• Hotbar

    Borde cannabis avkriminaliseras?

    Diskutera varför cannabis borde avkriminaliseras?


     


    Lite att gå efter i diskussionen:


    Fördelar respektive nackdelar?


    Vad kan vi använda det till om det skulle vara lagligt?


    Ska vi straffa eller hjälpa människor som brukar drogen?


    Ligger Sverige efter resterande delar av världen?


    Romantisering - ett resultat av desinformation?


    Kan det återinvesteras i skatt?


    Finns det marknad i Sverige?


    Kan vi finna en balans på informationen kring drogen och ge en nyanserad och saklig bild av den till våra barn och unga för att minimera användandet?

    Diskutera sakligt, utan personliga påhopp eller glåpord tack.

     

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde cannabis avkriminaliseras?
  • Hotbar
    Anonym (nej) skrev 2015-02-23 12:31:36 följande:

    no way!


    Jag har förstått att du är emot en avkriminalisering. Jag bad om en saklig diskussion, kan du berätta i detalj varför du tycker så och vad som får dig att tycka så? Vill som sagt ha för och nackdelar med en avkriminalisering, inte bara "Ja" eller "Nej" i diskussionstråden. Ja eller nej finns det en omröstning för, det är inte här du svarar på det. 
  • Anonym (nej)
    Hotbar skrev 2015-02-23 12:38:27 följande:
    Jag har förstått att du är emot en avkriminalisering. Jag bad om en saklig diskussion, kan du berätta i detalj varför du tycker så och vad som får dig att tycka så? Vill som sagt ha för och nackdelar med en avkriminalisering, inte bara "Ja" eller "Nej" i diskussionstråden. Ja eller nej finns det en omröstning för, det är inte här du svarar på det. 
    Det är en mycket farlig drog.
  • Anonym (kanske)

    Hej beror lite på hur du menar , rent allmänt att folk o fä odlar plantor och sitter och röker är jag definitivt emot finns liksom ingen anledning.

    Däremot skulle jag vilja se en förändring när det gäller cannabis i medicinskt syfte och då under läkarkontroll precis som andra drogrelaterade läkemedel och att forskningen etc är att likställa med vilka läkemedel som helst.

    Jag som har en ganska så svår migrän sägs kunna bli hjälpt med den typen av mediciner som är vanliga i ex Tyskland, Finland mm och är inte riktigt samma sak som om att röka på för skoj skull.

  • honochhan67

    Absolut! Och det KOMMER så att ske också! Det är oundvikligt. Och inte en dag för tidigt!
    Dock kommer haschpsykosens förlovade land Sverige att kämpa med näbbar och klor in i det sista för att det inte ska ske. Givetvis i total motvind. Men, det kommer till sist. 100%

  • mzx2015

    Ja, det tycker jag. 

    Jag bor i ett land, det är visserligen inte lagligt, men socialt accepterat, så det förekommer rätt ofta. Och man får inget straff för att använda. Det är rätt så skönt.

  • bitterkopp

    Absolut. Drogpolitiken som förs i Sverige idag är direkt skadlig. Om man röker en joint när man är 16 år tycker jag inte man ska hamna i trubbel, visserligen inte om man är 25, 30 eller 70 heller men ni förstår. Dessutom är cannabis en bra medicin mot t.ex cancer. Det är vetenskapligt bevisar att cannabis kan bota cancer bättre än cellgifter i många fall, bara att googla så får du se flera olika seriösa studier. Och ja, jag tycker att man borde skatta cannabis och skaffa som ett systembolag. Jag tycker inte bara man ska legalisera det och säga "ja, nu får ni röka bäst ni vill", utan precis som med alkohol erbjuda bra cannabis för både medicinsk respektive privat bruk.

  • Hotbar
    bitterkopp skrev 2015-02-23 16:10:17 följande:

    Absolut. Drogpolitiken som förs i Sverige idag är direkt skadlig. Om man röker en joint när man är 16 år tycker jag inte man ska hamna i trubbel, visserligen inte om man är 25, 30 eller 70 heller men ni förstår. Dessutom är cannabis en bra medicin mot t.ex cancer. Det är vetenskapligt bevisar att cannabis kan bota cancer bättre än cellgifter i många fall, bara att googla så får du se flera olika seriösa studier. Och ja, jag tycker att man borde skatta cannabis och skaffa som ett systembolag. Jag tycker inte bara man ska legalisera det och säga "ja, nu får ni röka bäst ni vill", utan precis som med alkohol erbjuda bra cannabis för både medicinsk respektive privat bruk.


    Har du någon källa på den medicinska biten? Det i sig är ju ett argument för. Vad mer finns det för argument för en avkriminalisering anser du?
Svar på tråden Borde cannabis avkriminaliseras?