• Lingling

    Varför vara kvar i storbanker som Nordea?

    Jag har just upptäckt att Nordea ger 0 % ränta på sparkonton. Nischbankerna som har insättningsgaranti ger upp till 1,3 %, vilket ju åtminstone är något. Jag funderar därför på att flytta mina resurser till en sådan. Men är det riskfritt, om banken har insättningsgaranti? Är det något man ska tänka på vid flytten? Varför stannar folk kvar i banker som Nordea, som ger 0  % ränta och som hade en vinst på 40 miljarder 2014? Finns det några fördelar med det som jag inte har förstått?

  • Svar på tråden Varför vara kvar i storbanker som Nordea?
  • CarinaL26

    Nordea har hyfsade fonder. De erbjöd också den lägsta boräntan. Därför är jag fortfarande kund.

    Det är riskfritt att flytta pengarna till en nischbank om den har insättningsgaranti. Men fundera på om du inte även vill spara i fonder. Långsiktigt ger de bättre avkastning och de finns fonder med låg risk och låga avgifter som alternativ till sparkonto.

  • JPT
    CarinaL26 skrev 2015-02-25 21:30:51 följande:

    Nordea har hyfsade fonder. De erbjöd också den lägsta boräntan. Därför är jag fortfarande kund.

    Det är riskfritt att flytta pengarna till en nischbank om den har insättningsgaranti. Men fundera på om du inte även vill spara i fonder. Långsiktigt ger de bättre avkastning och de finns fonder med låg risk och låga avgifter som alternativ till sparkonto.


    Skriver under på det. 
  • Lingling

    Ok, tack! Jag har lite pengar på nån sorts räntefonder också just nu, förutom bankkonto, men är lite förvirrad över det här med fonder. Det är ju en osäkerhet, eller hur, pengarna kan bara försvinna rätt som det är, även om jag förstår att det är mer osannolikt med räntefonder än med aktiefonder. Men i alla fall. Det känns inte riktigt som jag litar på fonder .... Tycker ni det är dumt? Det känns som jag i alla fall vill ha en del pengar på ett riktigt bankkonto.

  • CarinaL26
    Lingling skrev 2015-02-25 21:40:52 följande:

    Ok, tack! Jag har lite pengar på nån sorts räntefonder också just nu, förutom bankkonto, men är lite förvirrad över det här med fonder. Det är ju en osäkerhet, eller hur, pengarna kan bara försvinna rätt som det är, även om jag förstår att det är mer osannolikt med räntefonder än med aktiefonder. Men i alla fall. Det känns inte riktigt som jag litar på fonder .... Tycker ni det är dumt? Det känns som jag i alla fall vill ha en del pengar på ett riktigt bankkonto.


    Det finns blandfonder som har både räntebärande papper ich aktier i portföljen. Man kan välja fonder med en mindre del aktier, tex 10 eller 30%. Nordea 10 som bara har 10% aktier går mycket bättre än bästa sparkontot. Risk finns ju såklart men jag undrar om den fonden ett enda år gått sämre än bästa sparkontona där insättningsgaranti finns. Andra banker har liknande fonder om du inte vill vara hos Nordea.
  • Gladskit

    Jag tror att Nordea lever mycket på kunder som "alltid haft dem". I min omgivning är Nordea banken nr 1 bland den äldre generationen som upplever att deras bankman är trevlig och att ett bankbyte verkar så krångligt.
    Där har Nordea sin målgrupp.

    För mig (30+) och mina vänner och även på arbetsplatsen när vi diskuterar banker, fonder, bolån mm så är det ingen som har Nordea. De har inte kunnat matcha räntor, upplevs som otillgängliga, har små kundkontor utan kontanthantering mm. Alltså kan man lika gärna välja en "internetbank" typ Länsförsäkringar, Skandia, Ikano eller liknande.

    Själv har jag inte heller kunnat samla alla mina tjänster hos en bank utan vi har shoppat runt lite. Bolån fick vi absolut bäst hos Handelsbanken där vi även har våra lönekonton med tillhörande kort. De tar också emot kontanter och rör med mynt på vårt lokala kontor vilket är extremt pedagogiskt och bra för oss som försöker lära våra barn hur man hanterar pengar.
    Sen är inte deras sparprodukter de bästa (i våra ögon) så där har vi en del hos Avanza tex.

    Men det är klart att det kräver lite av en själv.

    Gällande fonder så har Nordnet och Avanza bra jämförelseverktyg på sina hemsidor tycker jag. Dem kan man med fördel använda även om man sen väljer att köpa själva fonden hos sin egen bank!

  • Paulina P P

    Jag vet inte. Jag funderar på att byta bank. Jag har inga lån, däremot ett stort sparande som jag gärna flyttar över till en bank med bättre ränta. Jag är pluskuynd vilket dels skulle betyda högre ränta, men det gör det inte och att jag ska kunna växla pengar gratis, men det kan jag inte heller eftersom jag numera bor norr om Gävle (de fraktar inte utländsk valuta högre upp i landet).

    Jag planerar att boka in ett möte med min personliga bankman och fråga vad de har  att erbjuda.

  • Ludda

    Tack för alla tips! Om man nu väljer en nischbank (med insättningsgaranti), vilka nischbanker har ni bra respektive dåliga erfarenheter av?

  • Gladskit

    Jag har haft sparkonto hos Svea Direkt, de har insättningsgaranti. Alltid snabba överföringar och det kostar inget att ha konto där. Nu vet jag inte räntan per idag men den har alltid varit högre än de vanliga bankerna tidigare.

    Sen har vi våra fonder i Avanza. Bra och enkel hemsida, tydligt vad man har för innehav mm.

    Så dem kan jag absolut rekommendera. En kollega nämnde precis (apropå att vi får lön idag) att hon öppnat lönekonto i Marginalen Bank vilket verkar funka alldeles ypperligt.

    Det man ska kolla är väl främst insättningsgarantin, tillgänglighet på hemsidan och bankdagar vid överföringar, max-och/eller minimuminsättningar, hur många uttag per år och om det är förknippat med några kostnader att ta ut pengar.

  • KalmarKalle

    Jag använder Swedbank till bolån och lönekonto, SBAB till sparkonto och Avanza till aktier. Det finns många tusenlappar att spara/tjäna genom att få ner räntan man betalar på bolånen och genom att upp räntan/avkastningen på sparkonton och aktier.


    Jag rekommenderar Avanza.se till fonder bl a för att man kan jämföra fonder med index och se om förvaltningsavgiften är värd att betala (välj en indexfond annars).

    När det gäller bolån använder jag hemkalkyl.se för att se mycket pengar man sparar på att få ner räntan några tiondelar.

  • Digitus
    KalmarKalle skrev 2015-03-01 12:33:25 följande:

    Jag använder Swedbank till bolån och lönekonto, SBAB till sparkonto och Avanza till aktier. Det finns många tusenlappar att spara/tjäna genom att få ner räntan man betalar på bolånen och genom att upp räntan/avkastningen på sparkonton och aktier.


    Jag rekommenderar Avanza.se till fonder bl a för att man kan jämföra fonder med index och se om förvaltningsavgiften är värd att betala (välj en indexfond annars).

    När det gäller bolån använder jag hemkalkyl.se för att se mycket pengar man sparar på att få ner räntan några tiondelar.


    Avanza kände jag till sen tidigare, men tack för tipset om hemkalkyl.se! Jag håller just nu på att leta lägenhet och nu har jag kunnat jämföra några olika. Tummen upp!
  • CFly

    Avanza är bra. Man behöver inte vara kvar hos en bank för att köpa deras fonder. Går utmärkt att köpa samma fond via t.ex. Avanza.

Svar på tråden Varför vara kvar i storbanker som Nordea?