• Anonym (Sårad­)
    Äldre 25 Feb 16:46
    20564 visningar
    137 svar
    137
    20564

    "Bättre lycka nästa gång", sa han till min man som precis berättat att han blivit pappa.

    Min man kom nyss hem från jobbet. Vi fick en dotter för lite mer än en vecka sedan.
    Mannen var tillbaka på jobbet för första gången sedan förlossningen, idag (han har varit ledig från förlossningen fram till idag). De hade firat honom lite grann i fikarummet, för att han är nybliven pappa. De frågade "vad det blev för nått", varpå min man svarar att vi fick en dotter.
    Då kläcker en av hans arbetskompisar (en man) ur sig: "jaja, bättre lycka nästa gång!". Och som inte det vore nog så hade tydligen fler instämt och någon hade sagt att "ja, nog är det roligare med en grabb".
    Min man berättade detta för mig lite med attityden "haha, vet du vad de sa på jobbet...", men jag tog det inte alls lika skämtsamt och lätt. Jag blev uppriktigt sårad.
    Det kanske bara är mina hormoner, men jag är jätteledsen just nu.

    Är jag överkänslig eller var det en väldigt taskig kommentar?

    Saken är den att min man helst ville ha en pojke. Han blev givetvis överlycklig över vår dotter, men fick han önska, så önskade han sig en pojke. Och den vetskapen (som jag vetat om länge) gnager ju självklart ännu värre nu efter kommentarerna på makens jobb.

  • Svar på tråden "Bättre lycka nästa gång", sa han till min man som precis berättat att han blivit pappa.
  • Anonym (Krass­)
    Äldre 25 Feb 16:49
    #1
    -1 +1

    Jag har en äldre syster och en bror på sladden. När han var född dunkade grannkarlen pappa i ryggen. Jag förstod inte riktigt då. Tänkte mer att det var kul med andra sorten. Men sen har jag förstått. Så trist att utvecklingen inte gått mer framåt.
    Vilken dinosarie till kollega din man har. Och vilken social klant.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 25 Feb 16:52
    #2
    -2

    Så jävla vedervärdigt. Hade ställt till ett litet helvete om jag hört nåt dylikt. Vidrigt. Fy fan!

  • ica
    Äldre 25 Feb 16:58
    #3
    +2

    Kommer att tänka på en dopannons jag såg för många år sedan.

    Det vart ej som vi ville
    det blev ingen kille.
    Välkommen Vilma

  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 25 Feb 17:00
    #4
    +1

    Jag väntar min tredje son och jag vet inte hur många gånger jag hört: Nu hoppas du väl på att det blir en liten flicka. Dock har jag fått väldigt nedlåtande blickar när jag sagt: Ja jag hoppas det är en flicka.

    Detta med vilket kön det är på barn är något som blivit väldigt hypat. Får man flickor så borde man fått pojkar och får man pojkar borde man fått flickor. Att få flera barn av samma kön verkar vara ett big NONO och omgivningen utgår då automatiskt från att man kommer försöka igen. Jag har redan fått frågan om när nummer fyra kommer Obestämd.

    Om jag inte vill ha fyra barn då? skall jag satsa på ett barn till för att hoppas på att det är en flicka och sedan adoptera bort det om det är en kille till eller vadå?

    Onödig kommentar från kollegan tycker dock inte du skall lägga så mycket energi på det för om ni får en dotter till sen så kommer det bli ännu värre (troligen).

  • Anonym (Sårad­) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 17:11
    #5
    Anonym (Krass) skrev 2015-02-25 16:49:49 följande:

    Jag har en äldre syster och en bror på sladden. När han var född dunkade grannkarlen pappa i ryggen. Jag förstod inte riktigt då. Tänkte mer att det var kul med andra sorten. Men sen har jag förstått. Så trist att utvecklingen inte gått mer framåt.
    Vilken dinosarie till kollega din man har. Och vilken social klant.


    Ja, verkligen. Och det var ju inte bara han heller tydligen. Fler hade instämt med honom och en annan hade sagt att det är roligare med en grabb.
    Exakt den kommentaren har ju min man också fällt några gånger - både innan jag blev gravid, samt när jag väl var det och vi inte visste vilket kön det var. Så den tog ju extra hårt på mig. Rynkar på näsan
    Drottningen70 skrev 2015-02-25 16:52:23 följande:

    Så jävla vedervärdigt. Hade ställt till ett litet helvete om jag hört nåt dylikt. Vidrigt. Fy fan!


    Jag är ingen sån person. Jag började grina som en liten femåring istället. Skäms
    Jag frågade maken vad han hade svarat på kommentarerna, men han menar på att han inte kontrade med någonting alls.
    Innerst inne vill han ju ha en son, det vet jag.
    ica skrev 2015-02-25 16:58:52 följande:

    Kommer att tänka på en dopannons jag såg för många år sedan.

    Det vart ej som vi ville
    det blev ingen kille.
    Välkommen Vilma


    Men, alltså, OJ! Är det sant? Va hemskt! Att liksom barnets egna föräldrar (antar jag) skrev en sådan annons. Förvånad
    Anonym (Ellie) skrev 2015-02-25 17:00:45 följande:

    Jag väntar min tredje son och jag vet inte hur många gånger jag hört: Nu hoppas du väl på att det blir en liten flicka. Dock har jag fått väldigt nedlåtande blickar när jag sagt: Ja jag hoppas det är en flicka.

    Detta med vilket kön det är på barn är något som blivit väldigt hypat. Får man flickor så borde man fått pojkar och får man pojkar borde man fått flickor. Att få flera barn av samma kön verkar vara ett big NONO och omgivningen utgår då automatiskt från att man kommer försöka igen. Jag har redan fått frågan om när nummer fyra kommer Obestämd.

    Om jag inte vill ha fyra barn då? skall jag satsa på ett barn till för att hoppas på att det är en flicka och sedan adoptera bort det om det är en kille till eller vadå?

    Onödig kommentar från kollegan tycker dock inte du skall lägga så mycket energi på det för om ni får en dotter till sen så kommer det bli ännu värre (troligen).


    Det är så det är alltså? Det visste inte jag.
    Det är ju skönt att det inte bara är jag som blivit "drabbad", om du förstår hur jag menar. Även fast inte kommentaren var riktad till mig, så tog jag det ändå hårdast.
    Min man sa att får vi en pojke så är vi nöjda sedan. Får vi en flicka så kanske vi kan försöka igen. Detta sa han dock innan jag ens blev gravid. Men ändå. Gråter



  • nozpa
    Äldre 25 Feb 17:16
    #6

    Det var inte bara ett skämt då? Alltså jag tycker det är en sak som folk vanligen hasplar ur sig. Kanske mest för att dom tror att man ska skämta så.

    Mina manliga kollegor har de 2 gångerna när vi fick döttrar påpekat att vi måste lägga en hammare under sängen. "Säg åt XX att lägga dit hammaren så blir det en pojk".
    Jag har bara tagit det som ett skämt liksom.
    Likaså har jag både kollegor och annat folk som tror att bara för att jag är tjej så ville jag ha döttrar.

    Alltså folk är sådär, jag hade verkligen bara skakat av mig det. Du och din man har fått en underbar liten tjej. Och det är det viktigaste.

  • ica
    Äldre 25 Feb 17:17
    #7
    Anonym (Sårad) skrev 2015-02-25 17:11:56 följande:
    Ja, verkligen. Och det var ju inte bara han heller tydligen. Fler hade instämt med honom och en annan hade sagt att det är roligare med en grabb.
    Exakt den kommentaren har ju min man också fällt några gånger - både innan jag blev gravid, samt när jag väl var det och vi inte visste vilket kön det var. Så den tog ju extra hårt på mig. Rynkar på näsan
    Drottningen70 skrev 2015-02-25 16:52:23 följande:

    Så jävla vedervärdigt. Hade ställt till ett litet helvete om jag hört nåt dylikt. Vidrigt. Fy fan!


    Jag är ingen sån person. Jag började grina som en liten femåring istället. Skäms
    Jag frågade maken vad han hade svarat på kommentarerna, men han menar på att han inte kontrade med någonting alls.
    Innerst inne vill han ju ha en son, det vet jag.Men, alltså, OJ! Är det sant? Va hemskt! Att liksom barnets egna föräldrar (antar jag) skrev en sådan annons. Förvånad
    Anonym (Ellie) skrev 2015-02-25 17:00:45 följande:

    Jag väntar min tredje son och jag vet inte hur många gånger jag hört: Nu hoppas du väl på att det blir en liten flicka. Dock har jag fått väldigt nedlåtande blickar när jag sagt: Ja jag hoppas det är en flicka.

    Detta med vilket kön det är på barn är något som blivit väldigt hypat. Får man flickor så borde man fått pojkar och får man pojkar borde man fått flickor. Att få flera barn av samma kön verkar vara ett big NONO och omgivningen utgår då automatiskt från att man kommer försöka igen. Jag har redan fått frågan om när nummer fyra kommer Obestämd.

    Om jag inte vill ha fyra barn då? skall jag satsa på ett barn till för att hoppas på att det är en flicka och sedan adoptera bort det om det är en kille till eller vadå?

    Onödig kommentar från kollegan tycker dock inte du skall lägga så mycket energi på det för om ni får en dotter till sen så kommer det bli ännu värre (troligen).


    Det är så det är alltså? Det visste inte jag.
    Det är ju skönt att det inte bara är jag som blivit "drabbad", om du förstår hur jag menar. Även fast inte kommentaren var riktad till mig, så tog jag det ändå hårdast.
    Min man sa att får vi en pojke så är vi nöjda sedan. Får vi en flicka så kanske vi kan försöka igen. Detta sa han dock innan jag ens blev gravid. Men ändå. Gråter



    Jo, det är sant. Jag kommer inte ihåg säkert namnet på flickstackarn. Men jag satte teet i halsen den frukosten.
    Sen kan man ju alltid informera idioten om att flickspermier simmar längre...
  • Anonym (Hihi)
    Äldre 25 Feb 17:19
    #8
    ica skrev 2015-02-25 16:58:52 följande:

    Kommer att tänka på en dopannons jag såg för många år sedan.

    Det vart ej som vi ville
    det blev ingen kille.
    Välkommen Vilma


    Oj vad jag skrattade:)
  • Anonym (Fniss­)
    Äldre 25 Feb 17:22
    #9

    Eller flaggan i topp det blev en med snopp!

  • ica
    Äldre 25 Feb 17:23
    #10
    Anonym (Hihi) skrev 2015-02-25 17:19:54 följande:
    Oj vad jag skrattade:)
    Varsågod!
Svar på tråden "Bättre lycka nästa gång", sa han till min man som precis berättat att han blivit pappa.