• Anonym (OroligPappa)

    Orolig för min son som har plågats av stark huvudvärk i 3 månader

    Min son har haft en väldigt svår huvudvärk som är ihållande och varar 90% av dagen, huvudvärken är som han beskriver det ensidig, han får också ont i bakhuvudet när han lägger, han känner också sig stel i nacken och säger att det knakar ibland när han vrider på huvudet och han känner sig lite illamående ibland. Detta har nu pågått i drygt 3 månader. Allt detta börja efter en stark förkylning.

    Vi har varit på VC 2 gånger, ena gången tog de blodprov och alla värden såg bra ut och andra gången börja läkaren skylla på att han inte dricker tillräckligt med vatten och att han sitter vid datorn länge, läkaren bad oss att pröva att ta 1 Ipren dag och natt i en vecka för att se om det blir bättre vilket min son inte blev, dessa besök var för drygt 1 månad sen.

    Han har varit hos optikern för att se om synen var orsaken, druckit mer vatten, vilat mycket, ätit en massa Ipren, men huvudvärken släpper inte.

    Nu har vi fått en tid på vårdcentralen om två veckor och min son står inte ut längre, han plågas dag in och dag ut av denna smärta och jag som förälder mår dåligt av att se min son såhär.

    Finns det något jag kan göra som att ta honom till sjukhuset, eller akuten?
    Jag vet inte vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Orolig för min son som har plågats av stark huvudvärk i 3 månader
  • Anonym (VN)

    En hjärnröntgen är väl att föredra. Så han inte har en tumör.

  • lövet2

    Ta honom till en barnläkare. På vårdcentralen har de allmänläkare, och de har inte rätt kunskap om hur barn fungerar. 2 av mina barn fick något liknande, och det visade sig så småningom vara barnreumatism. Den sjukdomen kan utlösas av t ex en kraftig förkylning eller halsfluss.
    Vi gick via skolläkare, allmänläkare, sjukgymnast, barnläkare, neurolog och till slut reumatolog. Då först blev det diagnos. Det tog ca 10 månader för en av dem och 6 år för den andra.

  • Anonym (OroligPappa)
    lövet2 skrev 2015-02-27 01:02:40 följande:

    Ta honom till en barnläkare. På vårdcentralen har de allmänläkare, och de har inte rätt kunskap om hur barn fungerar. 2 av mina barn fick något liknande, och det visade sig så småningom vara barnreumatism. Den sjukdomen kan utlösas av t ex en kraftig förkylning eller halsfluss.
    Vi gick via skolläkare, allmänläkare, sjukgymnast, barnläkare, neurolog och till slut reumatolog. Då först blev det diagnos. Det tog ca 10 månader för en av dem och 6 år för den andra.


    Skönt att ni hjälp, min son fyller 18 i år.
  • Anonym (fd)

    Vad gör han på dagarna? Skola? Är han mycket stillasittande?
    Man kan få huvudvärk av ipren om man tar dem varje dag.

  • lövet2
    Anonym (OroligPappa) skrev 2015-02-27 01:09:15 följande:
    Skönt att ni hjälp, min son fyller 18 i år.
    Då har han fortfarande rätt att gå till en barnläkare. Det gäller att ni hinner få hjälp innan han fyller år, för sedan kan det strula rejält. Det kan bli förvirrat just runt 18-årsdagen, för att läkarna inte riktigt kan bestämma sig för var han hör hemma.

    Du kan också försöka boka in honom hos en sjukgymnast som får kolla nacken. En bra sjukgymnast kan oftast avgöra om det rör sig om skada, överbelastning eller sjukdom.
Svar på tråden Orolig för min son som har plågats av stark huvudvärk i 3 månader