• Äldre 25 Feb 08:50
    2713 visningar
    25 svar
    25
    2713

    konflikt på dagis

    Jag är en ensamstående mamma till en dotter som fyller två i april. Hon går på dagis och oftast så går det jättebra på dagis. Min dotter älskar fröknarna och hon har alltid roligt på dagis.

    Men det är en sak som hela tiden händer på dagis. Det är en liten konflikt mellan min dotter och ett äldre barn.

    Min dotter är och har alltid varit väldigt liten. folk blir chockade när jag säger att hon snart fyller två. Dessutom klarar hon av att göra det mesta själv. Eftersom hon är väldigt envis så har hon från tidig ålder viljat klara av saker själv och jag tycker det oftast är bra.

    Men eftersom hon ser så liten ut så tycker de äldre barnen på dagis väldigt mycket om att hjälpa min dotter med allt, t.ex bära henne hela tiden. Detta gillar inte min dotter alls. Hon vill klara sig själv.

    Det är framförallt ett barn som gärna vill hjälpa min dotter. men eftersom min dotter inte kan prata så jättemycket än så visar min dotter att hon inte vill genom att bitas.

    Det har redan hänt två gånger som detta äldre barn viljat hjälpa min dotter och min dotter blir arg och bits och detta andra barnet biter tillbaka.

    Hur ska jag få min dotter att förstå att man inte ska bitas när man blir arg? Jag har försökt säga till henne flera gånger att man inte ska bitas när man blir arg, men det verkar gå in i ens örat och ut genom det andra.

  • Svar på tråden konflikt på dagis
  • Äldre 25 Feb 08:54
    #1

    Hurhanterar förskolan det?

  • Äldre 25 Feb 08:58
    #2

    Man kan inte göra annat än att hålla koll och säga till. Det är många barn som bits av olika anledningar men de flesta slutar när de blir äldre och förstår mer.

  • Äldre 25 Feb 08:59
    #3

    De försöker separera barnen så ofta som de kan. Dessutom har de lärt min dotter vill inte på teckenspråk. Men hon använder inte detta.

  • Äldre 25 Feb 09:01
    #4

    Hon är inte ens två år och du tycker att hon ska förstå detta med att inte bitas fullt ut? Be personalen säga ifrån till dom äldre barnen att låta ditt barn vara ifred istället. Och att det äldre barnet biter tillbaka är också något som ska tas upp. Hade hon fått vara ifred hade hon inte bitit. Och eftersom hon inte har språket att säga ifrån så tar hon till det hon kan för att få vara ifred. Så prata med personalen så dom ser till så din dotter får vara ifred från all "hjälp" så kommer säkert bitandet upphöra.

  • Äldre 25 Feb 09:03
    #5

    I detta fallet borde ju förskolan vara tydlig till det äldre barnet att hon inte får bära runt på din dotter ( eller något annat barn). 

  • Äldre 25 Feb 09:03
    #6

    Min dotter fyller 2år den 16/3 och henne ska syskonen också "hjälpa" men hon har börjat slåss. Hon skriker "NEJ NEJ NEJ släpp mig släpp mig släpp mig" och om dom inte lyssnar på det så slåss hon. Jag är stenhår med syskonen att lillasyster INTE är deras docka och att dom måste respektera när hon säger nej!!

  • nozpa
    Äldre 25 Feb 09:04
    #7
    viseversa skrev 2015-02-25 09:01:02 följande:

    Hon är inte ens två år och du tycker att hon ska förstå detta med att inte bitas fullt ut? Be personalen säga ifrån till dom äldre barnen att låta ditt barn vara ifred istället. Och att det äldre barnet biter tillbaka är också något som ska tas upp. Hade hon fått vara ifred hade hon inte bitit. Och eftersom hon inte har språket att säga ifrån så tar hon till det hon kan för att få vara ifred. Så prata med personalen så dom ser till så din dotter får vara ifred från all "hjälp" så kommer säkert bitandet upphöra.


    Håller med om detta.
  • Äldre 25 Feb 09:08
    #8

    Jag förstår också att man får säga till det äldre barnet. Men eftersom de har sagt till detta barnet flera ggr om att min dotter klarar sig själv och att hon inte vill och inget händer så hoppades jag på att jag kunde få min dotter att hantera sin ilska på ett bättre sätt så att konflikten kunde upphöra.

  • Anonym (mumsa­)
    Äldre 25 Feb 09:12
    #9

    För det första så gissar jag att förskolan gör det de kan och har pratat med barnen men bitande är ett ögonblicksverk och även om personalen är just bredvid så kan det ske. De får fortsätta prata med det större barnet och försöka punktmarkera dem och avstyra i tid.

    Det är svårt för dig att nå fram till din dotter i den här frågan för det blir alldeles för abstrakt för en som inte ens är två år när du pratar om en händelse som skett för flera timmar sedan.

    Bitander är hennes sätt att uttrycka sin vilja och det är bara punktmarkering och prata om det just när det håller på att hända som hjälper. Det brukar försvinna när barnet blir bättre på att uttrycka sig med ord.

  • nozpa
    Äldre 25 Feb 09:14
    #10
    estetbarnet skrev 2015-02-25 09:08:43 följande:

    Jag förstår också att man får säga till det äldre barnet. Men eftersom de har sagt till detta barnet flera ggr om att min dotter klarar sig själv och att hon inte vill och inget händer så hoppades jag på att jag kunde få min dotter att hantera sin ilska på ett bättre sätt så att konflikten kunde upphöra.


    Tycker inte att det är din dotters "fel" alls faktiskt. Visst det är såklart inte bra att bitas. Men se det som att det är hennes sätt för att freda sig och sin kropp typ.
    Din dotter tar till det enda sätt som fungerar för att hon inte ska bli buren av det äldre barnet. Hade faktiskt inte pushat på mitt barn att det var fel alls.

    Hade hon haft språket så hade det varit en annan sak.
Svar på tråden konflikt på dagis