• Anonym (elle)

    var det dålig stil att inte använda kläderna?

    När jag var gravid erbjöd min sambos släkting oss massa babykläder, vi tyckte att det var snällt och tackade ja utan att tänka så mycket på det. Sen när vårt barn föddes och vi började använda kläderna slog det mig hur otroligt enformiga kläderna var. Det var bara vitt, beige-vitt, ljusgrått och nåt enstaka ljusblått plagg. Jag kände att det inte alls passade oss, det är inte vår stil alls! Så jag köpte lite grejer i den stilen jag vill ha, mycket färger, mycket mönster och gärna med roliga tryck. Molo PoP Name It Next och liknande. Så blev det så att alla babykläderna vi fått bara användes i några veckor. Men nu varje gång vi träffar släktingen säger hon genast Åhhh är det den tröjan jag köpte... ? när hon ser vad vår bebis har på sig och jag blir såklart tvungen att säga nä den här har jag köpt fast jag tänker nää ser den beige ut? Varje gång får hon ett konstigt ansiktsuttryck och säger liksom inget mer. Jag vet inte om jag borde sagt något om hennes babykläder eftersom hon gör så stor grej av det? Borde jag förklara varför hon aldrig sett vår bebis i hennes babykläder? Var det elakt att inte använda dem?

  • Svar på tråden var det dålig stil att inte använda kläderna?
  • Dixie

    Nä, klart ni ska använda de kläder ni tycker är snygga på barnet!

    Konstigt att släktingen inte känner igen sina egna kläder, särskilt om det mest var neutrala kläder ni fick och att ni sedan köpte till mer färgglada......

  • Anonym (Hm)

    Jag skulle känna att det vore otacksamt om jag gav bort massor med kläder som sedan inte användes...

    Ni kanske kan fråga om hon vill ha tillbaka den istället? :)

  • nymedlem
    Anonym (Hm) skrev 2015-02-26 13:54:28 följande:

    Jag skulle känna att det vore otacksamt om jag gav bort massor med kläder som sedan inte användes...

    Ni kanske kan fråga om hon vill ha tillbaka den istället? :)


    Jag också faktiskt. Jag har gett jättemycket urvuxna kläder till mitt brorsbarn. (5år) Jag blir alltid jätteglad när jag ser att kläderna används.
  • Anonym (elle)
    Dixie skrev 2015-02-26 13:53:59 följande:

    Nä, klart ni ska använda de kläder ni tycker är snygga på barnet!

    Konstigt att släktingen inte känner igen sina egna kläder, särskilt om det mest var neutrala kläder ni fick och att ni sedan köpte till mer färgglada......


    Flera gånger har hon dessutom sagt Jag känner igen den jag är säker på att jag hade en likadan! ..när jag säger att det är jag som köpt den.
  • Anonym (elle)
    Anonym (Hm) skrev 2015-02-26 13:54:28 följande:

    Jag skulle känna att det vore otacksamt om jag gav bort massor med kläder som sedan inte användes...

    Ni kanske kan fråga om hon vill ha tillbaka den istället? :)


    Hon ville inte ha tillbaka dem utan sa att vi kunde ge dem till insamling när vi inte vill ha dem längre så det har vi gjort.
  • Anonym (Nejdå)

    Tycker inte alls att det var elakt! Låter som väldigt tråkiga kläder... Vill du lätta upp stämningen kan du ju klä ditt barn i kläderna från henne någon gång när ni ska ses Glad

  • telly

    Av artighet kan du väl använda nåt plagg när ni träffas, om du har kvar nån? Det är ju så att man inte riktigt vet vad som funkar på sitt barn förrän det kommit.

  • Anonym (elle)
    Anonym (Nejdå) skrev 2015-02-26 14:03:30 följande:

    Tycker inte alls att det var elakt! Låter som väldigt tråkiga kläder... Vill du lätta upp stämningen kan du ju klä ditt barn i kläderna från henne någon gång när ni ska ses


    Jag blir nästan deprimerad av att se så tråkiga kläder så det vill jag helst inte. Mitt barn har nu tröjor och bodys med olika afrikanska djur, stjärnor, båtar, valar, hajar, fototryck, monster, dinosaurier osv i alla möjliga färger. Det är roligt och gör mig glad. Hennes kläder - en vit tröja med en grå nalle på och hundrafemtio andra intetsägande plagg.
  • Anonym (m)

    om hennes kläder var enfärgade går det väl utmärkt att kombinera ihop med lite av det som är färgglatt? 
    eller så kan du dra ev vit lögn och svara ja, nästa gång hon tror nåt kom från henne

  • Anonym (elle)
    Anonym (m) skrev 2015-02-26 14:13:40 följande:

    om hennes kläder var enfärgade går det väl utmärkt att kombinera ihop med lite av det som är färgglatt? 

    eller så kan du dra ev vit lögn och svara ja, nästa gång hon tror nåt kom från henne


    Nu har jag ju köpt så mycket som jag anser att vi behöver så då blir ju det vi köpt inte använt istället.

    Ja kanske borde jag ljuga lite för henne.
  • telly
    Anonym (elle) skrev 2015-02-26 14:10:54 följande:

    Jag blir nästan deprimerad av att se så tråkiga kläder så det vill jag helst inte. Mitt barn har nu tröjor och bodys med olika afrikanska djur, stjärnor, båtar, valar, hajar, fototryck, monster, dinosaurier osv i alla möjliga färger. Det är roligt och gör mig glad. Hennes kläder - en vit tröja med en grå nalle på och hundrafemtio andra intetsägande plagg.


    Jag är likadan som du :) Men ibland är det också fint med lite diskret, nedtonat.
  • Anonym (Bara jag)

    Jag försöker alltid tänka på att bebis ska ha på sig något den fått av respektive när vi träffas. Har ex mormor gått och valt något klädesplagg så tycker jag det är en lätt och fin uppskattning att låta henne se plagget på bebis. Köpte ett set lundmyr till min syster när hennes bebis kom men fick aldrig se något på. Vet inte om hon gillade eller inte. Men kan ju säga att jag aldrig köpte mer kläder dit.

  • Rullatunna

    Man ska aldrig ta emot andras kläder och det är en helt annan stil än vad man själv uppskattar. Det är ju så roligt att köpa bebiskläder!

    Säg till henne att kläderna är fina men att du gillar en annan stil helt enkelt

  • Påven Johanna

    Ja, det tycker jag var dålig stil. Bebisar skiter i vad de har på sig, så även om mamman är aldrig så klädroad så tycker jag att mamman skulle kunna nedlåta sig till att använda en gåva vid något eller ett par tillfällen, särskilt när hon ser att det skulle glädja givaren. 

Svar på tråden var det dålig stil att inte använda kläderna?