• Äldre 23 Feb 16:23
    17996 visningar
    27 svar
    27
    17996

    Leasa bil

    Hej!
    Har en gammal bil som börjar bli skrotföremål, den har gått sönder mycket på sistone. Jag har hört talats om detta med att leasa bil som innebär så som jag förstått det, att man långtidshyr en bil på valfritt antal år. Har försökt att googla lite kring det och hittat både negativa och positiva svar kring det. Vissa menar på att det är mest lämpat för företagare och att "det låter bättre än vad det är" medan andra tycker att det är väldigt bra och förmånligt.
    Är det verkligen så att det bara är att åka in med bilen på verkstaden om det händer något utan kostnad? (Alltså småskador eller annat som man inte kan rå för).
    När avtalsperioden har gått ut, vad händer då? Kan man köpa ut bilen och då äga den fullt eller välja en annan bil? Även där går meningar ihop, då man kan läsa om att det inte är så kul att betala av på en bil som du sen inte äger, men det låter också väldigt märkligt att man bara kan lämna in den gamla bilen i bra skick och sen köra därifrån igen med en sprillans ny. Så kan det väl inte vara? I vilket fall så är ju 2-3000 i månaden i låt säga 36 mån billigare än att köpa en helt ny bil som man betalar av på om man sen tar en ny bil efter dessa 36 månaderna. Det hela låter bara för bra för att vara sant men jag har kanske missförstått allt, så som sagt, vill gärna höra lite åsikter kring  detta! Både bra och dåliga!

  • Svar på tråden Leasa bil
  • Äldre 23 Feb 19:14
    #1

    Ingen som vill dela med sig av sina åsikter?

  • Äldre 24 Feb 23:29
    #2

    Försöker bumpa upp tråden igen..

  • Äldre 28 Feb 22:47
    #3

    Att privatleasa en bil kan ju verka förmånligt. Du betalar en fast avgift varje månad som beror på vad du valt för bilmodell och utrustningsnivå samt vald körsträcka per år. Det kan skilja mellan olika bilmärken vad som ingår i leasingen, men vanligtvis ingår service och garantireparationer. Eftersom bilen är ny så ska det bara vara att lämna in om något går sönder. Däremot så ingår inte parkeringsskador eller annat som orsakats av ägaren eller annan bilist, det blir då istället ett försäkringsärende med självrisker mm. Det du däremot får betala själv är skatter och bränslekostnader. Man brukar även få lägga en deposition vid hämtandet av bilen, vilket man såklart får tillbaka vid återlämnandet.

  • Äldre 28 Feb 22:57
    #4

    Det är inte billigare än att köpa en bil privat, finns ingen anledning för någon att göra det billigare för kunden. Om du har möjlighet att få en leasingbil från ditt arbete är det en annan sak. Men inte privatleasing, det motsvarar att köpa tvn på avbetalning mer.

  • Äldre 28 Feb 23:14
    #5

    Tack för svar! Jag tänkte göra detta helt privat- inget med arbete att göra. Har läst någonstans att ca 20% av alla bilar (vet dock inte om det bara räknades de som var privatägda eller ALLA) var leasingbilar men just det med momsen lockar nog många företagare- vilket privatpersoner inte kan göra. Tycker även företagen är lite fula; de kan skriva "leasa denna nya bilen för 1995:- i månaden!"Då tänker man att allt ingår utom då bränsle och årsskatten , de jag har kollat på så ingår försäkringen. Men då tillkommer det vinterhjul, om du ska ha en viss färg på bilen och andra dolda avgifter så det är nog inte alltid så billigt  som det marknadsförs. Så om bilen går sönder och det då är en skada som inte orsakats av mig (typ fabriksfel på motorn) så betalar man inget- man lämnar bara in bilen?


    Som sagt, vissa verkar positiva till det och andra är negativa- så är det ju med allt. Plusset med leasing är det som tagits upp, en fast månadsavgift, bara att lämna in bilen om något händer och att du får en ny bil. Nackdelen är ju att man har lite begränsningar i äganderätten, typ inga djur i bilen, att du är begränsad att köra ett visst antal km för att slippa extrakostnader (just detta är inget problem för mig, 1500/år är ca dubbelt så mycket som jag kör ändå). Men just det att man betalar av på en bil man inte äger känns lite tungt och det är just det som gör att jag tvivlar. Är rädd att marknadsvärdet efter de 3 åren är mindre än det man betalt av och då känns det lite jobbigt. Även det att det kan kännas märkligt att lämna in en bil som man trots allt betalt av på och ev. leasa en ny bil som man inte heller kommer att äga. Jag är väldigt velig så är därför glada för all hjälp! Har även fått rådet att kolla på en bil på blocket som har några år på nacken då jag inte egentligen behöver en ny bil, som man då kan köpa kontant. Men äldre bilar brukar också vara förknippade med mycket fel så i längden blir det kanske samma summa ändå.. Men tack i alla fall!

  • Äldre 28 Feb 23:16
    #6

    Vi har haft leasingbil. Det blev en rätt dyr affär pga övermilen. Om man är helt säker på att man kommer att hålla sig inom milbegränsningen så är det förstås inget bekymmer, men jag tror att många underskattar hur mycket de kör och väljer avtal därefter för att få lägre månadskostnad.

    Leasingbil genom arbetet (personalbil).är inte billigare än privatleasing när vi kollade det härförleden men tjänstebil är det.

    En mindre rationell aspekt är känslan av att köra någon annans bil. Jag hade i alla fall alltid i bakhuvudet att bilen är någon annans. Så kan man ju tänka om man tar lån för att köpa en bil också - att bilen tillhör banken, men jag tyckte att den känslan var klart "värre" när vi leasade. Det känns bättre att skräpa ner sin egen bil än någon annans. Och i praktiken så håller man den nog inte så fräsch att den bara är att lämna tillbaka utan rekord.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Äldre 28 Feb 23:20
    #7

    Det är tryggare än att köpa en bil utan nybilsgaranti. Om motorn går sönder får du (troligen) inte stå för det. 

    En stor nackdel är att de flesta leasingavtal inkluderar restvärde. Det innebär att du riskerar att bli betalningsskyldig när du lämnar tillbaka bilen. 

    Om du vill ha ekonomisk trygghet köper du en bil med nybilsgaranti. Värdeminskningen är ofta förutsägbar. Du kan se värdeminskningen som "leasingkostnad", och känna dig trygg i att du inte behöver fightas med den du leasar av när det är dags att sälja. 

  • Äldre 28 Feb 23:27
    #8
    Donum skrev 2015-02-28 23:16:00 följande:

    Vi har haft leasingbil. Det blev en rätt dyr affär pga övermilen. Om man är helt säker på att man kommer att hålla sig inom milbegränsningen så är det förstås inget bekymmer, men jag tror att många underskattar hur mycket de kör och väljer avtal därefter för att få lägre månadskostnad.

    Leasingbil genom arbetet (personalbil).är inte billigare än privatleasing när vi kollade det härförleden men tjänstebil är det.

    En mindre rationell aspekt är känslan av att köra någon annans bil. Jag hade i alla fall alltid i bakhuvudet att bilen är någon annans. Så kan man ju tänka om man tar lån för att köpa en bil också - att bilen tillhör banken, men jag tyckte att den känslan var klart "värre" när vi leasade. Det känns bättre att skräpa ner sin egen bil än någon annans. Och i praktiken så håller man den nog inte så fräsch att den bara är att lämna tillbaka utan rekord.


    Aha! Har försökt hitta lite beräkningar och jag är medveten om att man måste ställa in sig på en viss bil för att kunna jämföra kostander med att leasa resp. äga en bil då det är annorlunda beroende på bil och företag men i många fall blir det +/-0 tycker jag eller i vissa fall t.om. dyrare med att äga en bil. Övermil är jag inte alls orolig över och känslan att köra någon annans bil är jag inte heller så främmande för. Min pappa äger fortfarande den bilen jag har nu då det blir så mycket dyrare om jag ska stå på den själv (visserligen inte samma sak egentligen när det är familjemedlemmar) :). Men eftersom jag har märkt att företagen är lite luriga i sin marknadsföring så undrar jag ändå om det är som så att man bara kan lämna in bilen i bra skick och sen gå därifrån. Självklart kommer jag att vara försiktig med bilen men det är omöjligt att hålla den i samma skick som när den var ny i 3 år och av den anledningen är jag lite rädd för att man flyger på några tusen extra för stenskott, liten repa på lacken eller något annat. Får hela tiden delade åsikter även från familjen. Pappa som varit bilhandlade hela livet säger ja, medan mamma är lite mer negativ till det och menar på att det är bättre att köpa en äldre bil som man i vart fall äger eftersom att jag verkligen inte är i behov av någon "fancy" bil med massa funktioner som dessutom är helt ny. Men jag tycker samtidigt att kan man få en helt ny bil för en så pass billig summa som 2000-2500 i månaden med en massa funktioner så tar man ju hellre det än att betala av på en äldre bil. Sen kan det vara roligt att byta efter 3 år med, köper du en bil så tar det ju lång tid att betala av den och då passar den kanske inte längre dina behov.. Så leasing har ju både för och nackdelar så klart, men ni var nöjda med er verkar det som?
  • Äldre 1 Mar 08:25
    #9
    lilly skrev 2015-02-28 23:27:25 följande:

    Aha! Har försökt hitta lite beräkningar och jag är medveten om att man måste ställa in sig på en viss bil för att kunna jämföra kostander med att leasa resp. äga en bil då det är annorlunda beroende på bil och företag men i många fall blir det +/-0 tycker jag eller i vissa fall t.om. dyrare med att äga en bil. Övermil är jag inte alls orolig över och känslan att köra någon annans bil är jag inte heller så främmande för. Min pappa äger fortfarande den bilen jag har nu då det blir så mycket dyrare om jag ska stå på den själv (visserligen inte samma sak egentligen när det är familjemedlemmar) :). Men eftersom jag har märkt att företagen är lite luriga i sin marknadsföring så undrar jag ändå om det är som så att man bara kan lämna in bilen i bra skick och sen gå därifrån. Självklart kommer jag att vara försiktig med bilen men det är omöjligt att hålla den i samma skick som när den var ny i 3 år och av den anledningen är jag lite rädd för att man flyger på några tusen extra för stenskott, liten repa på lacken eller något annat. Får hela tiden delade åsikter även från familjen. Pappa som varit bilhandlade hela livet säger ja, medan mamma är lite mer negativ till det och menar på att det är bättre att köpa en äldre bil som man i vart fall äger eftersom att jag verkligen inte är i behov av någon "fancy" bil med massa funktioner som dessutom är helt ny. Men jag tycker samtidigt att kan man få en helt ny bil för en så pass billig summa som 2000-2500 i månaden med en massa funktioner så tar man ju hellre det än att betala av på en äldre bil. Sen kan det vara roligt att byta efter 3 år med, köper du en bil så tar det ju lång tid att betala av den och då passar den kanske inte längre dina behov.. Så leasing har ju både för och nackdelar så klart, men ni var nöjda med er verkar det som?


    Det beror förstås vilken bil du tänker dig. Ska du ha en liten bil, typ Fiat 500 så kan du komma under 2000 kr/mnd med privatleasing, men fortfarande med en dyrare månadskostnad än om du köper en ny. Skulle du köpa en som är 1 år gammal med bara 50 mil på nacken så blir kostnaden hälften och då har du en bil som du kan få en hel del för om du vill byta in den efter 3 år.

    Vad ska du ha bilen till?

    Är det bara du som ska få plats?

    Jag köper inte nya bilar, dels för att jag tycker att man förlorar för mycket på det och dels för att barnens stövlar och spillande inte bryr sig om att det är en ny bil. Så när jag köpte en ny bil begagnad häromdagen så köpte jag en som jag inte behöver vara så himla rädd om. Är du orolig för att bilen ska gå sönder så kan du köpa en som har begagnatgaranti. Det täcker eventuella motorras. Hedin brukar ge det (säkert många andra också, men det är Hedins jag känner bäst till).

    Vi var med om en krock med leasingbilen. Vi fick betala självrisken och fick inte någon lånebil under tiden den var på reparation. Dessutom fick vi betala extra vid återlämning för en skada i framrutan (inte pga krocken) så kolla upp vad som står i avtalet.

    Bilen som sådan var vi nöjda med, men det hade vi ju varit om vi hade köpt den också.

    För mig är privatleasing ungefär som att betala hyra men inte få något för det själv. Även om vi betalar huslån så går de pengarna ändå till oss. De försvinner inte bara. På samma sätt tycker jag att det är med leasingbil. Jag betalar och de pengarna är bara borta. Som ovanstående skrev - det är inte för att kunden ska få det billigare som leasing finns.

    Privatleasing är nog bra för personer som inte har möjlighet att lägga kontantinsats (fast det kanske är just de som borde spara ihop till kontantinsats först).

    Sammantaget håller jag nog med din mamma i detta. Det är onödigt att dra på sig en rätt hög fast månadskostnad. Men, som sagt - vad är det för bil du söker?

    Liten? Mellan?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Äldre 1 Mar 09:55
    #10

    Jag har kollat Seat Leon som är en mellanbil samt Volkswagen Golf eller Polo. Behöver ingen stor bil och det är i princip bara jag som använder den. Kör inte heller så ofta, 2 gånger i veckan och kring 900-1000 mil om året. Jag hade inte haft något emot en äldre bil men jag har fått höra att om du leasar en äldre bil så gällde inte fri service- i vart fall inte på Seat. Köpa en bil är för mig inget alternativ då jag studerar fortfarande och därför saknar godtagbar inkomst. Jag vill inte be mina föräldrar om pengar eftersom jag vill vara självständig, även om de har sagt att de kan hjälpa till. Anledningen till att jag behöver bil är för jag bor lite utanför staden och när jag då är hos pojkvännen eller på stan är de skönt att slippa vänta in busstider med byten etc. De gånger jag kan åka buss gör jag hellre det. Det som lockar mest är ju "ny bil" för en kostnad som verkar låg och att allt är bekymmersfritt. Bara att kämna in bilen och inte bry sig om att få den såld. Men det verkar också som det finns en massa dolda kostnader. Gammal bil- där är det verkstadskostnader och bilen faller mer och mer i värde hela tiden. Skulle man ta ett lån för en bil som man sen äger så tror jag inte att det skiljer jättemycket i kostnad ändå men det är i alla fall min bil.

    Ja, jag vet fortfarande inte riktigt. .. skönt att få andras perspektiv i alla fall.


    Donum skrev 2015-03-01 08:25:44 följande:

    Det beror förstås vilken bil du tänker dig. Ska du ha en liten bil, typ Fiat 500 så kan du komma under 2000 kr/mnd med privatleasing, men fortfarande med en dyrare månadskostnad än om du köper en ny. Skulle du köpa en som är 1 år gammal med bara 50 mil på nacken så blir kostnaden hälften och då har du en bil som du kan få en hel del för om du vill byta in den efter 3 år.

    Vad ska du ha bilen till?

    Är det bara du som ska få plats?

    Jag köper inte nya bilar, dels för att jag tycker att man förlorar för mycket på det och dels för att barnens stövlar och spillande inte bryr sig om att det är en ny bil. Så när jag köpte en ny bil begagnad häromdagen så köpte jag en som jag inte behöver vara så himla rädd om. Är du orolig för att bilen ska gå sönder så kan du köpa en som har begagnatgaranti. Det täcker eventuella motorras. Hedin brukar ge det (säkert många andra också, men det är Hedins jag känner bäst till).

    Vi var med om en krock med leasingbilen. Vi fick betala självrisken och fick inte någon lånebil under tiden den var på reparation. Dessutom fick vi betala extra vid återlämning för en skada i framrutan (inte pga krocken) så kolla upp vad som står i avtalet.

    Bilen som sådan var vi nöjda med, men det hade vi ju varit om vi hade köpt den också.

    För mig är privatleasing ungefär som att betala hyra men inte få något för det själv. Även om vi betalar huslån så går de pengarna ändå till oss. De försvinner inte bara. På samma sätt tycker jag att det är med leasingbil. Jag betalar och de pengarna är bara borta. Som ovanstående skrev - det är inte för att kunden ska få det billigare som leasing finns.

    Privatleasing är nog bra för personer som inte har möjlighet att lägga kontantinsats (fast det kanske är just de som borde spara ihop till kontantinsats först).

    Sammantaget håller jag nog med din mamma i detta. Det är onödigt att dra på sig en rätt hög fast månadskostnad. Men, som sagt - vad är det för bil du söker?

    Liten? Mellan?


Svar på tråden Leasa bil