• Fjällis

    Hur är det att bo i Karlskrona?

    Hej!

    Min man har fått anställning i Karlskrona & vi funderar på att flytta dit. Men först vill vi veta lite mer om staden & människorna som bor där innan vi beslutar oss.....Ni som bor där/har bott där får gärna tipsa oss om allt möjligt Skrattande som t.ex:

    Bra & fina stadsdelar att bo på för en barnfamilj. Önskvärt vore hus & gärna i Karlskrona tätort. Vi kan tänka oss bo en bit utanför stan också, max 3 mil men närhet till grannar och med bra tåg/bussförbindelser in till stan. Har inte hunnit kolla upp huspriser ännu. Hoppas & tror att det är hyfsade priser. Rätta mig gärna om jag har fel. Ge oss gärna tips på bra förskolor också.

    Hoppas någon orkar ta sig tid att svara!

    Tack på förhand!

    /
    Fjällis

  • Svar på tråden Hur är det att bo i Karlskrona?
  • hårsnodd

    Hej TS!

    Jag bor i Karlskrona och trivs toppenbra!

    Beroende på om ni vill bo "på landet" eller i stan så tycker jag att trevliga områden är Långö, Saltö, Nättraby, Sturkö, Hässlegården eller Verkö. Andra orter som är populära är Jämjö och Rödeby. De har bra affärer, service och kommunikationer men hade nog inte hamnat på min favoritlista ändå. Man kan hitta hus för hyfsade priser men visst finns det hus som går iväg i pris.

    Hur gamla är era barn?

    Karlskrona som stad vinner på många sätt tack vare närheten till vattnet. Polenfärjan kör från Verkö och det är ett roligt och enkelt nöje. Det finns en hel del affärer både inne i centrum och ute i köpcenterna. Vill man ha ytterligare shopping är ju närheten till Kalmar positiv och vanligt förekommande bland många Karlskronabor. Jag tycker att kulturlivet i stan har ökat lite och det blir bättre och bättre! Det finns en hel del att hitta på med barn.

    Karlskroniten har ju lite rykte om sig att vara svår att komma in på livet och det är nog sant. Men det finns ju alla sorters människor även här!

    Jag hälsar er välkomna till Karlskrona!

    Detta var ju väldigt lite information och du är välkommen att fråga mer om du vill! Eller ännu hellre, hälsa på!

  • omättlig

    Jag bodde i Karlskrona i ca ett år, trivdes väl sådär enda negativa är att de blåser så jävla mycket!! Flyttade tillbaka till min hemstad men jobbar nu i Karlskrona så har väldigt bra erfarenhet av privata hyresvärdar men även så som karlskronahem/heimstaden. Jag tycker att de bästa stället att bo på hyfsat centralt är pantarholmen (bodde där själv) bodde hos kna-hem och min tvåa låg på 4200:- så tänk 1000-1500 i höjning per rum så att säga + då är de gångavstånd till Karlskrona c. samt björkholmen är fint med , men lite dyrare område för de är så pass centralt. ifall du vill bo lite utanför stan men inte för långt så skulle jag säga hässlegården Där en trea ligger på ca 6300 som minst enligt kna-hem.

    om du undrar något mer så bara skriv på!

  • omättlig

    Såg nu för barnfamilj, björkholmen/pantarholmen är så centralt men då är hässlegården eller nättraby lite "lugnare" område om ni hellre är ute efter de. skulle inte rekommendera marieberg/Gullaberg/kungsmarken haha, har inte så jätte bra rykte om sej om man säger så

  • Fjällis

    Tack för givande svar!

    Två pojkar som blir 5 respektive 3 år i år.

    Återkommer med mer frågor så småningom Glad.

  • Anonym (Aldrig)

    Jag flyttade till Karlskrona med min fästman för att jag fick jobb inom kommunen. Staden är jättevacker, verkligen idyllisk! Men människorna på min arbetsplats var totalt vidriga, alla härskartekniker som jag någonsin läst om bara haglade över mig och alla andra någorlunda nyanställda. Flydde hals över huvud därifrån och skulle nog inte rekommendera någon att flytta dit. Människorna var inte bara svåra - de var omöjliga. Jag själv är känd från några av Sveriges största och väl sedda arbetsplatser för att vara både socialt kompetent och en stjärna på jobbet, så det var inte mig det berodde på.

    Jag kan tänka mig att åka dit för att besöka marinmuseet och gå på marindagarna igen, men aldrig arbeta eller bo där.

  • ploffsan

    Saltö är ju jättefint! Och Hästö. Och Aspö, men då får man åka färja. Det är en jättevackert stad med fin natur och tillräckligt stor stad för att det finns saker att göra. Vämö är också fint.

  • Anonym (Kmorin)

    Jag bodde i Karlskrona ett par år och jag vantrivdes. Staden ligger på Trossö men eftersom det är en ö så finns det begränsat med plats vilket betyder att det mesta ligger utanför långt bort mer mot fastlandet.utbudet på saker att se och göra är minimalt. Returangerna saknar variation och god mat. Glöm att det finns något bra ställe för en utekväll, endast för odrägliga 18åringar som krälar och spyr på golven i sin fylla.Kommunen satsar inte på stan, dvs mer och mer förfaller. Butiker slår igen och fastighetsvärdar har svårt att hyra ut lokaler. Hyrorna är dyra och vill man bo någorlunda billigt i hus då får man bo långt bort i skogen utan någon närhet till kommunikationer, med enorm tur kan det finnas en dålig livsmedelsaffär. Folket är som tidigare nämt jäkligt otrevliga och det är bara glömma att tro ni ska få umgänge med dem hur trevliga ni än är för ni kommer aldrig av dem känna er välkomna. De är negativa och totalt odrivna människor. Härifrån måste jantelagen härstamma. Jag hatade stället varje dag och flydde därifrån jag med. Skulle aldrig låta mina barn växa upp i sin dålig miljö med så negativa människor.

  • Anonym (Kmorin)

    Och jag vill verkligen avråda er från att flytta dit. Karlskrona kommun + företag/arbetsgivare har svårt att hitta personer att anställa för få välutbildade vill bo där. Din man kan om han tar jobbet förmodligen kräva bra mycket mer i lön för de lär behöva han - då de inte kan hitta hans kompetens i Karlskrona. Karlskronaborna pratar själva väldigt negativt om sin stad. Inen verkar heller någonsin åka därifrån och få intryck av andra städer i Sverige, vilket hade hjälpt staden att utvecklas. Det är dessutom långt bort från storstäder och dess utbud, ni kommer känna er isolerade.

Svar på tråden Hur är det att bo i Karlskrona?