• paulis­en
    Äldre 22 Feb 18:08
    8994 visningar
    10 svar
    10
    8994

    kateter efter förlossningen

    Förra lördagen fick vi en dotter och allt skulle va så perfekt om det inte hade varit för att jag åkte på att få kateter efter förlossningen.. jag fick ha kateter i ca 1 dygn på bb då jag hade svårt att kissa. Samma dag som vi åkte hem tog de ur den och jag fick "visa" att jag kunde kissa. På kvällen /natten sen fick jag brutalt ont och kunde inte få ur en droppe så jag fick åka in och de tappa mig på 1.6 liter.. de bestämde då att jag skulle få ha kateter igen. Hade den i 5 dagar tills igår då den började göra så sjukt ont,åkte in,de tog bort den och jag fick dricka massa vatten och sedan gå på toaletten och kissa. Inga problem med att kissa överhuvudtaget,de gjorde ultraljud på blåsan och det visade sig att jag hade 200 ml kvar så jag fick tillbaka katerern och måste ha den ett tag till då blåsan måste "dra ihop sig och förstå att hela blåsan måste tömmas " eller vad de kallade det..

    Jag är så ledsen och orolig över hur länge jag ska behöva ha den här.. och mest orolig över att blåsan aldrig ska dra ihop sig. . :( är det någon annan som har varit med om samma sak?

  • Svar på tråden kateter efter förlossningen
  • Batmam­ba
    Äldre 22 Feb 18:41
    #1

    Jag antar att de redan informerat om det här, men ändå: om man har svårt att tömma blåsan kan det för vissa hjälpa att när man kissat resa sig upp och röra lite på sig och sen sätta sig och kissa ut det sista. Jag vet att gamla ibland får det rådet ibland och jag själv gjorde det som gravid, men kan så klart inte lova att det hjälper dig.

  • Agentk­ia
    Äldre 22 Feb 18:47
    #2

    A


    Batmamba skrev 2015-02-22 18:41:22 följande:

    Jag antar att de redan informerat om det här, men ändå: om man har svårt att tömma blåsan kan det för vissa hjälpa att när man kissat resa sig upp och röra lite på sig och sen sätta sig och kissa ut det sista. Jag vet att gamla ibland får det rådet ibland och jag själv gjorde det som gravid, men kan så klart inte lova att det hjälper dig.


    Att hosta kan också hjälpa att få ur det sista. Dock kanske inte 2dl.

    Lycka till iaf. Hoppas den snart drar ihop sig.
  • Äldre 22 Feb 20:12
    #3

    Hade problem att kissa efter min första fl. Gick inte efter katetern drogs så fick tappa mig själv flera ggr varje dag. Fick uvi o kateter igen ett par dagar sen tappa igen. Tog ungefär en månad innan jag kunde kissa själv. Tips jag fick från urolog var att sitta felvänt på toaletten dvs magen mot ryggstödet för att tömma det sista i blåsan. Hoppas det löser sig för det snabbt.

  • paulis­en
    Äldre 22 Feb 22:15
    #4

    För jag kan kissa. Satte mig direkt och kissade hur mycket som helst efter att katetern drogs ut. Jag kände mig helt färdig men de visade sig sen vid ultraljudet att de fanns mer kvar i blåsan,fast jag inte kände det pga att blåsan var uttöjd..så de satte in katetern igen då de fanns risk för att blåsan skulle bli full utan att jag kände det och de kan vara farligt.. jag är livrädd att blåsan inte ska "dra ihop sig " igen :( någon mer som har vart i samma sits?

  • Äldre 23 Feb 05:43
    #5
    paulisen skrev 2015-02-22 22:15:46 följande:

    För jag kan kissa. Satte mig direkt och kissade hur mycket som helst efter att katetern drogs ut. Jag kände mig helt färdig men de visade sig sen vid ultraljudet att de fanns mer kvar i blåsan,fast jag inte kände det pga att blåsan var uttöjd..så de satte in katetern igen då de fanns risk för att blåsan skulle bli full utan att jag kände det och de kan vara farligt.. jag är livrädd att blåsan inte ska "dra ihop sig " igen :( någon mer som har vart i samma sits?


    Min var också större i början men drog ihop sig ganska snabbt.
  • paulis­en
    Äldre 23 Feb 12:48
    #6

    Åh hur snabbt gick det för dig? Kanske finns hopp för mig med då..

  • Äldre 23 Feb 17:46
    #7
    paulisen skrev 2015-02-23 12:48:58 följande:

    Åh hur snabbt gick det för dig? Kanske finns hopp för mig med då..


    Tog nog inte mer än två veckor. Sen tog det ytterligare tid för mig att hitta igen funktionen att kissa men det är en annan fråga. Har du fått kontakt med urolog? Be om det om du är orolig.
  • Äldre 23 Feb 18:29
    #8

    Detta är nog ganska vanligt överlag att få kateter, hur lång tid det tar för den att komma igång är nog väldigt individuellt.

  • Äldre 23 Feb 18:36
    #9
    Blicka skrev 2015-02-23 17:46:10 följande:
    Tog nog inte mer än två veckor. Sen tog det ytterligare tid för mig att hitta igen funktionen att kissa men det är en annan fråga. Har du fått kontakt med urolog? Be om det om du är orolig.
    Menar uroterapeut.

    Tror också det är väldigt individuellt.
  • Äldre 16 Sep 17:40
    #10

    Hur gick det för er? Är själv i samma sits. Ska till uroterapeuten i morgon.

Svar på tråden kateter efter förlossningen