• Marie89

    "sent" barn, någon mer?

    Hej!

    Har en dotter som närmar sig året, hon kan ännu inte förflytta sig alls än. Hon har tagit tre steg själv, älskar att springa i gåbilen och gå när jag håller henne. Men kan inte ens ställa sig i krypställning, eller sätta sig upp själv. Hon lärde sig sitta vid 9 månader och först nu vågar jag sätta henne själv utan en kudde bakom. Hade varit så skönt att få höra fler med såhär sena barn. Känns lite jobbigt när de på öppna förskolan som är betydligt yngre kan mycket mer än henne. Visst man ska inte jämföra men man blir ju lite orolig.

    BVC säger att jag inte behöver oroa mig i ena stunden och i andra att man vill att hon ska ta sig fram på något sätt på 1 års kontrollen och att hon då också ska kunna klappa händerna, resten av punkterna kan hon.

  • Svar på tråden "sent" barn, någon mer?
  • Maddi

    Då har hon ju börjat gå, hon är ju inte sen med det. Min är 2 år och har aldrig varit intresserad av att klappa händerna eller vinka.

    Varför ha så stora krav? Bara för att de står i en bok vad dom ska kunna så är dom inga maskiner.

  • Marie89

    Maddi: har de inte velat kolla upp din då?

    BVC säger att jag ska ha henne mer på mage och helst inget i gåstolen. Men hon gillar inte att ligga på mage, och hon älskar verkligen sin gåstol.

  • Maddi
    Marie89 skrev 2015-02-25 11:52:49 följande:

    Maddi: har de inte velat kolla upp din då?

    BVC säger att jag ska ha henne mer på mage och helst inget i gåstolen. Men hon gillar inte att ligga på mage, och hon älskar verkligen sin gåstol.


    Nä, på mitt BVC vet dom att barn är olika.
  • Marie89

    Jag tycker att min BVC sköterska känns så osäker. Det är lite jobbigt. Min lilla tjej har ovanligt litet huvud också 41 cm, långt under exempel kurvorna, de säger hon inte är någon fara, men varför mäter de huvudet då? Känns skönt att det är läkare nästa gång.

    Har din varit sen med annat också?

  • jwrga

    En kompis barn var väldigt sent, kommer inte ihåg exakt men tror inte han kunde sätta sig upp själv eller vända sig när han var kring året. Han kunde sitta men trillade han fick man sätta honom upp igen. Han gick runt 16 mån tror jag men inte stadigt förrän ett par månader senare. Han är 2.5 idag och som vilken annan 2.5 åring som helst. Så det behöver ju inte vara något, men jag hade nog velat kolla upp det ändå. Har för mig de kollade något med musklerna på kompisens barn.

  • En blå giraff

    TS kan hon resa sig mot möbler och gå något steg längs med? Det är ju bra att ni får läkarbesök vid 12 månader, och hon borde kanske kollas upp mer efter det om hon inte alls kan ta sig fram på något vis. Det är ju inte alls säkert att något är fel men bra att kolla iallafall.

    Klappa händerna vet jag inte om mina barn kunde vid 12 månader. Man gör ju på BVC en sammanlagd bedömning av barnet. Om ett barn har en punkt där hen är "efter" så behöver ju inte det vara speciellt oroande. Men om det är inom flera områden så är det ju mer oroande. Hur är hon annars, ger hon normal kontakt med er och så?

  • En blå giraff

    Gåstolen skulle nog jag lagt undan även om barnet gillade den. Mina barn har också gillat och använt gåstol. Men om man har en snart ettåring som inte tar sig fram tror jag det är bra om barnet får träna extra utan gåstol.

  • Marie89

    Hon har blivit mer energisk sen i julas ungefär. Hon ger bra kontakt tycker jag, följer efter mig i gåstolen. Jag försöker att hon är så lite som möjligt i gåstolen och så mycket som möjligt på golvet. Hon reser sig inte mot möbler och sätter inte heller sig upp själv. Hon kan stå mot möbler även med bara en hand, men vågar inte flytta med benen.

    I och med att även huvudmåttet är litet (41cm) så kommer jag nog ligga på på 1 års kontrollen om att de kollar upp henne. Jag bad om ett extra läkarbesök i januari på grund av både huvudet och att hon är så sen, men läkaren tyckte inte jag behövde oroa mig, men hon vill se att huvudet börjar växa som det ska.

  • Agentkia

    Jag är beredd att hålla med övriga talare om att gåstolen gör att hon inte tränar på rätt sätt. Ta bort den.

    Lek med henne en på golvet. Sitt på golvet du med och låt henne vara på golvet mer än tidigare. Så fort hon kommer på att hon själv kan göra ngt så kommer hon bli nöjdare. Även om hon till en början är missnöjd.

    Hon verkar inte sen. Men klart hon väljer det bekvämare sättet när hon redan "kan" gå med gåstolen.

  • Marie89

    Ska kanske ta bort gåstolen då.

    Hon är en väldigt lugn och nöjd person, når hon inte en leksak på golvet leker hon med något annat istället.

  • Marie89

    Nu har jag plockat undan gåstolen, och då blir det att hon är mer på golvet, hoppas det sätter igång utvecklingen.

    Nästa vecka är det 1 års kontroll, funderar på att försöka få remiss till sjukgymnast eller liknande, har läst i andra trådar om de som fått det och det har visat sig att barnen varit muskelsvaga eller haft någon låsning i t.ex. nacken som gjort de sena.

  • Agentkia
    Marie89 skrev 2015-03-04 09:14:54 följande:

    Nu har jag plockat undan gåstolen, och då blir det att hon är mer på golvet, hoppas det sätter igång utvecklingen.

    Nästa vecka är det 1 års kontroll, funderar på att försöka få remiss till sjukgymnast eller liknande, har läst i andra trådar om de som fått det och det har visat sig att barnen varit muskelsvaga eller haft någon låsning i t.ex. nacken som gjort de sena.


    Fast jag tror hon är "sen" för att hon inte behövt lära sig. Dessutom tycker inte jag hon är jättesen med tanke på omständigheterna. Hon kommer gå om ngn månad tror jag.
  • Marie89

    Nur jag verkligen att tro att hon har någon låsning i nacken. För efter jag läst det så kommer jag fram till attnhon kan inte böja lyfta upp huvudet och böja nacken lika vigt som andra barn och hon har lärt sig lägga huvudet på sned när vi gör det, men bara åt ena hållet åt andra kan hon interinte. Ska verkligen se till att få träffa en sjukgymnast nu.

  • Marie89

    Andra barn har jag sett ofta näst intill kan ha bröstet i golvet och ändå lyfta huvudet så de ser rakt fram, så vig är inte hon.

  • Agentkia
    Marie89 skrev 2015-03-04 09:33:00 följande:

    Nur jag verkligen att tro att hon har någon låsning i nacken. För efter jag läst det så kommer jag fram till attnhon kan inte böja lyfta upp huvudet och böja nacken lika vigt som andra barn och hon har lärt sig lägga huvudet på sned när vi gör det, men bara åt ena hållet åt andra kan hon interinte. Ska verkligen se till att få träffa en sjukgymnast nu.


    Ja du ser henne dagligen och kan lättast avgöra hur hon rör sig. Men jag tyckte det lät märkligt. Tänkte det berodde på att hon inte har tränat upp styrkan i nacken bara.
  • Agentkia
    Marie89 skrev 2015-03-04 10:19:24 följande:

    Jag tänker mer att det är därför hon inte kunnat träna upp styrkan


    Men dom tränar den ju när dom är på golvet och hon har ju inte vart så mkt på golvet. Men fråga BVC vad dom tror.
  • Marie89

    Hon har ju varit på golvet några timmar om dagen så hon har verkligen inte varit extremt lite på golvet. Fram till hon var 5-6 månader var hon nästan inget på mage eftersom hon bara skrek då, men sen har det blivit mer och mer

Svar på tråden "sent" barn, någon mer?