• Mmmmmmm

    Familjelivs stora tråd om juristprogrammet

    Hej alla studerande och intresserade!

    Jag studerar till jurist vid Stockholms universitet. Jag tänkte att det skulle vara kul att starta en tråd här på FL för de som studerar på någon av landets utbildningar eller er som är intresserade av att göra det i framtiden! Jag svarar gärna på frågor.

    Jag vill ha en trevlig och mysig tråd där vi utbyter tips, peppar varandra och spekulerar om framtiden. Glad Både personliga funderingar och allmänna sådana om programmet är välkomna. 

  • Svar på tråden Familjelivs stora tråd om juristprogrammet
  • Mmmmmmm

    Jag kan börja då! Jag studerar på den andra terminen, kursen Civilrätt A. Första terminen lästes kurserna Juridisk introduktionskurs, Europarätt och Statsrätt. Alla dem är nu avklarade och godkända (AB på den förstnämnda och BA på de senare) och nu handskas jag som sagt med kursen som skämtsamt brukar kallas väggen. Men den är faktiskt helt okej och rätt rolig till och med.

    Några av ämnena som avhandlas är bland annat skadeståndsrätt, sakrätt, avtalsrätt, fordringsrätt, köprätt och annat mumsigt inom förmögenhetsrättens område.

    Efter programmet vill jag sitta ting och sedan har jag ingen aning var jag ska syssla med, men jag lutar mot humanjuridik på byrå, domstol eller någon statlig myndighet i dagsläget. Glad

    Någon annan som vill presentera sig?

  • Sisisisi

    Kul! Har inte sett någon sådan här tråd på FL tidigare. Jag läser T7 i Uppsala, en fördjupningskurs i aktiebolagsrätt vilket var mitt andrahandsval, valde socialrätt i första men den kursen blev inställd.

    Jag vet fortfarande inte vad jag vill jobba med, borde veta det efter att ha pluggat såhär länge kan man tycka :D


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mmmmmmm
    Sisisisi skrev 2015-02-25 17:37:23 följande:

    Kul! Har inte sett någon sådan här tråd på FL tidigare. Jag läser T7 i Uppsala, en fördjupningskurs i aktiebolagsrätt vilket var mitt andrahandsval, valde socialrätt i första men den kursen blev inställd.

    Jag vet fortfarande inte vad jag vill jobba med, borde veta det efter att ha pluggat såhär länge kan man tycka :D


    Åh, kul med någon som läser fördjupningsterminerna. Jag är mest intresserad av att läsa skadeståndsrätt och straffrätt när det väl är dags, men det intresset kan ju ändras på resans gång såklart!

    Vilka ämnen tycker du har varit roligast respektive tråkigast under grundterminerna?
  • lilly

    Jag kanske inte passar in men jag vill gärna bli jurist jag med. Hade 19.5 från gymnasiet i betyg men det räckte inte till. Hur som helst studerar jag nu till rättsvetare (vilket man har möjlighet att ta ut examen i efter T6). Kan i stort sett bli samma sak, men då inte åklagare, domare, kronofogde eller advokat vilket är lite synd. Är också lite rädd för att man kommer ses som en "hobbyjurist" av arbetsgivarna men det är ju bättre än inget. Att man automatiskt hamnar längst ner i högen för man inte har en jur.kand.  Men grattis till er i alla fall! :) Mina favoritområden är familjerätten och förvaltingsrätten, tycker associationsrätten är svår! Förhoppningsvis kan jag få ett jobb på en myndighet i alla fall, eller på en advokatbyrå. Det skulle jag tycka var jättekul. :) Är det sant som de säger om programmen, att det är mycket "snobbar" där och plugg dag och natt?

  • Mmmmmmm
    lilly skrev 2015-02-25 18:33:17 följande:

    Jag kanske inte passar in men jag vill gärna bli jurist jag med. Hade 19.5 från gymnasiet i betyg men det räckte inte till. Hur som helst studerar jag nu till rättsvetare (vilket man har möjlighet att ta ut examen i efter T6). Kan i stort sett bli samma sak, men då inte åklagare, domare, kronofogde eller advokat vilket är lite synd. Är också lite rädd för att man kommer ses som en "hobbyjurist" av arbetsgivarna men det är ju bättre än inget. Att man automatiskt hamnar längst ner i högen för man inte har en jur.kand.  Men grattis till er i alla fall! :) Mina favoritområden är familjerätten och förvaltingsrätten, tycker associationsrätten är svår! Förhoppningsvis kan jag få ett jobb på en myndighet i alla fall, eller på en advokatbyrå. Det skulle jag tycka var jättekul. :) Är det sant som de säger om programmen, att det är mycket "snobbar" där och plugg dag och natt?


    Du är så välkommen så. Glad

    Jag kan förstå din rädsla, men jag är säker på att du kommer att hitta en plats som passar dig till slut. Jag har sett på några byråers sidor att dem har haft folk med affärsjuridisk utbildning anställda, så alla verkar inte enbart anställda de med juristexamen.

    Jag upplever verkligen inget snobberi vid SU. I min årskull är det rätt många som är vänster rent politiskt (men det kanske är på grund av att många studenter är just det?). Sedan är det några ensamstående mammor som kämpar med ekonomi och studier, människor med invandrarbakgrund och så vidare. Men de flesta är nog medelklass och kommer från studievana hem, om jag ska gissa. Själv kommer jag från en arbetarfamilj utan högre utbildning innan mig och min syster. Så det är rätt blandat, och jag tycker att det är en rätt tråkig stereotyp att vi skulle vara något gäng snobbar ... Jag skulle inte se skillnad på min årskull och ett gång lärare, ekonomer, statsvetare, socionomer, biologer, historiker och så vidare.

    Jag pluggar rätt måttligt (20-40 h i veckan inklusive all undervisning och egna studier) men så har jag alltid haft rätt enkelt för mig i skolan. Jag läser just nu 150 % med en halvfartskurs vid sidan av.
  • lilly
    Mmmmmmm skrev 2015-02-25 18:49:11 följande:
    Du är så välkommen så. Glad

    Jag kan förstå din rädsla, men jag är säker på att du kommer att hitta en plats som passar dig till slut. Jag har sett på några byråers sidor att dem har haft folk med affärsjuridisk utbildning anställda, så alla verkar inte enbart anställda de med juristexamen.

    Jag upplever verkligen inget snobberi vid SU. I min årskull är det rätt många som är vänster rent politiskt (men det kanske är på grund av att många studenter är just det?). Sedan är det några ensamstående mammor som kämpar med ekonomi och studier, människor med invandrarbakgrund och så vidare. Men de flesta är nog medelklass och kommer från studievana hem, om jag ska gissa. Själv kommer jag från en arbetarfamilj utan högre utbildning innan mig och min syster. Så det är rätt blandat, och jag tycker att det är en rätt tråkig stereotyp att vi skulle vara något gäng snobbar ... Jag skulle inte se skillnad på min årskull och ett gång lärare, ekonomer, statsvetare, socionomer, biologer, historiker och så vidare.

    Jag pluggar rätt måttligt (20-40 h i veckan inklusive all undervisning och egna studier) men så har jag alltid haft rätt enkelt för mig i skolan. Jag läser just nu 150 % med en halvfartskurs vid sidan av.
    Aha! Vad läser du då för kurs vid sidan om? Jag har också hört andra säga att de är mycket snobbar, men det är nog mycket stereotyper. Även de att jurister att stela människor. De jag har mött är trevliga. :) När visste du att du ville bli jurist? Själv läste jag en kurs på gymnasiet, sen väcktes intresset. Det jag har märkt är att man ibland framstår som en besserwisser tyvärr. Man vill ju använda sina kunskaper utanför klassrummet, haha. I min familj diskuterar vi mycket lagar så det är roligt att ha koll och även höra vilka missuppfattningar många har :). Jag kommer också från en familj där jag är den första som gått högskola men det behövdes ju inte lika mycket förr. :)
  • Mmmmmmm
    lilly skrev 2015-02-25 19:27:51 följande:
    Aha! Vad läser du då för kurs vid sidan om? Jag har också hört andra säga att de är mycket snobbar, men det är nog mycket stereotyper. Även de att jurister att stela människor. De jag har mött är trevliga. :) När visste du att du ville bli jurist? Själv läste jag en kurs på gymnasiet, sen väcktes intresset. Det jag har märkt är att man ibland framstår som en besserwisser tyvärr. Man vill ju använda sina kunskaper utanför klassrummet, haha. I min familj diskuterar vi mycket lagar så det är roligt att ha koll och även höra vilka missuppfattningar många har :). Jag kommer också från en familj där jag är den första som gått högskola men det behövdes ju inte lika mycket förr. :)
    Jag fick också upp ögonen för utbildningen på grund av gymnasiekurser. Glad Rättskunskap och affärsjuridik läste jag. Sedan testade jag på juridiken på universitetsnivå genom att läsa JÖKen också.

    Alla jurister som jag har träffat har varit väldigt socialt kompetenta och trevliga!

    Jag älskar att diskutera juridik och jag omger mig bara med andra samhällsintresserade personer, även om inga av dem studerar just juridik, så det ger upphov många roliga diskussioner.

    Min sambo och jag kan diskutera juridik och politik i timmar, även om han inte har pluggat någon juridik och trots att vi röstar på olika block. Men risken att man blir lite besserwisser finns såklart där, som du säger. Flört 

    Ja, vilka skumma föreställningar vissa har när de kommer till juridik. Till och med styrande politiker går ofta ut och säger helt juridiskt felaktiga saker! Det är alltid lika underhållande.
  • Sisisisi
    Mmmmmmm skrev 2015-02-25 18:12:12 följande:

    Åh, kul med någon som läser fördjupningsterminerna. Jag är mest intresserad av att läsa skadeståndsrätt och straffrätt när det väl är dags, men det intresset kan ju ändras på resans gång såklart!

    Vilka ämnen tycker du har varit roligast respektive tråkigast under grundterminerna?


    Det absolut roligaste var sakrätten. Det tråkigaste har varit immaterialrätt, skatterätt och folkrätt. Annars har det mesta varit rätt så kul. IP-rätten var väldigt kul, konkurrensrätten och polisrätten likaså.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sisisisi
    lilly skrev 2015-02-25 18:33:17 följande:

    Jag kanske inte passar in men jag vill gärna bli jurist jag med. Hade 19.5 från gymnasiet i betyg men det räckte inte till. Hur som helst studerar jag nu till rättsvetare (vilket man har möjlighet att ta ut examen i efter T6). Kan i stort sett bli samma sak, men då inte åklagare, domare, kronofogde eller advokat vilket är lite synd. Är också lite rädd för att man kommer ses som en "hobbyjurist" av arbetsgivarna men det är ju bättre än inget. Att man automatiskt hamnar längst ner i högen för man inte har en jur.kand.  Men grattis till er i alla fall! :) Mina favoritområden är familjerätten och förvaltingsrätten, tycker associationsrätten är svår! Förhoppningsvis kan jag få ett jobb på en myndighet i alla fall, eller på en advokatbyrå. Det skulle jag tycka var jättekul. :) Är det sant som de säger om programmen, att det är mycket "snobbar" där och plugg dag och natt?


    När jag började väntade jag mig mycket snobbar och dryga människor, men det var inte alls så. Visst kan vissa vara lite översittare, men så är det ju överallt. Att böcker är borta och sidor är urrivna är sant, men de flesta är väldigt hjälpsamma och schyssta.

    Under perioder blir det väldigt mycket plugg, men jag antar att de som sitter hela nätterna sover på dagarna istället :) Vi har ca tre seminarier i veckan som man måste vara förberedd till plus en föreläsning eller två. Det är under PM-perioderna man sitter mer än heltid då man har det vanliga plus PM:et.

    För att läsa allt man borde så är det tillräckligt att sitta 6-8 timmar om dagen iaf. Beror ju lite på hur effektiv man är :) Känner man att man har läst allt så tror man att man missat något ;)

    Jag hörde några icke-jurister på bussen igår som pratade om hur mycket de pluggade. Denna vecka var tydligen extremt mycket plugg så dagen innan hade han varit tvungen att plugga kl 10-18! Det kan jag säga, är vardag för oss juriststudenter :D
    Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Familjelivs stora tråd om juristprogrammet