• Anonym (TS)

    en liten kusin på väg, kluven!

    Jag har en dotter på näsan 5 år. jag och pappan är inte längre ett par, men vi har en bra kontakt med varandra. visst kan man bli oense ibland, men för det mesta går det bra. 

    iallafall till problemet, min dotter har två farbröder, hon har bara träffat en av dom, och har en god relation med honom. den andra vet hon inte ens om, för att hennes pappa har velat ha det så.

    han o hans bror har väl haft en bråkig relation när dom växte upp. hot, våld och svek i korta drag. brodern hade problem med droger + adhd. men han har nu lugnat ner sig. skaffat tjej och nu ska dom få ett barn snart. 

    det blir min dotters första kusin. och jag tycker att det är förjävligt om hon inte ska få ha en relation med sin kusin. jag tycker ändå att hon är så pass stor att hon ska få välja själv. MEN det går inte att prata med mitt ex om detta, han blir förbannad bara man nämner hans bror. 

    kan förstå att han har haft problem med sin bror, men nu är hans bror en helt annan person! 

    och som jag förstått från gemensamma vänner och exets föräldrar så är det mycket överdrift från mitt ex sida. och självklart vill föräldrarna att kusinerna ska kunna ha kontakt.

    bävar för att ta upp detta med exet dock.. men jag vill höra vad andra tycker om detta? ska jag respektera exet, eller tänka på min dotters vilja? hon börjar bli ganska stor ändå! tacksam för svar!

  • Svar på tråden en liten kusin på väg, kluven!
  • Påven Johanna

    Det hade jag inte lagt mig i, dottern hade fått ta kontakt med sina kusiner senare i livet eller själv ta upp det med sin pappa. Jag hade inte tyckt att det var min sak att ha några synpunkter på, i alla fall inte med mindre än att han själv bett mig om mina åsikter.

  • AnnaZL

    Vid 5 års ålder har barn inte utvecklats tillräckligt för att kunna göra val som gäller umgänge med vuxna som har drog- och våldsproblematik.

    Färg på kläder eller vilken av barnböckerna ni ska läsa är en mer rimlig nivå på val för barn i den åldern.

    Är det ens värt risken att kanske utsätt ditt barn för våldsamma siuationer?

    Det låter på det du skriver som att du själv inte umgås med farbrodern utan baserar ditt omdöme på hörsägen.

    Är det så att du tror att ditt barns far svartmålar sin bror för att vara elak mot dig eller barnet? Eller för att skydda barnet?

  • Anonym (TS)

    Jag har känt brodern längre än dotterns pappa. Har aldrig sett honom våldsam. Så jag är inte det minsta rädd för att han skulle utsätta dottern för något. Dessutom är han inte samma person längre. Han har brutit med sitt gamla liv. Och jag tycker bara att det är tråkigt att dottern inte har någon relation till sin farbror. Han är en snäll och rolig kille att umgås med.

  • Påven Johanna
    Anonym (TS) skrev 2015-02-26 17:15:34 följande:

    Jag har känt brodern längre än dotterns pappa. Har aldrig sett honom våldsam. Så jag är inte det minsta rädd för att han skulle utsätta dottern för något. Dessutom är han inte samma person längre. Han har brutit med sitt gamla liv. Och jag tycker bara att det är tråkigt att dottern inte har någon relation till sin farbror. Han är en snäll och rolig kille att umgås med.


    Han måste väl rimligen har känt sin egen bror längre än vad du gjort? Eller menar du att du känt din dotters farbror längre än du känt hennes pappa?
  • Anonym (m)

    jag tycker i så fall det är barnens farmor och farfar som ev skulle kunna hjälpa till med detta eftersom båda barnen är deras barnbarn. Du kan ju knappast kliva in och göra nåt eftersom ni inte längre lever tillsammans

  • Anonym (?)

    Varför betyder det så mycket för dig att din dotter ska umgås med sin farbror som hon inte vet om och som hennes pappa inte vill ha kontakt med?

  • Anonym (TS)

    Menade att jag känt brodern innan jag träffade exet. Hans föräldrar har pratat med honom om det, men han blir bara arg. Så arg att han inte låter dom träffa sitt barnbarn..

    Jag vill att dottern ska ha en relation med sin farbror och kommande kusin. Det är bara exet som vägrar. Alla i hans familj vill att dom slutar fred. Det är en jobbig sits för hans föräldrar. I julas fick dom inte fira med exet och deras barnbarn, för att brodern kom hem över jul. Och det tog nog hårt, för vi har dottern varannan jul bara.

  • Anonym (nope)

    Inte din sak. Sånt får pappan och hans föräldrar göra upp om. Det ska du inte lägga dig i. Vi har alltid sagt att min släkt sköter jag, hans släkt sköter han. Och det är jäkligt skönt.

  • Anonym (?)

    Tycker inte heller du ska lägga dig i det. Eftersom ni inte är ett par får han sköta sin familj och du din.

  • Anonym (TS)

    Ja det vore väl det bästa kanske. Tycker det är synd att hon går miste om en kusin bara! :/

Svar på tråden en liten kusin på väg, kluven!