• Mmmmmmm

    Familjelivs stora tråd om juristprogrammet

    Hej alla studerande och intresserade!

    Jag studerar till jurist vid Stockholms universitet. Jag tänkte att det skulle vara kul att starta en tråd här på FL för de som studerar på någon av landets utbildningar eller er som är intresserade av att göra det i framtiden! Jag svarar gärna på frågor.

    Jag vill ha en trevlig och mysig tråd där vi utbyter tips, peppar varandra och spekulerar om framtiden. Glad Både personliga funderingar och allmänna sådana om programmet är välkomna. 

  • Svar på tråden Familjelivs stora tråd om juristprogrammet
  • Mmmmmmm

    Jag kan börja då! Jag studerar på den andra terminen, kursen Civilrätt A. Första terminen lästes kurserna Juridisk introduktionskurs, Europarätt och Statsrätt. Alla dem är nu avklarade och godkända (AB på den förstnämnda och BA på de senare) och nu handskas jag som sagt med kursen som skämtsamt brukar kallas väggen. Men den är faktiskt helt okej och rätt rolig till och med.

    Några av ämnena som avhandlas är bland annat skadeståndsrätt, sakrätt, avtalsrätt, fordringsrätt, köprätt och annat mumsigt inom förmögenhetsrättens område.

    Efter programmet vill jag sitta ting och sedan har jag ingen aning var jag ska syssla med, men jag lutar mot humanjuridik på byrå, domstol eller någon statlig myndighet i dagsläget. Glad

    Någon annan som vill presentera sig?

  • Sisisisi

    Kul! Har inte sett någon sådan här tråd på FL tidigare. Jag läser T7 i Uppsala, en fördjupningskurs i aktiebolagsrätt vilket var mitt andrahandsval, valde socialrätt i första men den kursen blev inställd.

    Jag vet fortfarande inte vad jag vill jobba med, borde veta det efter att ha pluggat såhär länge kan man tycka :D


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mmmmmmm
    Sisisisi skrev 2015-02-25 17:37:23 följande: