycker att jag är besvärlig när hon säger att hon inte fattar något av det jag säger. Vill ju liksom göra mig förstådd...

  • Anonym (MiaS) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 19:34
    #3

    Och sen tyckte jag det var JÄTTEJOBBIGT idag. Får ångest när jag tänker på att jag ska dit om en vecka. Fattar inte hur en psykolog kan ge mig sån prestationsångest :(.

  • Anonym (Bra)
    Äldre 19 Feb 20:33
    #4

    Tror - obs, TROR - att det kan vara bra att det känns obehagligt. Det kan vara precis det hon vill, att pusha dig över din gräns för vad som är bekvämt. Det finns i så fall en god tanke och kan ge bra resultat, så försök lita på henne och dig själv. Håll ut, trots din prestationsångest. Du dör inte av den, eller hur?

  • Anonym (MiaS) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 20:47
    #5
    +1

    Nej jag dör inte :) hoppas att det är som du säger. Tack för tankarna.

  • Anonym (mw)
    Äldre 19 Feb 20:51
    #6

    Jag tror samma sak.
    Det har gått några gånger - hon har lärt känna dig och din problematik.
    Nu börjar det riktiga arbetet. Hon kommer utmana dig att börja jobba med det du tycker är jobbigt. Det är det som är själva meningen med att gå dit gissar jag - att komma vidare och det är inte ett lätt arbete.

    Lycka till

  • Anonym (jobbi­gt :/)
    Äldre 26 Feb 22:21
    #7

    Det låter jättejobbigt, det du beskriver. Har du hunnit gå tillbaka till psykologen än, TS? Ett alternativ kan ju vara att ta upp det här. Om din psykolog känner sig ha rätt att ta upp sådant, så bör det även vara öppet för dig att nämna att "prata kring problemen" är precis ditt huvudproblem i och med flyktbeteende, och konflikträdsla - och du får prestationsångest av hennes bemötande. Det är viktigt att fortsätta gå dit, för din egen skull, och samtalen är ju just för dig så du ska få det du behöver. Jag förstår att det är supersvårt att ta upp det, med tanke på din problematik. Jag hoppas att det går bra framöver :)

  • Anonym (MiaS) Trådstartaren
    Äldre 27 Feb 18:03
    #8

    Har varit tillbaka. Förklarade då hur jag kände och hon svarade att det var för att testa mig. Sa till henne att jag har stark prestationsångest inför våra möten. Det är hon medveten om och säger att jag absolut inte behöver känna så eftersom det enda hon vill är att hjälpa till.

    Det är riktigt tufft att gå i terapi. Jag har liksom aldrig pratat med någon om hur jag mår och känner. Är ändå 40 år liksom :) Det är skönt men skrämmande att öppna sig.

    Tack för era ord och tankar :):)

  • Anonym (Ska vara tufft!­)
    Äldre 27 Feb 18:23
    #9

    Terapi ska vara tufft, på sätt och vis. Annars så kommer man ingenstans. Tänk på det som ett hårt arbete för att komma vidare i livet! Om man bara skulle vilja ha någon som lyssnar och håller med en så räcker det ju med en vanlig vän. Och det behöver man ju förstås också!

  • Anonym (oxo)
    Äldre 28 Feb 14:24
    #10

    Jag har oxå träffat en psykolog som uttryckte sig väldigt knepigt och jag tog illa upp och kände mig kränkt.
    Hon kunde ifrågasätta mig och fråga "vad gör du här"?
    Fast det som fick bägaren o rinna över var när hon sa "asså, knarkar du? Din hjärna verkar ju inte vara med".

    Hade ju räckt och fråga "tar du några droger"?
    Nu fick hon mig o känna mig precis värdelös. Jag gick aldrig mer tillbaka.

  • Litet My
    Äldre 28 Feb 14:44
    #11
    Anonym (MiaS) skrev 2015-02-19 19:00:33 följande:

    Min psykolog har varit förstående och kommit med goda råd under de gånger vi träffats. På mötet idag blev jag ifrågasatt, hon sa att hon inte förstod mig... att jag pratar omkring problemen. Allt jag sa bemötte hon med att säga att jag var otydlig och att jag skulle förklara mer djupt. Vilket gav mig rejäl prestationsångest för jag försökte verkligen uttrycka mig. Till saken hör att jag går dit på grund av konflikträdsla, flyktbeteende och att jag "stänger av mig" i relationer. Försöker tänka att det är en del i behandlingen att hon bemötte mig så. Hjälp mig att tänka.... det är förvirrat i tankarna.


    Det sägs att när man plötsligt ändrar uppfattning om psykologen och vill byta/sluta, det är just DÅ det händer något. Låter lite som att din psykolog utmanar dig lite vilket är jättebra.
Svar på tråden Tuff psykolog