• Anonym (hälsointresserad)

    HJÄLP! ''fysiska, psykosociala och socioekonomiska situation samspel med hälsa''

     Hej, jag behöver få ett hjälp om vård och omsorg kategori: hälsa! Jag har märkt att många på familjeliv är duktiga på sådana frågor.

    Beskriv hur individens fysiska, psykosociala och socioekonomiska situation kan samspela med hälsa och välbefinnande.    

    Jag har inte riktigt förstått orden som är markerade med fett text! Jag googlade en del men jag fick inte ett enkelt svar. Kan någon vänlig själ förklara på ett enkelt sätt dessa två ord samt gärna ge exempel så jag får grund och därmed kunna besvara frågan? Skulle vara hjärtligt tacksam!

  • Svar på tråden HJÄLP! ''fysiska, psykosociala och socioekonomiska situation samspel med hälsa''
  • Anonym (anonym)

    Arbetslöshet ger ökad risk för självmord, där har du både psykosociala och socioekonomiska faktorer som samverkar till ohälsa.

  • Anonym (google)

    Psykosocial.


    "Individens psykiska hälsa och personliga utveckling är starkt beroende av sådana sociala faktorer som familjeliv, sociala nätverk, fritidssysselsättningar, arbetets meningsfullhet, kontrollen över den egna arbetsinsatsen, ansvar, medinflytande och sambandet mellan arbetet och individens samhällsroll i övrigt. Människan reagerar psykiskt på sin sociala situation. Om denna är påfrestande kan produktionen av stresshormoner i kroppen öka, vilket i sin tur kan ge upphov till störningar av typen magkatarr, magsår, förhöjt blodtryck och hjärt-kärlsjukdomar."


    Källa: www.psykologiguiden.se/www/pages/


     


    Socioekonomi:


    www.socioekonomi.se/socek_VadAr_110105.pdf

  • Anonym (hälsointresserad)
    aleydis skrev 2015-02-22 09:38:44 följande:

    Jag ser inget fetmarkerat?

    Vilka ord förstår du inte?


    orden som jag inte riktigt förstod var : psykosociala och socioekonomiska :)
  • Anonym (hälsointresserad)
    Anonym (google) skrev 2015-02-22 09:48:04 följande:

    Psykosocial.


    "Individens psykiska hälsa och personliga utveckling är starkt beroende av sådana sociala faktorer som familjeliv, sociala nätverk, fritidssysselsättningar, arbetets meningsfullhet, kontrollen över den egna arbetsinsatsen, ansvar, medinflytande och sambandet mellan arbetet och individens samhällsroll i övrigt. Människan reagerar psykiskt på sin sociala situation. Om denna är påfrestande kan produktionen av stresshormoner i kroppen öka, vilket i sin tur kan ge upphov till störningar av typen magkatarr, magsår, förhöjt blodtryck och hjärt-kärlsjukdomar."


    Källa: www.psykologiguiden.se/www/pages/


     


    Socioekonomi:


    www.socioekonomi.se/socek_VadAr_110105.pdf


    Stort tack för ditt svar! :)
Svar på tråden HJÄLP! ''fysiska, psykosociala och socioekonomiska situation samspel med hälsa''