• alina 2012

    BF September 2015

    Hej jag är gravid i v 10+1 med mitt och mannens andra gemensamma barn.Vi har en dotter född i mars 2012 som blev till efter många missfall.Även denna graviditet känner jag rädsla för missfall och kan dessvärre inte glädjas helt.Jag har haft småblödningar i v 6-7 som visade sig vara ofarliga (hade även blödningar med dottern) men läkaren misstänkte ofostrig graviditet jag blev hemskickade med ovisshet i 2 veckor och fick därefter göra ett nytt vul och hjärtat slog.I morgon ska jag till carlanderska och göra ett nipt test (i stället för kub ) detta test är nytt i Sverige och ganska dyrt men vi valde det pga av alla mina missfall och min ålder jag är 38 år.Testet ska vara lika säkert som fostervattensprov men riskfritt.Jag hoppas verkligen att vi får ett possitivt besked och att jag ska kunna njuta av graviditeten efteråt.I alla fall det var lite kanske inte så uppmuntrande info om mig men hade varit trevligt att utbyta tankar funderingar med andra gravida.Massa kramar till alla andra gravidmagar :)

  • Svar på tråden BF September 2015
  • svea74
    alina 2012 skrev 2015-02-23 15:23:16 följande:

    Hej jag är gravid i v 10+1 med mitt och mannens andra gemensamma barn.Vi har en dotter född i mars 2012 som blev till efter många missfall.Även denna graviditet känner jag rädsla för missfall och kan dessvärre inte glädjas helt.Jag har haft småblödningar i v 6-7 som visade sig vara ofarliga (hade även blödningar med dottern) men läkaren misstänkte ofostrig graviditet jag blev hemskickade med ovisshet i 2 veckor och fick därefter göra ett nytt vul och hjärtat slog.I morgon ska jag till carlanderska och göra ett nipt test (i stället för kub ) detta test är nytt i Sverige och ganska dyrt men vi valde det pga av alla mina missfall och min ålder jag är 38 år.Testet ska vara lika säkert som fostervattensprov men riskfritt.Jag hoppas verkligen att vi får ett possitivt besked och att jag ska kunna njuta av graviditeten efteråt.I alla fall det var lite kanske inte så uppmuntrande info om mig men hade varit trevligt att utbyta tankar funderingar med andra gravida.Massa kramar till alla andra gravidmagar :)


    Hej!
    Jag är gravid i v 10, är 35 år och det är min första graviditet efter ett missfall. Jag är extremt orolig för allt och inte minst för komosomavvikelser eller att det ens lever. 


    Hur som helst, i mitt landsting - Halland (bor i Kungsbacka) får man inget kub-test utan bara blodprovet (kvadrupel). Jag är villrådig. Kvadrupeltestet gör först i vecka 15 och ska då analyseras och då går ju tiden. 


    Annars får jag betala ett kub-test privat i Gbg. Vet faan inte hur jag ska göra.. 


    Hur gick ditt test?

  • alina 2012

    Hej jag har inte fått svar på testet än.Men jag meddelar så fort jag vet jag borde få veta inom en vecka 10 dar.Jag har ju gjort nipt test det är lite bättre än kub nästan lika säkert som fvp.Jag är också jätterädd denna gång att något ska gå fel konstigt nog är jag mer rädd för det än missfall.Jag fick betala 9500 kr :( rena rånet men vi resornerade som så att det var bättre för mig att få veta då jag oroar mig hela tiden.Lite överdrivet men så fort man fyllt 35 så är man ju gamal.Kub test är också helt ok att göra lite billigare nackdelen är att åldern kan dra ner siffrorna lite så är det inte men nipt då dom kollar på DNA-t från fostret via mitt blod helt otroligt.Jag hoppas att din oro släpper men om du inte mår bra så tror jag att att test kan lugna om man får bra resultat.Massa kramar.

  • alina 2012

    Tråkigt att det skiljer sig så i kommunerna.Jag bor i Alingsås och inga problem här Förrutom att ultraljudet (nupp) hade jag fått göra i Borås.Kub hade inte kostat mig något men jag hängde upp mig på min höga ålder :) :) För övrigt känner jag mig inte gamal :) :)

  • svea74

    Nä. man känner sig ju inte gammal men enligt ALLT man läser inom det här området med att va gravid så är man ju på vippen att förtidspensioneras. :P 


    De skrämmer ju upp en nåt gruvligt. Får ta mig en funderare på testet. Är ju lite vad jag ska göra med informationen sen liksom.... om det visar sig vara förhöjd risk. 

Svar på tråden BF September 2015