• Äldre 26 Feb 11:26
    3912 visningar
    17 svar
    17
    3912

    Förlossningsberättelse: När lillhen kom till världen!

    Det är få saker som är så spännande, så pirrande och intressant som berättelsen om när ett kärt barn föds.
    Jag personligen älskar att läsa andras förlossningsberättelser och att få följa med på resan fram tills det att ett nytt liv kommer till världen.
    Tänkte därför starta en tråd där vi kan dela med oss av våra förlossningar.
    Det går bra att vara anonym i tråden

    Här kan du läsa om när Wilhelm kom till världen:
    http://www.familjeliv.se/blogg/frennifer/forlossningsberattelse-2/

  • Svar på tråden Förlossningsberättelse: När lillhen kom till världen!
  • wordsf­rommyk­eyboar­d
    Äldre 26 Feb 12:17
    #1
    +2
    "När lillhen kom till världen!"
    Skrattande
    Måste erkänna att jag fann det riktigt roligt och fyndigt med bytet av lillen till lillhen, och jag gillar inte ordet 'hen' egentligen
  • Äldre 26 Feb 12:24
    #2
    wordsfrommykeyboard skrev 2015-02-26 12:17:54 följande:
    "När lillhen kom till världen!"
    Skrattande
    Måste erkänna att jag fann det riktigt roligt och fyndigt med bytet av lillen till lillhen, och jag gillar inte ordet 'hen' egentligen
    Tack
    Jag finulade lite med rubriken där!
  • Äldre 26 Feb 12:56
    #3

    Bara en reflektion:
    Sedan den här tråden publicerades har i skrivande stund över 50 andra trådar fått svar, dvs minst 50 andra trådar är mer intressant än den här. Och ändå ligger den här som fäst bara för att en forumvärd tycker att det är intressant? Enda kommentaren som skrivits är att titeln innehåller ett (1) kul ord...


    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi inte tycker om.
  • Äldre 26 Feb 15:46
    #5

    Inte nog med det, utan det finns en fäst tråd som gör reklam för denna tråd också :P

  • Äldre 26 Feb 20:40
    #5

    Alltså, är det tävlingar och så förstår jag att tråden är fäst högst upp, men bara vilken tråd som helst gjord av forumvärd??

    Denna tråd hade ju varit död och på sidan 10 vid det här laget om det inte var för att den var högst upp... Märkligt. Dessutom var det två inlägg som ifrågasatte tråden som togs bort. Ytterligare märkligt...


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Anonym (-)
    Äldre 27 Feb 03:19
    #6

    Grymt ointressant att läsa om någon annan människas förlossning. Förutsatt att den inte är unik och helt spektakulär.
    Och, ja, jag vet att man brukar säga att varje förlossning är "unik". Men, let's face it; de allra flesta förlossningar är väldigt, väldigt, väldigt lika varann.
    - Att läsa om någon som själv dragit ut barnet, eller som fött i en pool hemma, eller något annat mer spektakulärt hade gått an. Men att läsa om en helt vanlig förlossning!? - Tack, men nej, tack.

  • Anonym (vega)
    Äldre 28 Feb 06:10
    #7
    Anonym (-) skrev 2015-02-27 03:19:19 följande:

    Grymt ointressant att läsa om någon annan människas förlossning. Förutsatt att den inte är unik och helt spektakulär.
    Och, ja, jag vet att man brukar säga att varje förlossning är "unik". Men, let's face it; de allra flesta förlossningar är väldigt, väldigt, väldigt lika varann.
    - Att läsa om någon som själv dragit ut barnet, eller som fött i en pool hemma, eller något annat mer spektakulärt hade gått an. Men att läsa om en helt vanlig förlossning!? - Tack, men nej, tack.


    Håller med dig. Själv har jag aldrig berättat för ngn om mina förlossningar för jag vet hur oändligt tråkigt det är att höra på slikt.
  • Äldre 28 Feb 09:06
    #8
    +1

    Oj, inte en enda berättelse. Jag och många andra tycker att det är intressant att läsa om förlossningar så den här tråden hade kunnat bli riktigt bra.

    Ni som inte tycker om att läsa det kan helt enkelt välja att inte göra det.

    Nåja, jag kan bjuda på en av mina förlossningar, den var lite annorlunda. Tar det kortfattat också

    Jag och maken väntade vårt andra barn och jag var i vecka 40+4, exakt lika långt gången som när första barnet föddes. Jag hade precis avslutat ett telefonsamtal där en väninna frågade om jag kände något än då jag kände en svag "mensvärk " som försvann lika snabbt. Inom loppet av 30 min så hann jag känna samma sak 3 ggr och förstod att det var startskottet.

    Vi tar väskan och sätter hos i bilen för att börja åka. Första förlossningen tog ca 7 timmar från första känningarna och vi hade 16 mil till sjukhuset så vi tyckte att det var lika bra att starta på en gång.

    Maken går in till grannen för att hämta vår äldre dotter och precis då startade mina värkar ordentlig.

    Vi åkte några mil och så gick mitt vatten. Pratade i telefon med min mamma för att informera om att vi kommer och lämnar äldre tösen. Mamma får lite panik när vattnet gått och vill att jag ska ta ambulans istället, jag tycker tycker att hon överdriver.

    10 min senare ringer de från förlossningen får att fråga hur det går då min smått hysteriska mamma ringt dem. Här blev jag riktigt arg, ansåg att min mamma måste tagga ner.

    När vi åkt 10 mil är vi framme för att lämna av dottern hos mamma och tror ni inte att hon har ringt efter en barnmorska (!!!!!) precis efter så svänger det in en ambulans på gården som min pappa hämtat ( Ja, han åkte till ambulansmottagningen och övertalade dem att följa med).

    Jag var arg, skämdes och hade grymt ont så jag skrek en stund på mina föräldrar. Barnmorskan frågade snällt om hon fick undersöka mig snabbt innan vi åkte vidare i egen bil. När hon undersökte så upptäckte hon att jag var helt öppen och att barnet mest troligen låg i säte. Jag vägrade att tro att hon hade rätt då min ordinarie bm sagt att bebisen var fixerad. Jag lät mig övertalas till att åka ambulans med bm.

    Bara 6 mil till sjukhuset så trodde jag att det var onödigt med ambulans. Så fel jag hade.

    Efter 4 mil satte krystvärkarna igång och ambulansen stannade på en parkeringsplats så att jag skulle få föda. Maken som kört efter ambulansen klev in fram med föraren men det fick inte jag veta så jag var jätteledsen för att han inte var med.

    Krystade och ut kom en fot. Det blev panik i ambulansen, maken fick hoppa ur och det blev ilfart mot sjukhuset. Bebisen låg i fot-säte med ena benet ned och andra mot huvudet. Barnmorskan sa att jag inte fick krysta och att jag skulle få ett akutsnitt när vi anlänt.

    Men att inte krysta när man har krystvärkar är omöjligt! Jag försökte men fick ge upp.

    Barnmorskan fick stoppa in sina händer och vrida barnet medan jag krystade så att h*n inte skulle skadas. Mycket obekvämt!

    Bara 2 min innan vi var framme, i en ambulans som körde i 170 km/h så föddes min andra dotter.

    53cm lång och 4125g tung.

    Det blev långt ifrån den drömförlossning jag hoppats på.

  • Anonym (vega)
    Äldre 28 Feb 09:50
    #9

    .............................................................

  • Anonym (D)
    Äldre 28 Feb 09:58
    #10
    Anonym (-) skrev 2015-02-27 03:19:19 följande:

    Grymt ointressant att läsa om någon annan människas förlossning. Förutsatt att den inte är unik och helt spektakulär.

    Och, ja, jag vet att man brukar säga att varje förlossning är "unik". Men, let's face it; de allra flesta förlossningar är väldigt, väldigt, väldigt lika varann.

    - Att läsa om någon som själv dragit ut barnet, eller som fött i en pool hemma, eller något annat mer spektakulärt hade gått an. Men att läsa om en helt vanlig förlossning!? - Tack, men nej, tack.


    I min mammagrupp var det faktiskt ingen som fick en "vanlig" förlossning, alltså en skolboksförlossning. I varje fall fanns någon twist som gjorde förlossningarna väldigt olika, så visst kan det vara intressant att höra andras berättelser!
  • Anonym (Halla­baloo)
    Äldre 28 Feb 10:06
    #11

    En person i min vänkrets filmade förlossningen och ville visa på en fest... jag ville inte se men majoriteten ville så där satt vi och skålade med hennes underliv på tv´,n.
    Var ju ändå tur att det inte var en middag för då hade aptiten flugit sin kos.

    Grymt ointressant.

  • Anonym (snäll­a)
    Äldre 28 Feb 11:12
    #12

    Varför så negativa? Smaken är olika. De finns faktiskt personer som vill läsa om andras förlossningar. Jag vill det eftersom jag väntar mitt första barn just nu.

    Så snälla, sluta förstöra tråden.

  • Anonym (-)
    Äldre 28 Feb 18:19
    #13
    Anonym (Hallabaloo) skrev 2015-02-28 10:06:27 följande:

    En person i min vänkrets filmade förlossningen och ville visa på en fest... jag ville inte se men majoriteten ville så där satt vi och skålade med hennes underliv på tv´,n.
    Var ju ändå tur att det inte var en middag för då hade aptiten flugit sin kos.

    Grymt ointressant.


    Men, alltså, VA!? Vad f*n är det med folk och deras egon!? Seriöst. Kräks
  • Anonym (Halla­baloo)
    Äldre 28 Feb 18:23
    #14
    Anonym (-) skrev 2015-02-28 18:19:37 följande:
    Men, alltså, VA!? Vad f*n är det med folk och deras egon!? Seriöst. Kräks
    Ja säg det?
    Hon visade filmen för sina föräldrar också... jag hade inte velat se den som mamma.
    Hade heller inte velat att mina barn skulle sett.
  • Äldre 2 Mar 12:29
    #15
    Anonym (snälla) skrev 2015-02-28 11:12:20 följande:

    Varför så negativa? Smaken är olika. De finns faktiskt personer som vill läsa om andras förlossningar. Jag vill det eftersom jag väntar mitt första barn just nu.

    Så snälla, sluta förstöra tråden.


    Det är inte trådens ämne jag vänder mig emot, det är det faktum att den fästes bara för att den var skapad av en forumvärd som jag tyckte var anmärkningsvärt. Uppenbarligen är den inte jätteintressant eftersom den bara innehåller en enda berättelse.
    Vi tar jobb vi inte vill ha, för att kunna köpa saker vi inte behöver, för att imponera på folk vi inte tycker om.
  • Äldre 22 Mar 20:07
    #16

    Här kommer min förlossningsberättelse för er som vill läsa :) Ni andra gnällspikar kan ju bara låta bli och läsa.... :P

    lifeofjohanna.se/forlossningsberattelse/


  • Anonym (C)
    Äldre 26 Jun 08:55
    #17

    carrosungar.vimedbarn.se/forlossningsberattelse/ Här är min, dottern är född 5 veckor förtidigt på Gran canaria

Svar på tråden Förlossningsberättelse: När lillhen kom till världen!