• Anonym (?)
    Äldre 26 Feb 22:15
    2695 visningar
    26 svar
    26
    2695

    Varför är det så poppis med amerikanska flaggan i Sverige?

    Mer än att de är snyggt? Satt och funderade på de nyss och undrar varför just den amerikanska flaggan har blivit så poppis i Sverige? På tyger, kläder, möbler, ja nästan allt. De har de ju inte varit innan? Är det bara en ny modegrej?

  • Svar på tråden Varför är det så poppis med amerikanska flaggan i Sverige?
  • Äldre 27 Feb 10:49
    #1

    Jag tror det beror på att USA dominerar hela vår kultur med filmer, musik, mode och annat. 

    Det är helt enkelt den dominanta världskulturen just nu och då vill alla identifiera sig med den. 

    Jag var lika paff som du när jag såg ett husprogram på tv häromdagen med en familj som ville bygga ett amerikanskt hus i Skåne och satte amerikanska flaggan på det - fast ingen hade amerikanskt påbrå!

    Min man är amerikan, så jag slås ofta av hur beundrande folk blir när de hör att han är amerikan och tänker på hur annorlunda reaktionen skulle blivit om han hade varit ryss, marockan, kines, chilenare etc etc. Varje kultur väcker så olika känslor, eftersom vi har så många förutfattade meningar om dem.

  • audio
    Äldre 27 Feb 15:31
    #2

    Helt sjukt egentligen med denna hysteri kring amerikaner och vad som är amerikanskt.

  • Äldre 27 Feb 16:18
    #3

    Jag har flera amerikanska flaggor, även sydstatsflaggor.. :) 

    Har även en äldre amerikansk bil hemma på tomten, gotta love old cars :) 

  • Äldre 3 Mar 10:25
    #4
    zZzZz skrev 2015-02-27 16:18:37 följande:

    Jag har flera amerikanska flaggor, även sydstatsflaggor.. :) 

    Har även en äldre amerikansk bil hemma på tomten, gotta love old cars :) 


    Men då kanske du kan svara på frågan, haha!
    Varför har du amerikanska flaggor hemma...varför inte spanska, tyska eller ryska, japanska etc??
  • sextio­talist
    Äldre 3 Mar 10:36
    #5

    Inget nytt, de gamla raggarna hade ju amerikanska flaggor och man har hitta flaggorna på kläder sedan lång tid tillbaka.
    Men det är nog för att det amerikanska kulturen har varit populär sedan 50-talet

  • Anonym (Vajer­t!)
    Äldre 3 Mar 11:47
    #6
    Anonym (?) skrev 2015-02-26 22:15:11 följande:

    Mer än att de är snyggt? Satt och funderade på de nyss och undrar varför just den amerikanska flaggan har blivit så poppis i Sverige? På tyger, kläder, möbler, ja nästan allt. De har de ju inte varit innan? Är det bara en ny modegrej?


    Lite knäppt ja. Om svenska flaggan används på samma sätt skulle folk tro att man var rasist.

    USA har dominerat kulturellt sedan 50-talet. Det beror väl på det.
  • ölburk­2
    Äldre 3 Mar 12:03
    #7

    Undrar hur många eg som har en aning om hur det ser ut i USA, vilka problem dom dras med.., misstänker att de flesta säger att det är ett rikt land, med hög välfärd å mad små strukturella problem.., som att allt fungerar å fungerar hyfsat bra..
    Det är ju den bild vi matas med, den oficiella bilden som USA:s propagandamaskin matar oss med, å troligen det/den som de flesta som besöker/lever i USA kommer i kontakt med. 

    En liten motvikt till all glättighet vi matas med om USA, kan ni se här: http://www.jornmark.se/places.aspx
    Där finns även en hel del verkligt intressant å fascinerande om många andra länder, inkl Sverige.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (Vajer­t!)
    Äldre 3 Mar 12:10
    #8
    ölburk2 skrev 2015-03-03 12:03:41 följande:

    Undrar hur många eg som har en aning om hur det ser ut i USA, vilka problem dom dras med.., misstänker att de flesta säger att det är ett rikt land, med hög välfärd å mad små strukturella problem.., som att allt fungerar å fungerar hyfsat bra..
    Det är ju den bild vi matas med, den oficiella bilden som USA:s propagandamaskin matar oss med, å troligen det/den som de flesta som besöker/lever i USA kommer i kontakt med. 

    En liten motvikt till all glättighet vi matas med om USA, kan ni se här: http://www.jornmark.se/places.aspx
    Där finns även en hel del verkligt intressant å fascinerande om många andra länder, inkl Sverige.


    Ja, USA har blivit ganska nedgånget, omsprunget som det är av asiatiska länder. Det är vi också visserligen, men vi har inte lagt så enormt stor del av landets budget på militären.
  • Äldre 3 Mar 13:11
    #9

    Det är väl inte särskilt nytt? Amerikanska och även brittiska flaggan tycker jag jag har sett på inredning och kläder i många år. Sedan kom ju New England-stilen och då blev det väl ännu vanligare med stjärnbaner och ensamma stjärnor på prydnadskuddar och sånt. Även i vissa andra stilar passar de in, och vitt, blått och rött är relativt neutrala färger.

    I o m att stjärnbaneret och Union Jack är så vanliga blir de "degraderade" till ett mönster bland många andra, man kan köpa en kudde med en sådan flagga på Mio för att kudden är snygg, utan att ha någon vurm för landet. Man kanske inte köper den om man fullkomligt avskyr landet i fråga, men jag tror inte att alla som köper dem gör det som något medvetet ställningstagande för USA/UK.

    Spanska, tyska, ryska och japanska flaggor finns ju inte att köpa på det sättet, då får man väl mer leta aktivt och det blir mer ett medvetet val, och säger mer "Heja Spanien!/Jag är spanjor/Jag älskar Spanien".

  • Äldre 3 Mar 13:22
    #10

    Union Jack är faktiskt himla snygg, skulle mycket väl kunna ha den hemma.


    Anonym (Vajert!) skrev 2015-03-03 11:47:40 följande:
    Lite knäppt ja. Om svenska flaggan används på samma sätt skulle folk tro att man var rasist.
    Det är ju jävligt tråkigt faktiskt! Vad vore naturligare än att ha sitt eget lands flagga hemma liksom? Men det känns som det bara skulle vara accepterat under hockey-VM, fotbolls-VM och OS, ungefär.
Svar på tråden Varför är det så poppis med amerikanska flaggan i Sverige?