• Anonym (detärintekul)

    Det här med amning....

    Min dotter är 5 veckor och jag helammar henne, bra för bebisen men jag håller på att bli galen.. Är fast hemma hela dagarna, är avundsjuk på min sambo som bara kan åka iväg medans dottern sitter fast i mig.

    Tycker att det är superbra att amma men är så trött på det. Kan inte ens hälsa på någon då hon har oregelbundna "mattider" vill inte ge erersättning och inte pumpa ur heller då jag hört att de kan vägra bröstet sen.

    Jag är privat av mig och vill inte amma offentligt eller hemma hos bekanta, sist jag var och fikade så fick jag gå på toaletten och mata dottern ståendes.

    Jag är så jävla uttråkad och trött på att aldrig få vara själv. Visst får åka på affären en halvtimme någongång i veckan...

    Hur fixar ni som ammar detta?

    Kan tillägga att jag är ensam med dottern nästan hela dagen..

  • Svar på tråden Det här med amning....
  • AmningForEver

    Chilla! Din tid kommer. Njut av denna tiden du har nu, den är snart förbi. För varje dag som går, så blir din dotter en dag äldre. Tänk på det.

  • AmningForEver
    cirpen skrev 2015-02-26 18:02:10 följande:

    Ta med dig en filt och skyl dig med.


    Fast det funkar inte för alla. För vissa är det själva känslan av att känns sig som en hel ko, som är jobbig. Desto jobbigare blir känslan av att amma offentligt.

    Jag ammade i ungefär 2,5 år och jag trivdes aldrig med att amma offentligt. Endast hemma hos folk som var helt okej med det, - nära vänner och släktingar.

    Jag tycker dock att det känns väldigt omoget att börja klaga efter bara 5 veckor. Då kanske det var lite för tidigt för henne att skaffa barn.
  • Anonym (C)

    Ta det lugnt! Snart kommer bebisen äta mer regelbundet och det blir enklare att åka iväg. Båda mina barn började äta regelbundet när de var två månader.

    Men allt blir ju enklare om du vänjer dig med att amma offentligt. Vill du inte det så är det ju bara att välja vad som är viktigast för dig, att vara friare och ge ersättning istället eller att bebisen ska ammas.

  • Anonym (detärintekul)
    Anonym (C) skrev 2015-02-26 18:49:49 följande:

    Ta det lugnt! Snart kommer bebisen äta mer regelbundet och det blir enklare att åka iväg. Båda mina barn började äta regelbundet när de var två månader.

    Men allt blir ju enklare om du vänjer dig med att amma offentligt. Vill du inte det så är det ju bara att välja vad som är viktigast för dig, att vara friare och ge ersättning istället eller att bebisen ska ammas.


    Hon åt regelbundet från början var 3 timme men nu oftare och ibland mer sällan.

    Ja jag önskar att jag kunde amma offentligt men det går ej och kommer inte att kunna "lära" mig det heller, önskar att jag kunde det, verkligen..

    Det viktigaste är ju såklart dotterns välmående och det är ju bevisat att bröstmjölk är det bästa så jag kommer att fortsätta amma, ville bara ha tips på hur andra gör utan att förlora förståndet. :)
  • AmningForEver
    Anonym (detärintekul) skrev 2015-02-26 19:04:15 följande:

    Hon åt regelbundet från början var 3 timme men nu oftare och ibland mer sällan.

    Ja jag önskar att jag kunde amma offentligt men det går ej och kommer inte att kunna "lära" mig det heller, önskar att jag kunde det, verkligen..

    Det viktigaste är ju såklart dotterns välmående och det är ju bevisat att bröstmjölk är det bästa så jag kommer att fortsätta amma, ville bara ha tips på hur andra gör utan att förlora förståndet. :)


    "Alla andra" är väl förberedda och insatta i vad de ger sig in på när de skaffar barn.
  • Pastella

    Jag trivdes verkligen inte med att amma någon annanstans än hemma. Möjligtvis hos mina föräldrar där jag kunde gå in i ett sovrum. Jag kände mig också lika fast och nästan deprimerad med första barnet. Med andra så visste jag att det snart blir lättare. För det första så kommer bebisen äta mer sällan snart, så ammar man innan man går hemifrån har man några timmar på sig. Och om några månader kanske det går bra med lite gröt medan man väntar på mamma:) det blir lättare.

  • Anonym (detärintekul)
    Pastella skrev 2015-02-26 19:28:55 följande:

    Jag trivdes verkligen inte med att amma någon annanstans än hemma. Möjligtvis hos mina föräldrar där jag kunde gå in i ett sovrum. Jag kände mig också lika fast och nästan deprimerad med första barnet. Med andra så visste jag att det snart blir lättare. För det första så kommer bebisen äta mer sällan snart, så ammar man innan man går hemifrån har man några timmar på sig. Och om några månader kanske det går bra med lite gröt medan man väntar på mamma:) det blir lättare.


    Tack för svaret!

    Ja det kan jag hos min mamma också, gå in i ett sovrum, avundas de som kan amma offentligt!

    Känns bättre när jag vet att det lättar och dom är ju så små en kort stund.
  • Rani

    När du skriver amma offentligt, menar du då också hemma hos vänner och bekanta?

    Det är ju inte precis offentligt. Fråga bara omdet finns någonstans du kan sätta dig och amma ifred när du är hemma hos folk. Jag haraldrig varit med om att någon tyckt det varit konstigt. De flesta brukar bara hänvisa till sovrummet eller arbetsrummet eller så och ifrågasätter aldrig. Om du tycker det är jobbigt att säga att det är för din egen del som du vill vara ifred så kan du ju alltid skylla på att bebisen är lättstörd.

  • replica

    Om du inte vill riskera tuttförvirring genom att pumpa och ge på flaska så kanske koppmatning kan vara ett alternativ om du känner dig obekväm med att amma offentligt?

    Jag/vi koppmatade sonen i 2½månad samtidigt som vi tränade på amningen och det var inte speciellt jobbigt när man väl fick kläm på det Glad


    "Practise makes perfect"
Svar på tråden Det här med amning....