• Anonym (mamma)

    Varför blir så många förvånade när vår son stannar hemma från förskolan?

    Varför blir så många förvånade när vår son stannar hemma från förskolan?

    Han stannar alltid hemma när ena föräldern är sjuk, har semester osv. Han trivs hemma och vill vara hemma med oss.

    Har pratat med andra föräldrar som förvånas över det. Vi vill att vår son stannar hemma när vi är hemma. Han är 3 år. Så har vi alltid gjort.
    Han älskar att vara på förskolan men han älskar mer att vara med oss.

    Varför ska förskolan ta hand om vårt barn när vi är lediga oavsett om vi är sjuka. Vi är föräldrar och barnet borde se att föräldrar är inte alltid på topp.

    Hur gör ni? Lämnar ni barnet på förskolan när ni är sjuka  eller lediga?

  • Svar på tråden Varför blir så många förvånade när vår son stannar hemma från förskolan?
  • helene 355

    vi har våran son hemma med om vi är lediga eller sjuka (ej magsjuak eller annat så de är riktigt illa med oss) våran son går 3 eller 4 dagar på förskolan mellan 7:30 till 13:30 ( skulle kunna hämta 12:30 men han sover då) eller 12 till 16/16:30 och sover första 1,5 timme vi lämnar honom. några dagar blir de heldagar 7-16. men de har kanske varit högst 10 stycken på lite mer än ett halvår. 

  • lostinspace

    Beror väl lite på sjukdom. Är det så som det brukar vara att barnet blir sjukt först och smittar föräldrarna lagom tills barnet blir friskt så får barnet gå till dagis någon dag innan så att vi kan vila upp oss och kunna jobba exempelvis. Är det så att vi blir sjuka först får barnet stanna hemma eftersom risken för smittspridning på förskolan annars är stor.

    Är jag så sjuk så att jag inte kan jobba är jag ingen bra förälder, men ibland får man försöka härda ut ändå...

  • Ann Cistrus

    Det beror väl lite på antar jag. Det blir en hypotetisk fråga eftersom jag inte varit tvungen att sjukanmäla mig från jobbet sedan den minsta började i förskolan i höstas. OM jag stannar hemma från jobbet pga sjukdom så kan jag garantera att jag är för sjuk för att ta hand om två små barn, så om jag är såpass sjuk så får de vara på förskolan under min sambos arbetstider. Förutsatt att jag inte är magsjuk då... 

    Är vi lediga av annan orsak är barnen såklart hemma med oss/mig. Allt annat hade känts konstigt. 


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (...)

    Det där beror nog på hur barnet är som person. Om barnet är lugnt och klarar av att leka självständigt så är det säkert ganska många som låter barnet vara hemma, men om barnet är väldigt aktivt och vill vara i centrum så väljer nog de flesta att låta barnet vara på förskolan. 

    Sen så är det skillnad på vart man jobbar också. T.ex om man jobbar med människor som är jättekänsliga för sjukdomar och nästan dör av en förkylning, jämför med t.ex ett fabriksarbete. 

    Om ni känner att det funkar bra för er att göra så ska ni ju passa på att fortsätta att ta tillvara med dom stunderna för det är inte så många år kvar tills han börjar i skolan

  • Anonym (Förskolläraren)

    För mig är det självklart att ha mina barn hemma vid ledighet och om jag eller maken är sjuka. Har dock hänt vid något enstaka tillfälle att barnen fått vara på förskola och fritids ett par timmar pga sjukdom hos någon av oss föräldrar, då har det handlat om att vi haft influensa med hög feber eller liknande och verkligen varit utslagna.

    Som förskollärare lägger jag ingen värdering i om föräldrarna väljer att låta barnen gå sina vanliga tider, trots att de är hemma, fast sjuka. Barnen är välkomna till oss på förskolan!

  • Anonym (Förskolläraren)

    ...dock kan det ju vara skönt för barnen att kunna få lugna dagar hemma med sina föräldrar och visst tycker jag det är härligt att höra att föräldrarna vill ha dem hemma.

  • Dixie
    Lena skrev 2015-02-26 19:50:03 följande:

    Är jag för sjuk för att jobba orkar jag inte att ta hand om barnen.


    håller med! om jag är så sjuk att jag måste stanna hemma från jobb - då har jag inte ork att även passa upp en 3åring med lunch, mellanmål etc. 

    att barnen är hemma när jag har semester7är ledig är ju självklart!
  • Nenne666
    Anonym (mamma) skrev 2015-02-26 19:23:28 följande:

    Varför blir så många förvånade när vår son stannar hemma från förskolan?

    Han stannar alltid hemma när ena föräldern är sjuk, har semester osv. Han trivs hemma och vill vara hemma med oss.

    Har pratat med andra föräldrar som förvånas över det. Vi vill att vår son stannar hemma när vi är hemma. Han är 3 år. Så har vi alltid gjort.
    Han älskar att vara på förskolan men han älskar mer att vara med oss.

    Varför ska förskolan ta hand om vårt barn när vi är lediga oavsett om vi är sjuka. Vi är föräldrar och barnet borde se att föräldrar är inte alltid på topp.

    Hur gör ni? Lämnar ni barnet på förskolan när ni är sjuka  eller lediga?


    Ligger du däckad i feber är det väl snällare mot barnet om du lämnar på förskolan eller till någon som orkar ta hand om honom? Eller vad menar du med sjuk?
Svar på tråden Varför blir så många förvånade när vår son stannar hemma från förskolan?