• Äldre 21 Feb 15:35
    8216 visningar
    14 svar
    14
    8216

    orolig! Så blek trött tjej

    Jag vill fråga här om någon känner igen sig. Min dotter nyss 1 år fyllda är så blek och jag tycker att hon sover mest hela tiden. Om jag inte väcker henne så kan hon sova 8 h under dagen delat på två. Hon somnar oftast för natten 19.00 och sover tills jag väcker henne kl 8.

    Är detta inte mycket sömn för en ettåring? Kan inte komma ihåg att äldre dottern sov så mycket!

    När vi leker blir hon lätt andfådd vilket gör mig orolig! Och denna blekhet. Hon är ljus i hyn normalt men ofta är hon riktigt blek, nästan grå i ansikte. Läste någonstans att man ska kolla på öronen och de är om möjligt ännu mer färglösa.

    BVC tycker inte att det är något att oroa sig över då hon är pigg i övrigt och alltid glad när vi är där. Men de ser ju en sån liten del! Om några veckor är det läkarkontroll och jag kommer ta upp detta då. Jag är bara rädd att han ska veva bort min oro. Som mamma känner man ju på sig om något är på tok.

    Har någon här haft bleka trötta barn men allt varit normalt ändå? Jag vill väl bara stilla min oro för idag antar jag...

    tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden orolig! Så blek trött tjej
  • Äldre 21 Feb 15:41
    #1

    Menar du att hon sover 21 timmar per dygn?

  • KCL
    Äldre 21 Feb 15:41
    #2

    Sova mellan 19 och 8 på morgonen ser inte jag som något onormalt. En del barn är tröttare än andra. Mina barn har sovit 12 per natt i den åldern inkl. någon timme på dagen. Min 18 månaders sover fortfarande så mkt.

    Blekhet behöver inte heller vara något onormalt. Min dotter är väldigt blek så till och med barnläkaren reagerade och pratade om blodbrist. Men hon är bara blek av naturen vilket jag också är.

    Men om du känner dig orolig och inte tycker att BVC lyssnar, så ring vårdcentralen/barn och ungdomsmottagningen och be om en tid. Det kan ju vara lugnande att de bara kollar upp henne.

  • Äldre 21 Feb 15:48
    #3

    Ja ungefär 21h per dygn blir det ju. Nu väcker jag ju henne för mat (såklart) och lek men det går inte länge förrän hon blir grinig och vill vila igen..

    KCL testade ni för blodbrist?

  • Äldre 21 Feb 15:57
    #4
    Isasnell skrev 2015-02-21 15:48:51 följande:

    Ja ungefär 21h per dygn blir det ju. Nu väcker jag ju henne för mat (såklart) och lek men det går inte länge förrän hon blir grinig och vill vila igen..

    KCL testade ni för blodbrist?


    Oj! Har hon alltid sovit så extremt mycket? Det låter inte alls bra. Jag skulle besöka en bra barnläkare med en gång om hon har varit så där en längre tid.
  • KCL
    Äldre 21 Feb 16:07
    #5
    Isasnell skrev 2015-02-21 15:48:51 följande:

    Ja ungefär 21h per dygn blir det ju. Nu väcker jag ju henne för mat (såklart) och lek men det går inte länge förrän hon blir grinig och vill vila igen..

    KCL testade ni för blodbrist?


    Sover hon så mkt om dagarna så tycker jag absolut att du ska kolla upp det. 


     


    Ja, vi testade för blodbrist bland annat. Min dotter som är 9 år har problem med migrän så hon fick genomgå en utredning. 

  • Äldre 21 Feb 22:40
    #6

    Låter som väldigt mycket sömn, alla barn är ju iof olika men det du beskriver med att hon blir andfådd också låter som det borde kollas upp så fort som möjligt för säkerhets skull.

    Lita på din magkänsla

  • Äldre 21 Feb 22:44
    #7

    Jag menar inte att skrämmas, men oj, vore det mitt barn skulle jag vara säker på att allt inte är som det ska och jag skulle inte ge mig förräns vi fått hjälp... Eller överreagerar jag? Jag tycker det är konstigt att BVC inte reagerat mer om du berättat allt det här till dem.. Hoppas du kollar upp detta och får hjälp och svar <3

  • Äldre 22 Feb 23:50
    #8

    Tack för era svar.

    Det verkar inte vara helt konstigt att jag känner oro. De gånger vi varit på BVC så har hon ju varit pigg och glad så jag förstår om de tänker " ännu en nojjig mamma" typ :) Nu har vi inte varit där sedan okt-nov och då var det lite mer normalt att sova flera timmar på dagen än nu, kan jag tycka...

    Det jag funderar över är att just blekheten kommer och går. Ibland kan hon se riktigt frisk ut men sedan är hon lika grå igen. Min pappa påpekade även för ett tag sedan hennes kalla händer och fötter. Fötterna kan även bli en aning blå. Jag vet att små spädbarn kan ha det ibland men det känns som att hon borde ha vuxit ifrån det nu. Eller?

    Nej imorgon bitti ringer jag familjeläkaren så får de kolla upp detta!

  • Äldre 23 Feb 08:37
    #9

    Bra!!!!!

  • Anonym (hjärt­at)
    Äldre 23 Feb 09:49
    #10

    Se till att de kollar upp hjärtat ordentligt också, om hon är trött och blir blek/blåaktig kan det betyda hjärtproblem, att blodet inte syresätts ordentligt eller annat.

  • Äldre 24 Feb 19:55
    #11

    Har du ringt ? 
    Andfådd, trött, blek, dålig cirkulation låter som något som absolut ska kollas upp.

  • Äldre 24 Feb 20:09
    #12

    Fått hjälp än??<3

  • Äldre 27 Feb 18:47
    #13

    Vi var hos läkaren idag som lyssnade, klämde och kände på henne. Han tyckte inte att han såg eller hörde något avvikande men höll med om att hon var en aning blek. Han menade dock att det kan vara en ihållande förkylning som inte vill ge sig. Låter väl troligt med tanke på hur mycket baciller storasyster drar med sig hem från skolan. Prover togs ändå som vi får svar på i nästa vecka.

    Blåa fötter kunde barn upp till 2 år ha till och från tydligen. Det var nytt för mig..

    Att hon blir andfådd kunde också hänga ihop med förkylning...

    Ja jag får väl lita på läkaren och vänta på provsvaren.

    återkommer med resultatet på proven.

    trevlig helg alla!

  • Äldre 27 Feb 21:38
    #14

    Hmmm.. Ja man får lita på det då!! Trevlig helg!!

Svar på tråden orolig! Så blek trött tjej