• kioskvältare

    Vad gör ni med falukorven?

    Klassikern falukorv tillagas då och då här hemma. Det är såklart Stroganoffen som är väldigt uppskattad men även i ugn med lök, tomat och ost eller med en sås på bostongurka, chilisås och grädde. Ibland kör vi den enkla varianten med bara stekt falukorv, pasta och ketchup.

    Det börjar bli tjatigt så nu vill jag gärna ha era bästa tips. Helst snabbt, enkelt och gott

  • Svar på tråden Vad gör ni med falukorven?
  • Dixie

    skär skåror i korven ( inte hela vägen genom) lägger äppleskivor, lök och tomat i skårorna - lite riven ost över och in i ugnen! serveras med potatismos!

  • Majsan70

    Jag gör ofta korvsoppa.
    Jag okar/sjuder helt enkelt falukorv, lök, potatis och morötter tillsammans i rejält med vatten. Krydda efter smak. Enkelt och jättegott.

  • Aikido

    Soppa/gryta
    Potatis, purjolök, morötter, buljong och vatten. Storlek på bitar efter hur snabbt det ska bli klart Glad
    Koka 10-15 min.

  • kioskvältare
    Dixie skrev 2015-02-25 11:43:46 följande:

    ok - läste ts lite slarvigt - den idén hade du ju redan!


    Förutom äppleskivorna då förstås, de kan jag ju lägga till någon gång
  • Fjäril kär

    Skiva korven i skivor och lägg i ugnsfast form. Vispa grädde och ha i chilisås. Bred ut över korven. Strö riven ost och grädda i ugn tills det fått lagom färg. Serveras med ris och sallad.

  • Ann Nelly

    Enkel, snabb och god gratäng:

    Strimla purjolök och lägg i en gratängform.
    Tärna falukorven och strö över.
    Hacka röd paprika i lite större bitar och strö över.
    Har man en burk majs så blir det också jättegott i. Även delade körsbärstomater brukar hamna i gratängen hos oss.
    Blanda 3 dl grädde med ca 0,5 - 1 dl ketchup eller chilisås, krydda med lite svartpeppar. Häll detta över gratängen.
    Grädda i 200 grader i 20 minuter, strö sedan över riven ost och grädda ca 20 minuter till.

    Servera med pasta eller ris.

  • Ann Nelly

    Glömde ju bort sonens favorit, Falukorvskottar.
    Brukar göra typ som nedan länk men grönsakerna varierar beroende på vad som finns hemma. För sonen är det nog själva formen på korven som gör den godare, trots att han är 12 år :)

    kryddburken.se/tag/falukorvskottar/

  • LaLola

    Jag gör gärna tacokorvgryta. En rätt jag tom vunnit pris för i en tävling här på FL. Tacokorvgryta

    Ingredienser:
    En bit falukorv (lagom nog för just din familj)
    Gul lök
    Röd paprika
    Matlagningsgrädde eller riktig grädde
    Creme bonjour Taco
    Salt och peppar

    Strimla korv och lök och stek den lite grann i en gryta.
    Tärna paprikan och lägg i.
    Häll på grädden och skeda i valfri mängd creme bonjour taco (efter tycke o smak)
    Låt puttra lite och smaka sedan av med salt och peppar.

    Servera med valfri pasta.

  • kioskvältare
    LaLola skrev 2015-02-26 08:29:28 följande:

    Jag gör gärna tacokorvgryta. En rätt jag tom vunnit pris för i en tävling här på FL. Tacokorvgryta

    Ingredienser:
    En bit falukorv (lagom nog för just din familj)
    Gul lök
    Röd paprika
    Matlagningsgrädde eller riktig grädde
    Creme bonjour Taco
    Salt och peppar

    Strimla korv och lök och stek den lite grann i en gryta.
    Tärna paprikan och lägg i.
    Häll på grädden och skeda i valfri mängd creme bonjour taco (efter tycke o smak)
    Låt puttra lite och smaka sedan av med salt och peppar.

    Servera med valfri pasta.


    Det låter verkligen som något som dottern kommer att gilla
Svar på tråden Vad gör ni med falukorven?