• Tummelisa

    Jag tror många gånger det är väldigt mycket enklare...

    Ja alltså det jag skrev inom parenters på alternativ ett gäller alla alternativ så klart. Och för att utveckla, så menar jag tex
    Att man lättare blir trodd och får ersättning tex om man söker ersättning från försäkringsbolag, samt får en högre summa pengar.
    Eller blir bättre bemött och får snabbare behandling hos läkaren.
    Eller att man blir lättare uppmärksammad och lyssnad på om man vill säga något på ett möte på jobbet, idén man har blir mottagen med mer respekt än om samma idé skulle lagts fram av någon av motsvarande kön.
    Eller att man får bättre lön för samma typ av tjänst utförd på samma nivå osv.
    Om man i vardagen upplever att man får kämpa mer eller mindre än andra pga av sitt kön helt enkelt.

    Kom också gärna, både som tjej och kille, med exempel då du tycker dig blivit bättre eller sämre behandlad än  "du borde", när du jämfört med andra i samma situation.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag tror många gånger det är väldigt mycket enklare...
  • Anonym (Såkandetgå)

    Jag tror nog att det beror mycket på olikheter från person till person men mitt intryck är att tjejer har det lättare än män i många avseenden.

    De blir vänligare bemötte
    Öppnare bemötta
    De lyckas bättre med universitetsstudier
    Det är betydligt lättare för tjejer att hitta livspartner än för män ("alla" tjejer i min närhet har pojkvän, väldigt få killar i min närhet har flickvän)

    Sen finns det givetvis situationer då det lönar sig att vara man, vi har ju det betydligt lättare att pissa utomhus och då vi är längre når vi också längre. 

  • Mamori

    Jag tror att olika kön har olika fördelar men just de som nämns i TS tror jag är lättare för män. Däremot tror jag tjejer har lättare med relationsrelaterade grejer, att få vänner och partners, lättare att bli sedda som offer istället för förövare, lättare att folk tycker synd om en etc
    Typ sammanfattning: Killar får lättare respekt, tjejer blir lättare omtyckta.

  • Tummelisa
    Mamori skrev 2015-02-24 21:51:37 följande:

    Jag tror att olika kön har olika fördelar men just de som nämns i TS tror jag är lättare för män. Däremot tror jag tjejer har lättare med relationsrelaterade grejer, att få vänner och partners, lättare att bli sedda som offer istället för förövare, lättare att folk tycker synd om en etc
    Typ sammanfattning: Killar får lättare respekt, tjejer blir lättare omtyckta.


    Fins en klar poäng i vad ni skriver här tycker jag. Däremot vt jag inte om jag som tjej kan tycka dte är en fördel att folk tycker synd om en. Men hellre än att de ser en oskyldigt som en förrövare iaf.

  • Tummelisa
    Anonym (Såkandetgå) skrev 2015-02-24 15:20:57 följande:

    Jag tror nog att det beror mycket på olikheter från person till person men mitt intryck är att tjejer har det lättare än män i många avseenden.

    De blir vänligare bemötte
    Öppnare bemötta
    De lyckas bättre med universitetsstudier
    Det är betydligt lättare för tjejer att hitta livspartner än för män ("alla" tjejer i min närhet har pojkvän, väldigt få killar i min närhet har flickvän)

    Sen finns det givetvis situationer då det lönar sig att vara man, vi har ju det betydligt lättare att pissa utomhus och då vi är längre når vi också längre. 


    Hm... betyder det att det finns dubbelt så många killar då? Iaf i din närhet.

    Och vilken ålder är det på ditt umgänge? (nyfiken) För i min ålderskategori (ca 35+) så är singelkillar (dvs frånskilda pappor i många fall) ett extremt hett byte. De behöver inte ragga alls själva utan bara sätta sig på krogen så blir e överöst med förslag.
  • Anonym (Såkandetgå)
    Tummelisa skrev 2015-02-26 22:03:04 följande:
    Hm... betyder det att det finns dubbelt så många killar då? Iaf i din närhet.

    Och vilken ålder är det på ditt umgänge? (nyfiken) För i min ålderskategori (ca 35+) så är singelkillar (dvs frånskilda pappor i många fall) ett extremt hett byte. De behöver inte ragga alls själva utan bara sätta sig på krogen så blir e överöst med förslag.
    Där är väl 20-30 jag syftar på och det är flest tjejer i de sammanhangen.
  • Anonym (M)
    Tummelisa skrev 2015-02-26 22:03:04 följande:

    Hm... betyder det att det finns dubbelt så många killar då? Iaf i din närhet.

    Och vilken ålder är det på ditt umgänge? (nyfiken) För i min ålderskategori (ca 35+) så är singelkillar (dvs frånskilda pappor i många fall) ett extremt hett byte. De behöver inte ragga alls själva utan bara sätta sig på krogen så blir e överöst med förslag.


    Precis som kvinnor i 20-årsåldern. Det tycks gå jämt ut, om man slår ut åldrarna.
  • Palestrina
    Anonym (Såkandetgå) skrev 2015-02-24 15:20:57 följande:

    Det är betydligt lättare för tjejer att hitta livspartner än för män ("alla" tjejer i min närhet har pojkvän, väldigt få killar i min närhet har flickvän)


    Eftersom det finns ungefär lika många tjejer som killar faller detta på sin egen orimlighet. För i princip varje ensam kille du känner, finns det en ensam tjej. Du ser dem bara inte.
  • Anonym (M)
    Palestrina skrev 2015-02-27 07:56:15 följande:

    Eftersom det finns ungefär lika många tjejer som killar faller detta på sin egen orimlighet. För i princip varje ensam kille du känner, finns det en ensam tjej. Du ser dem bara inte.


    Jag tror ålder och status spelar för jävla stor roll i den frågan...
  • Palestrina
    Anonym (M) skrev 2015-02-27 14:23:14 följande:
    Jag tror ålder och status spelar för jävla stor roll i den frågan...
    Det är möjligt, men du kan inte förneka att matematiken stämmer.
  • Anonym (M)
    Palestrina skrev 2015-02-28 11:00:45 följande:

    Det är möjligt, men du kan inte förneka att matematiken stämmer.


    Nä nä.
Svar på tråden Jag tror många gånger det är väldigt mycket enklare...