• Erja91

    Behöver stöd. Min sambo förstår inte.

    Vi fick i fredags ett brev om att vi fått "avslag" från vår kö via landstinget. 
    Anledningen var att vi behövde nya undersökningar, både jag och min sambo.
    De var som ett slag i magen. (Varför vi inte kan få barn är en ganska självklarhet om man vet min och sambons sits). Vad jag har längtat efter brevet där vår kö tid står, att vi äntligen ska få en liten egen gemensam liten bebis och som vi längtat efter detta. Så får man ett slag i magen och vi är tillbaka på ruta ett.
    Min sambo längtar oerhört efter en liten bebis. Men han förstår inte alls min sorg som jag bär. Jag vill bli mamma. Jag vill inte vänta längre. Jag har väntat länge nog! Jag har längtat och tänk att nu står vi i kö och inom en snar framtid kommer vi att kunna göra ett barn!
    Så kom slaget i magen.  Men han förstår inte, han är "de löser sig" typen. Vilket är en fantastisk egenskap hos honom, men inte just de jag behöver höra just nu. 

    Nu går pratet om privat klinik, men pengarna finns liksom inte riktigt. Vi har precis börjat ett hus köp som snart går igenom. Så pengar över finns liksom inte. Vi har funderat på avbetalning hos någon av klinikerna i Stockholm, är det någon som gjort det? Vad är eran uppfattning? Är det mycket som ska in varje månad?

    Någon som väntar på IVF eller går i funderingar på hur ni ska gå tillväga? Skulle gärna prata med någon annan om detta.

  • Svar på tråden Behöver stöd. Min sambo förstår inte.
  • cameleon

    Varför kan ni inte göra nya undersökningar och stå kvar i landstingskön?
    Vad är det för undersökningar det handlar om?

  • Erja91

    De kommer ta lång tid tyvärr. Samt att vi redan förlorat två månaders väntetid för dom inte berättade för oss att vi behövde nya utredningar. 
    Ja de är de vanliga, gyn, blodprover samt eventuellt sperma prov som är ganska plågsamt för min sambo.

    Tar vi de privat kan vi få de på typ 2 veckor och då behövs ingen utredning. 

  • Lillajagmedpco
    Erja91 skrev 2015-02-22 19:07:15 följande:

    De kommer ta lång tid tyvärr. Samt att vi redan förlorat två månaders väntetid för dom inte berättade för oss att vi behövde nya utredningar. 

    Ja de är de vanliga, gyn, blodprover samt eventuellt sperma prov som är ganska plågsamt för min sambo.

    Tar vi de privat kan vi få de på typ 2 veckor och då behövs ingen utredning. 


    Alltså, även går privat då måste ni ju göra en utredning. Man måste ju ta reda på varför det inte funkar. Spermaprov är obligatoriskt.
  • Erja91

    Eftersom vi har journaler på vad som är fel så behöver min man åtminstonde inte göra någon direkt utredning förutom blodprover. 
    Jag kommer få göra gyn osv.

  • Lindsey Egot the only one
    Erja91 skrev 2015-02-22 19:48:34 följande:

    Eftersom vi har journaler på vad som är fel så behöver min man åtminstonde inte göra någon direkt utredning förutom blodprover. 
    Jag kommer få göra gyn osv.


    Fast det kan ju vara något i proverna de måste göra om.
  • Decibel84

    jag förstår inte, ställde man er i kö för att sen ge er avslag, varför?
    hur länge har ni försökt?

  • ystersyster

    Hej! Förstår att all tid känns bortslösad men försök att tänka att ett par månader spelar inte så stor roll? Jag är tyvärr ett exempel IVF inte fungerade, varit på både landsting och gick sen privat. Ett par hundra tusen fattigare oxå, kolla med era jobb på vissa kan man få bruttolöneavdrag! :) Ångrar nu vår brådska och att vi bara körde på samma med min mans frysta efter en biopsi (kan inte få ut narturlig väg efter en misslyckad tumör operation)
    Det var väldigt tungt med alla hormnonbehandlingar, det e först nu efter två år som jag ens kan tänka på allt detta. Funderar på att prova insemination istället, med donerade spermier. Min man är ok med det, han vill ju behålla mig. Så jäkla synd de inte kunde tagit upp det med oss tänker man såhär i efterhand..
    Hoppas ni alla här lyckas bli gravida, det är alla värda som håller på att kämpa i den här karusellen!

Svar på tråden Behöver stöd. Min sambo förstår inte.