• Anonym (hjälp)

    Jisses, jag ska bli mormor???

    Min 17-åriga dotter är gravid. Hon och hennes pojkvän har bestämt sig för att behålla barnet. Det känns helt ok, de är stabila och lugna, de kommer bo tillsammans och han har jobb och allt är bra mellan dem. Jag är inte för en sekund orolig att de inte ska klara av ansvaret, jag kommer så klart finnas i bakgrunden och stötta dem med allt de behöver - likaså den blivande farmodern och båda våra familjer. Efter att värsta chocken lagt sig så är jag glad för deras skull, glad och förväntansfull så klart. Min dotter ska få den största gåvan som finns! 

    Men herre jisses, jag ska bli MORMOR?? Jag fick själv barn som nyss fyllda 17 så jag är inte ens 35! Jag har lite panik. Någon livskris. Mormor, det låter så jäkla gammalt och jag vet ju inte ens vad jag ska bli när jag är stor? Jag har den där bilden i mitt huvud av min mormor, som bakade bullar med förkläde och läste sagor och jag kan inte baka någonting alls... 

    Finns det någon ung mormor här inne som fattar hur jag tänker just nu? Som kan lugna mig lite? Detta kan jag ju inte prata med någon om, känner mig så jäkla barnslig som får någon form av identitetskris av att min dotter ska bli mamma... 

  • Svar på tråden Jisses, jag ska bli mormor???
  • DickRex

    Gulligt på något vis Längtar dit själv!


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Mrs Moneybags

    Min mamma blev mormor vid 38 års ålder, så det var inte långt ifrån din ålder. Hon tyckte det var enormt kul och var väldigt involverad i mina syskonbarns uppväxt. Man kan säga att hon blev som en extramamma för dem, eftersom min syster var så pass ung. Hon hade ju ork och lust att ta hand om sina barnbarn ofta, så de har verkligen en speciell kontakt. 

    Grattis får man väl säga!!

  • Anonym (Malin)

    Även min mamma blev mormor som väldigt ung, hon var 40 och jag var då 17. Det gick alldeles utmärkt och det är så underbart kul att mormor/morfar och även då farmor/farfar är så unga och pigga!

    Grattis

  • BigMami

    Men mormor låter ju i alla fall bättre än farmor, tycker jag

    Farmor låter gammalt och elakt!

    Grattis!

  • Anonym (hjälp)

    Tack för era gratulationer :) Jag är så glad för deras skull, de är så lyckliga över den kommande bebisen och jag är också väldigt glad över barnet. 
    Och jag är glad att jag kommer orka passa den och hjälpa till om de vill att jag ska göra det! 

    Det är bara just det här ordet mormor som jag har svårt att identifiera mig med  

  • Karpalo

    Men tänk så mycket ork du kommer ha att göra en massa med ditt barnbarn gentemot om du hade varit 60+ :)

  • taquine

    Tycker bara det låter hemskt, men är väl av uppfattningen att barn inte ska ha barn.. Hade min dotter kommit hem och sagt hon var med barn hade jag frågat mig själv vad jag gjort för fel. 
    Men sådant där brukar väl gå i arv har jag förstått, att utbilda sig , skaffa ett bra jobb och se sig omkring innan barn verkar inte vara prio. Stackars ungar som inte ens få leva ut sin tonår

  • Anonym (Moster)

    Grattis, det blir säkert kul. Jag blev moster till min lillasysters son då jag var 17.

  • Anonym (hjälp)
    taquine skrev 2015-02-26 13:38:54 följande:

    Tycker bara det låter hemskt, men är väl av uppfattningen att barn inte ska ha barn.. Hade min dotter kommit hem och sagt hon var med barn hade jag frågat mig själv vad jag gjort för fel. 
    Men sådant där brukar väl gå i arv har jag förstått, att utbilda sig , skaffa ett bra jobb och se sig omkring innan barn verkar inte vara prio. Stackars ungar som inte ens få leva ut sin tonår


    Det finns inget som hindrar att hon utbildar sig och skaffar ett bra jobb senare. Själv har jag i dag universitetsutbildning och ett välbetalt, bra jobb och det räknar jag med att hon också kommer att ha sedan. Hon är inte dum, tvärtom är hon smart som få så det kommer inte bli några problem för henne.
    Jag känner inte heller att hon är ett barn längre i den bemärkelsen, skillnad hade varit om hon var 13, hon fyller ju snart 18!?!

    Jag tror inte att hon kommer att känna att hon inte fått levt ut sina tonår. Se sig omkring har hon dessutom gjort, vi har rest runt i världen och det kommer hon kunna göra med sitt barn sedan också. Hennes pojkvän har ett välbetalt jobb så de kommer att kunna försörja sig. Jag tycker inte alls att det är hemskt och jag anklagar inte mig själv för att ha gjort ett dåligt jobb med att uppfostra henne - hon är en fantastisk människa. Att en 17-åring har sex är inget ovanligt vad jag vet och det kan hända att preventivmedel inte funkar. Nu valde de att behålla barnet och jag tänker stötta henne till hundra procent.


  • Anonym (Malin)
    taquine skrev 2015-02-26 13:38:54 följande:

    Tycker bara det låter hemskt, men är väl av uppfattningen att barn inte ska ha barn.. Hade min dotter kommit hem och sagt hon var med barn hade jag frågat mig själv vad jag gjort för fel. 
    Men sådant där brukar väl gå i arv har jag förstått, att utbilda sig , skaffa ett bra jobb och se sig omkring innan barn verkar inte vara prio. Stackars ungar som inte ens få leva ut sin tonår smile4.gif


    Hur kan du ens ha samvete att skriva sådär?Sådär skriver man bara inte till andra människor!!!

    Jag var 17 då min dotter föddes. Jag kan berätta att idag är min dotter 13 år och jag är utbildad och jobbar som barnläkare! Bor fint med mina 3 barns pappa och har det bra ekonomiskt - det har vi faktiskt alltid haft. Skärp dig och sluta vara så avundsjuk.
Svar på tråden Jisses, jag ska bli mormor???