• Anonym (Ensam­?)
    Äldre 25 Feb 12:38
    55568 visningar
    200 svar
    200
    55568

    Såå jobbigt att ha barn! Vad är det som är så kul?

    Jag vet inte om jag är den enda som känner såhär men isåfall gör det inget, man känner det man känner.

    Jag tycker det är så dj*vulskt jobbigt att ha barn, förstår inte vad som är så kul, mysigt, härligt?

    Har ett barn på 8 år och jag tycker det varit ett SLIT konstant sedan h*n föddes. Har varit ensamstående sedan barnet var 1 år, men har haft mycket hjälp av mina föräldrar så jag ska ju inte klaga.

    Man hinner ju inte med sig själv. Allt kretsar kring barnet konstant. De gånger man får en stund för sig själv så är ju lyckan total, då får man en förnimmelse om hur det var när man var "fri".

    Samtidigt älskar jag ju mitt barn och gör allt för att det ska må bra, men kul är det inte att ha barn.

    Fler som känner som jag?

  • Svar på tråden Såå jobbigt att ha barn! Vad är det som är så kul?
  • Anonym (Kung)
    Äldre 25 Feb 13:07
    #1

    Inte jag inte. Jag tycker det är fantastiskt att vara med mitt barn, se henne utvecklas och det blir fanimej bara roligare för varje år (hon är fyra nu).


     


    Jag är dock deltidsförälder Tungan ute

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 25 Feb 13:10
    #2

    Det har jag som barnfri alltid undrat. Hur mycket jag än tänker kan jag inte komma på en enda positiv grej med barn. Det verkar bara jobbigt, jävligt jobbigt.....

    Det ska bli kul att se om någon kan presentera några fördelar här i tråden.

  • Äldre 25 Feb 13:19
    #3

    Visst är det jobbigt men det överväger inte det roliga och positiva med att ha barn.

    Vi har två tjejer på 7 och 9 år och jag älskar att se dom utvecklas.
    Tycker det är kul att göra saker med dom, te.x åka och bada, gå ut i skogen,vara på lekparker, pyssla, spela spel m.m.
    Gillar att se dom lära sig saker, kul att göra läxor med dom osv.
    Älskar att busa med dom, typ leka kurragömma, jagas hemma, leka häst. Det är underbart att höra deras skratt, se dom glada och lyckliga.

    Jag brukar tänka: "vad var livet värt innan vi fick barn"


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Anonym (Jepp)
    Äldre 25 Feb 13:24
    #4

    Jag har varit ensamstående sedan jag blev gravid,min särbo sedan 6 år ångrade barn när det var försent...och trots det har det gått superbra!!!! Varje dag är som julafton,hen är min stora lycka och glädje i livet! Visst är det underbart att få vara barnfri när tillfället ges( någon gång per år) och då njuter jag av kung och fosterland! Men aldrig aldrig har jag någonsin ångrat mitt barn,finns inte på världskartan! Jag var ganska klar med mitt "ego" när jag skaffade barn,var trött på mitt tidigare liv som gick i samma. fotspår,ville ha Ut något mer av livet och det har jag verkligen fått uppleva som mamma! Jag har också haft den stora lyckan att få ett barn som är lätt att ha att göra med och som kan följa med mig på det mesta och som är väldigt social och utåtriktad! Jag har väll kanske haft stor tur!

  • Äldre 25 Feb 13:33
    #5

    Jag tänker snarare "vad är det som är så himla jobbigt med att ha barn? ". Nu har jag visserligen bara ett barn på 12 veckor som är ganska lättskött i min mening. Men det är väl knappast som att livet går under? Vad är det som inte hinns med som är så viktigt?

    Visst finns det jobbiga perioder men jag tror man har igen det flera gånger om! För mig räcker det med att se lilltjejen le åt mig :) Tänk när man blir äldre till exempel, det finns risk att man utan barn blir ganska ensam. Inte säkert såklart men man ser det ganska ofta. Eller tänk bara när ditt barn blir så pass stor att man kan umgås som vänner!

  • Äldre 25 Feb 13:33
    #6

    Håller med om att det är skitjobbigt med barn. Har man lite "egentid" någon sällsynt gång fattar man vad man verkligen saknar. Jag vill kunna åka på festival en vecka och svina, men det går ju inte att vara borta så länge från två barn under 4 år.... Jag vill åka på skidresa till Åre, utan barn, men det går inte heller..... Jag vill ha en helg för att ensam lufsa runt i mjukisar och äta McDonaldsmat till lunch och middag. Jag vill kunna se en hel film på dagtid.

    Men samtidigt är det ju positivt också. Man får villkorslös kärlek, det är kul att se dem utvecklas. Man känner sig stolt över dem och är glad att man producerat så fina ungar. Jag älskar dem över allt annat men ibland saknar man att vara mer "fri". Samtidigt vet jag att när jag varit utan barnen i 12 timmar så saknar jag dem nåt infernaliskt Drömmer

  • Anonym (Ensam­?) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 13:36
    #7
    Anonym (undrande) skrev 2015-02-25 13:10:39 följande:

    Det har jag som barnfri alltid undrat. Hur mycket jag än tänker kan jag inte komma på en enda positiv grej med barn. Det verkar bara jobbigt, jävligt jobbigt.....

    Det ska bli kul att se om någon kan presentera några fördelar här i tråden.


    Jag tänker långsiktigt, jag vill inte sitta där gammal och ensam utan några barn och kanske barnbarn. Så jag tycker helt klart det är värt det i det långa loppet även om det är riktigt trist när de är små.
  • Anonym (Ensam­?) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 13:38
    #8
    Unemjatti skrev 2015-02-25 13:33:17 följande:

    Jag tänker snarare "vad är det som är så himla jobbigt med att ha barn? ". Nu har jag visserligen bara ett barn på 12 veckor som är ganska lättskött i min mening. Men det är väl knappast som att livet går under? Vad är det som inte hinns med som är så viktigt?

    Visst finns det jobbiga perioder men jag tror man har igen det flera gånger om! För mig räcker det med att se lilltjejen le åt mig :) Tänk när man blir äldre till exempel, det finns risk att man utan barn blir ganska ensam. Inte säkert såklart men man ser det ganska ofta. Eller tänk bara när ditt barn blir så pass stor att man kan umgås som vänner!


    Kom tillbaka när ditt barn är lite äldre, det blir jobbigare och barnet kräver mer o mer. När det är bebis så är det sömn, mat och omvårdnad, då är det nöjt, så är det inte med en 8 åring, utan det kräver betydligt mer.
  • Anonym (Ensam­?) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 13:41
    #9
    Anonym (Kung) skrev 2015-02-25 13:07:12 följande:

    Inte jag inte. Jag tycker det är fantastiskt att vara med mitt barn, se henne utvecklas och det blir fanimej bara roligare för varje år (hon är fyra nu).


     


    Jag är dock deltidsförälder Tungan ute


    Det är en j*vla skillnad på att vara heltidsförälder respektive deltidsförälder. Som deltidsförälder glider man ju fram på en räkmacka genom åren barnen växer upp.
  • Äldre 25 Feb 13:43
    #10

    Ibland kan det kännas lite så ja men absolut inte hela tiden. För det mesta är det bara skratt och lycka. Han är så söt att jag tuppar av! Jag har bara hört hur jobbigt det är med barn och förvånas då det är så mysigt. Visst är det tufft och man får inte lika mycket tid själv. Men jag har många i familjen som stöd så kanske därav. Jag är heller inte ensamstående men tro mig ibland är sambon det tuffaste. Men jag älskar min familj och vill gärna ha fler barn. Fast vissa dagar är eländiga och jag står inte ut!! Men det går snabbt över. Du kanske ska se efter ditt mående i dig själv? Det påverkar mycket. När jag mått mindre bra har jag inte känt så stor glädje som mamma men nu när jag mår bättre är varje dag så härlig!

    Även fast jag precis fick en sopkvast i huvudet. Och sitter på toa. Känns inte lika jobbigt längre :)

    Nästan tomt när vi har barnvakt :( Men så är vi alla olika. Vissa gillar barn och allt där till medan en del vill att de ska bli vuxna så fort som möjligt. Men passa på att låta ditt barn få en bra uppväxt och skjut undan dig själv så blir det en fin individ du kan umgås med vuxet sen. Annars finns risken att barnet känner sig ivägen och kommer leta sig bortåt så fort som möjligt.

    Lycka till!

Svar på tråden Såå jobbigt att ha barn! Vad är det som är så kul?