• Anonym (Anno)

    Tolkar förbjuds använda smycken med kors men att bära slöja är ok. Varför denna segregering i Sverige år 2015?

    Vad säger ni, är detta rätt? Ska kristna behöva dölja sin tro när de tolkar åt migrationsverket? Ska muslimer som kommer till Sverige luras i att tro att de kommit till ett muslimskt land eller varför gör man detta? Varför får muslimer visa sin religiösa tillhörighet med inte kristna? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-23 21:27
    Nu har man svarat på hemsidan, :

    Förtydligande med anledning av utskick

    Vad vi ville förtydliga med utskicket är att klienten i en tolksituation alltid ska uppleva tolken som neutral och att framträdande religiösa symboler kan medföra att klienten känner en osäkerhet i detta avseende. Detta är särskilt fallet när ärendet rör en asylprövning, eftersom det inte är ovanligt att sådana ärenden innehåller inslag av någon form av religiös motsättning. En klient som exempelvis söker asyl till skydd för religiös förföljelse kan bli oroad om det förekommer framträdande religiösa symboler i asylprövningssituationen.

    Järva Tolk & Översättningsservice tror inte att religiösa uppfattningar hindrar tolkar från att utföra sina uppdrag på allra bästa sätt. Vi välkomnar en mångfald av trosuppfattningar bland våra anställda och är naturligtvis helt beroende av att människor av olika bakgrund och kompetenser vill arbeta hos oss. På så sätt uppnår vi också hög kvalitet i våra tolkuppdrag. Som ett led i vår kvalitetssäkring vill vi dock, så långt möjligt, förhindra att våra tolkars integritet kan sättas i fråga. Det är av största vikt för oss, men framförallt för rättssäkerheten i dessa ärenden, att inte förtroendet för våra tolkar rubbas. Detta jobbar vi med på olika sätt.

    Vi framföra att religiösa symboler får förekomma hos våra tolkar under förutsättning att så kan ske med respekt och lyhördhet för den tolkades situation.

    Detta är svåra frågor som vi fortsätter att arbeta med. Då vår ambition är att tillhandahålla tolkning av högsta kvalitet, välkomnar vi emellertid denna diskussion och hoppas att den ska resultera i ökad förståelse hos alla parter.

    MVH
    Järva Tolk & Översättningsservice AB

    www.jarvatolk.se/&id=24

  • Svar på tråden Tolkar förbjuds använda smycken med kors men att bära slöja är ok. Varför denna segregering i Sverige år 2015?
  • anidue

    en fråga bara, var fick du den info ifrån?
    då jag känner till en församling som faktiskt hjälper till i migrationsverket. och aldrig har det varit någon problem.

  • Anonym (Anno)

    Det är direktiv som kommit i veckan. Finns om du söker, jag får inte länka.

  • helene 355

    sökt men hittar ingen sida jag litar på, och nej avpixlat och fria tider anser jag ej är bra källkritik.

  • Anonym (Sant)
    Anonym (Anno) skrev 2015-02-23 12:12:38 följande:

    Det är direktiv som kommit i veckan. Finns om du söker, jag får inte länka.


    Det är alldeles sant, vissa medlemmar har länkförbud.
  • Anonym (noppe)

    Som vanligt så ska faktan förvridas innan den förmedlas när det gäller den här typen av media.

    Man ska inte bära några religiösa symboler var det sagt dvs det gäller alla religioner och är inget favoriserande av Islam kontra Kristendomen. Huvudduk är faktiskt ingen religiös symbol även om den bland många ses som det.

    Sen är det bara pinsamt löjligt som det står i TS att muslimer som kommer hit skulle luras att tro att Sverige är ett muslimskt land. Det är de nog väldigt medvetna om innan de ens sätter sin fot här och vore de inte det så blir det väl uppenbart ganska snabbt att så icke är fallet.

  • Anonym (länkar)
    Anonym (Anno) skrev 2015-02-23 12:12:38 följande:

    Det är direktiv som kommit i veckan. Finns om du söker, jag får inte länka.


    Varför får du inte länka? man får ju visst länka
    Eller menar du att du inte får länka till hatsidor som Avpixlat och Friatider? isåfall kanske det inte är så konstigt

    Och då tar jag heller inte din information på allvar eller ser den som trovärdig utan bara som ett försök att sprida rykten och fördomar
  • Anonym (Fattar inget)
    MxMeNow skrev 2015-02-23 13:42:12 följande:

    Jag arbetar dagligen med tolkar och har aldrig stött på eller hört talas om det du nämner.


    Nä så klart inte. Det är nån SD-fantasi.
  • Robban och Cissi

    På onsdag sticker jag och tjejen till Danmark, och därefter till England och USA. Lägenheten är uthyrd i andra hand och vi har inga direkta planer på att komma hem till Sverige igen. Jag har inte betalt en krona i skatt de senaste 3 åren. Har helt enkelt ingen lust att betala för dagens politik. Visst en del tycker säker det är fel, men när politikerna gör som dom gör så förlorar dom allt mitt förtroende. Och visst tycker en del att det är fegt att fly fältet så att säga. Men helt ärligt så är det här ett jävla pissland som det är nu.

    Jag och tjejen är båda över 30 och har ännu inga barn. Men nu vill vi skaffa familj. Det är det vi vill fokusera på, våran framtida familj och på att våra barn får en bra uppväxt. Det får dom inte om vi stannar i Sverige. Och känner ingen anledning till att stanna och "kämpa", det finns för stora makter som arbetar aktivt för att göra om Sverige till ett U-land. Vi vill at våra barn ska ha en bra uppväxt från födslen, och inte kanske om 15 år, och vi vill inte behöva "kämpa" för att våra barn ska ha en trygg uppväxt i vårat eget land. Att få en trygg uppväxt i Sverige är ett privilegium som är få förunnat i dagens läge. Så istället för att betala flera miljoner för att bo tryggt i Svergie, så spenderar vi hellre dom pengarna på att flytta utomlands.

    Jag tror att det blir fler och fler Svenskar som kommer att göra så nu i framtiden. Jag har svårt att tro att ens

  • Anonym (Bob)

    Fast bra konstigt är det.. Jag har oxå hört det. Att man inte får bära kors men burka går bra. Får inte ihop den ekvationen. Det är ju Sverige ? Får inte kristna bära kors? Då borde man ju inte få ha burka heller...

Svar på tråden Tolkar förbjuds använda smycken med kors men att bära slöja är ok. Varför denna segregering i Sverige år 2015?